Dei Energy News

Δευτέρα, 4 Αυγούστου 2014

12 έργα αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη της Ελλάδας


Επενδύσεις... υψηλής τάσης αξίας 2,5 τρισ. ευρώ θα χρειαστούν στον ενεργειακό τομέα της ΕΕ μέχρι το 2030 για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ευστάθεια του συστήματος ηλεκτροδότησης, ενώ μόνο στην Ελλάδα δρομολογούνται μέχρι το 2020 12 έργα προϋπολογισμού περίπου 11,5 δισ. ευρώ.
Ο ενεργειακός χάρτης της Ελλάδας αλλάζει τελείως όψη και μέσα από 12 επενδυτικά σχέδια τα οποία προωθεί η ίδια ΕΕ. Η χώρα αποκτά εναλλακτικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, όπως με την κατασκευή των αγωγών TAP και τον Eastern Mediterranean (Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας), ασφαλές ηλεκτρικό σύστημα από τη...
διασύνδεση με καλώδιο πάλι μεταξύ των προαναφερόμενων χωρών αλλά και με δεύτερο δίκτυο με τη Βουλγαρία, ενώ συνολικά από τα 12 αυτά έργα δημιουργούνται γύρω στις 17.500 θέσεις εργασίας.
Αναλυτικά τα 12 projects για τα οποία έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αδειοδότησης με τη μέθοδο του Fast track είναι:
1. Διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας μεταξύ Hadera και Αττικής
Το έργο γνωστό και ως Euro-Asia Interconnector, αφορά υποθαλάσσιο 600 kV DC καλώδιο για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ ? Κύπρου ? Ελλάδας. Το καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 1518 χλμ. Ειδικότερα θα περιλαμβάνει τρεις διασυνδέσεις:
• 329 km μεταξύ Ισραήλ - Κύπρου,
• 879 km μεταξύ Κύπρου και Κρήτης και
• 310 Km μεταξύ Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Θα επιτρέπει την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας και προς τις δυο κατευθύνσεις.
Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Κατά το στάδιο υλοποίησης του έργου αναμένεται να απασχοληθούν 600 άνθρωποι. Το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσης του τμήματος Κύπρος ? Κρήτη είναι το 2019 και του τμήματος Κρήτη ? ηπειρωτική Ελλάδα είναι το 2018.
2. Διασύνδεση μεταξύ Maritsa East 1 (Bουλγαρία) και Νέα Σάντα
Το συγκεκριμένο έργο αφορά την κατασκευή δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Το συνολικό μήκος της γραμμής θα είναι περί τα 144 km περίπου, εκ των οποίων τα 29km επί ελληνικού εδάφους. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης κυμαίνεται από 8 εκατ. ευρώ με 10 εκατ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα της γραμμής. Το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσής του είναι το 2020.

3. Υδροηλεκτρικό αντλησοταμίευσης στην Αμφιλοχία
Το σύστημα αντλησοταμίευσης με δύο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες, στις θέσεις Αγ. Γεώργιος και Πύργος, συνολικής ισχύος 590 MW, έχει ως στόχο την παραγωγή και τη μεγάλης κλίμακας αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας. Τον «κάτω» ταμιευτήρα του συστήματος αποτελεί η τεχνητή λίμνη Καστρακίου, στα διοικητικά όρια του Δήμου Αμφιλοχίας. Οι δυο ξεχωριστοί «άνω» ταμιευτήρες θα κατασκευαστούν βόρεια του ταμιευτήρα Καστρακίου. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται σε 501.830.000€ (Αγ. Γεώργιος 300.430.000€/ Πύργος 201.400.000€).

Θα δημιουργηθούν 900 νέες θέσεις εργασίας. Η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας είναι το 2020.
4. Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας
Ο IGB προβλέπεται να συνδέσει το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) με το αντίστοιχο Βουλγαρικό, έχοντας σαν αφετηρία την περιοχή της Κομοτηνής. Ο IGB θα έχει μήκος 182km, διάμετρο 32 inches και αρχική μεταφορική ικανότητα 3 (δισ. κ.μ. ετησίως) bcm/y με δυνατότητα αναβάθμισης (με την προσθήκη συμπιεστή) στα 5bcm/y. Ο IGB προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2016. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ, ενώ προβλέπεται να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας στην Ελλάδα περίπου 500 θέσεις εργασίας.

5. Σταθμός Ανάστροφης Ροής μεταξύ Σιδηροκάστρου και Kula
Το έργο αφορά σε παρεμβάσεις στις υπάρχουσες υπέργειες εγκαταστάσεις διασύνδεσης φυσικού αερίου ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία και την κατασκευή επιπλέον υπέργειων εγκαταστάσεων με στόχο την παροχή δυνατότητας μόνιμης αντιστροφής ροής φυσικού αερίου ανάμεσα στα δύο συστήματα (σήμερα η ροή είναι μόνο από Βουλγαρία προς Ελλάδα). Οι εργασίες πραγματοποιούνται στο Σιδηρόκαστρο του Νομού Σερρών με προϋπολογισμό επένδυσης 1,3 εκατομμύρια ευρώ.

6. Πλωτός Σταθμός Aegean LNG import terminal
Ο σταθμός Aegean LNG προβλέπεται να έχει αποθηκευτική χωρητικότητα 150.000 m3 LNG και δυνατότητα επαναεροποίησης και μεταφοράς αερίου 3-5 (δισ. κ.μ. ετησίως) bcm/y. Ο σταθμός προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2016, ενώ θα προσφέρει μία επιπλέον εναλλακτική πηγή προμήθειας αερίου τόσο στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) όσο και στις γειτονικές χώρες μέσω άλλων διασυνδετήριων αγωγών (πχ. IGB). Το εκτιμώμενο κόστος του έργου ανέρχεται στα 275 εκατ.Το έργο εκτιμάται να προσφέρει περίπου 200 θέσεις εργασίας.

7. Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG
Το έργο αυτό αφορά σε υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), καθώς και σε αγωγό σύνδεσης αυτού με το κατάντη σύστημα φυσικού αερίου, δηλαδή το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου που λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ. Θα εγκατασταθεί στο Θρακικό Πέλαγος, 17,5 km νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Η αποθηκευτική του ικανότητα θα είναι 170.000 m3 LNG και η μέγιστη δυνατότητα παροχής αερίου στο σύστημα (δυνατότητα αεριοποίησης και μετάγγισης) 6,1 δισ. m3 αερίου ετησίως (700.000m3 ανά ώρα). Η συνολική επένδυση εκτιμάται σε 340 εκατ. ευρώ. Η έναρξη λειτουργίας του έργου τοποθετείται στο 2ο τρίμηνο του 2016.

8. Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου ΤΑΡ
Θα κατασκευαστεί ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου μεταξύ Τουρκίας - Ελλάδας - Αλβανίας - Ιταλίας συνολικού μήκους 871 χλμ. Ημερήσια μεταφορική ικανότητα 27,1 (εκατ. Κυβικά μέτρα) MCM/day, με μέγιστη ημερήσια μεταφορική ικανότητα 30,1 MCM/day. Η αρχική ετήσια μεταφορική ικανότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα (BCM/year). Εντός της Ελλάδας ο αγωγός (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου) θα έχει όδευση που θα ξεκινάει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους Εβρου, και θα καταλήγει στα ελληνοαλβανικά σύνορα του Ν. Καστοριάς. Φορέας του έργου είναι η εταιρεία Trans Adriatic Pipeline A.G. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται να δημιουργηθούν 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας. Το έργο έχει ήδη έχει λάβει έγκριση ΠΠΕ από το ΥΠΕΚΑ για το Δυτικό Τμήμα (Θεσσαλονίκη-Καστοριά). Η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας του αγωγού είναι το έτος 2019.

9. Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου ITGI
Είναι ο αγωγός φυσικού αερίου για τη διασύνδεση Τουρκίας - Ελλάδας και Ιταλίας. Το έργο έχει προταθεί από κοινού από τον ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΠΑ, ιδιοκτήτες αντίστοιχα του χερσαίου και του υποθαλάσσιου τμήματός του. O αγωγός IGI Poseidon προβλέπεται να διασυνδέσει την Ελλάδα με την Ιταλία μέσω υποθαλάσσιου αγωγού από τις ακτές της Θεσπρωτίας μέχρι την ακτή του Οτράντο της Ιταλίας, μήκους 207km. Η διάμετρος του αγωγού θα είναι 32 inches και η προβλεπόμενη αρχική μεταφορική ικανότητα 8 (δισ. κυβικά μέτρα ετησίως) bcm/y με δυνατότητα αύξησης στα 12bcm/y. Η κατασκευή και λειτουργία του αγωγού θα προσφέρει περίπου 800 θέσεις εργασίας. Το κόστος επένδυσης του χερσαίου τμήματος ανέρχεται στα 1,1 δισ. ευρώ.

10. Εγκατάσταση αποθήκευσης στη Νότια Καβάλα
Πρόκειται για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου σε εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή του Νομού Καβάλας και τη διασύνδεσή της με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 34 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 32 υπεράκτια. Φορέας υλοποίησης του έργου ήταν αρχικά ο ΔΕΣΦΑ. Την υπόγεια αποθήκη αναλαμβάνει το ΤΑIΠΕΔ. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται η δημιουργία 300 νέων θέσεων εργασίας κατά τη φάση κατασκευής. Προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας το έτος 2018.

11. Αγωγός Eastern Mediterranean
Εχει γίνει προμελέτη εφικτότητας (pre-feasibility) με θετικά αποτελέσματα και ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μελέτης εφικτότητας (feasibility study) βρίσκεται σε εξέλιξη. Σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματα, η λειτουργία του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2021. Ο αγωγός Eastern Mediterranean θα δύναται να μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και μέσω του ΕΣΦΑ ή/και Διασυνδετήριων Αγωγών (ΙGB και IGI) προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Ο αγωγός θα αποτελείται από υποθαλάσσια τμήματα από τα κοιτάσματα έως την Κύπρο και στη συνέχεια από την Κύπρο, μέσω της Κρήτης και έως την Πελοπόννησο συνολικού μήκους περίπου 1200 km. Τα χερσαία τμήματα του αγωγού από την Πελοπόννησο μέχρι την Ηπειρο θα έχουν μήκος περίπου 480km.

Το έργο Eastern Mediterra-nean Pipeline εκτιμάται πως θα προσφέρει περίπου 2.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης υλοποίησης του έργου ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ.
12. Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Εβρου
Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στην περιοχή Πέπλος Φερών του Δήμου Αλεξανδρούπολης του Νομού Εβρου. Θα υπάρχει συμπιεστής (29,1 MW) για την τροφοδότηση του ΤΑΡ ή του IGI με δυναμικότητα 10 bcm. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 70 εκατομμύρια ευρώ και θα δημιουργήσει 120 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 6 κατά τη λειτουργία. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης 37 εκατομμύρια ευρώ και θα δημιουργήσει 100 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 6 κατά τη λειτουργία. Η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται το 2019.

Μελέτη DIW Επενδύσεις 2,5 τρισ. € για «έξυπνη» ενέργεια
Επενδύσεις τρισεκατομμυρίων ευρώ θα απαιτηθούν τα επόμενα χρόνια στον ενεργειακό τομέα, προκειμένου η Ευρώπη να επιτύχει τόσο τους στόχους που έχει θέσει για μείωση των εκπομπών αερίων που σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου, όσο και για να διασφαλίσει την ενεργειακή της ασφάλεια κι επάρκεια, υπό το πρίσμα και των πρόσφατων σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει ανάλυση του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικής Ερευνας (DIW Berlin), που καταγράφει τις επενδυτικές ανάγκες στον ηλεκτρισμό, στο φυσικό αέριο και στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο σημειώνει πως με βάση τους στόχους της Ε.Ε. για μείωση των εκπομπών αερίων που σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 80%-95% το 2050, αλλά και τον ενδιάμεσο στόχο για μείωση 40% έως το 2030 που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρισμού αλλά και στα δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, καθώς και στα έργα αναβάθμισης της ενεργειακής αποδοτικότητας στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες.
Τα δίκτυα διανομής
Σύμφωνα με την έκθεση, η ανάγκη επενδύσεων εστιάζεται κυρίως στα δίκτυα διανομής, καθώς αυτά πρέπει να γίνουν έξυπνα δίκτυα και να επιτρέψουν τη μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ και τη δυνατότητα για ενεργό συμμετοχή των καταναλωτών στη διαμόρφωση της ζήτησης μέσω έξυπνων μετρητών. Παράλληλα, η εκρηκτική κατάσταση στην Ουκρανία αναδεικνύει την αναγκαιότητα για επενδύσεις στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και σε εγκαταστάσεις LNG.
H Διεθνής Ενωση Ενέργειας (IEA) τοποθετεί τις αναγκαίες επενδύσεις στα 165 δισ. ευρώ μέχρι το 2030, ενώ και η Ε.Ε. προβλέπει πως 70 δισ. ευρώ θα χρειαστεί να διατεθούν στον συγκεκριμένο τομέα μέχρι το 2020. Τέλος και όσον αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας, η ΙΕΑ θεωρεί αναγκαίες επενδύσεις ύψους 1.200-2.300 δισ. ευρώ μέχρι το 2035.
Με δεδομένες τις δημοσιονομικές πιέσεις αλλά και το γεγονός ότι προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί τόσο σε περιβαλλοντικό όσο και ενεργειακό επίπεδο, απαιτούνται σε ετήσια βάση περίπου 150 δισ. ευρώ σε σχετικές επενδύσεις (ήτοι 80% του Ελληνικού ΑΕΠ), η υλοποίηση των προαναφερθεισών επενδύσεων σε υποδομές δικτύων, μονάδες παραγωγής και έργα εξοικονόμησης, είναι αδύνατο να υποστηριχθεί από τους προϋπολογισμούς των κρατών-μελών της Ε.Ε. Κατά συνέπεια, εκτιμάται πως η Ευρώπη θα πρέπει να αναζητήσει τα κεφάλαια αυτά από τον ιδιωτικό τομέα, προσελκύοντας επενδυτές, οι οποίοι όμως με τη σειρά τους θα χρειαστούν επαρκείς εγγυήσεις και το κατάλληλο επενδυτικό τοπίο.


Έθνος  (Χρ. Κολώνας)

 http://energypress.gr/news/reuma/12-erga-allazoyn-ton-energeiako-harth-ths-Elladas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Dei Energy News

ΕΙΔΗΣΕΙΣ Dei News