Γράφει ο Ν.Γεωργάκης
ΔΕΚΟ...Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ
--Οι
Δημόσιες επιχειρήσεις(Δ.Ε.), θα αποτελέσουν πεδίο σημαντικών εξελίξεων
την επόμενη περίοδο και μάλιστα άμεσα από την επόμενη σχηματισμού της
νέας μνημονιακής κυβέρνησης,
διότι πρώτον, εκκρεμούν κατεπείγοντα θέματα(μνημονιακές δεσμεύσεις) που η ΝΔ έχει υπογράψει και δεύτερον διότι υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον ιδιωτών, για προώθηση συμφερόντων τους.
διότι πρώτον, εκκρεμούν κατεπείγοντα θέματα(μνημονιακές δεσμεύσεις) που η ΝΔ έχει υπογράψει και δεύτερον διότι υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον ιδιωτών, για προώθηση συμφερόντων τους.
ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ
Με
βάση το μνημόνιο, σημαντικότατες ή και στρατηγικής σημασίας Δημόσιες
Επιχειρήσεις(Δ.Ε.) προωθούνται για ιδιωτικοποίηση μέσω του Ταμείου
Αποκρατικοποιήσεων. Στο σχετικό μνημόνιο αναφέρεται η προώθηση
ιδιωτικοποιήσεων της τάξης των 4,5 δις.€ σημαντικότατων επιχειρήσεων
όπως οι ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΟΔΙΕ, ΟΠΑΠ, ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΛΑΡΚΟ, ΕΛΤΑ, Καζίνο
Πάρνηθας, ΔΕΗ, ΕΛΒΟ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Διεθνής Αερολιμένας.
Οι
αποφάσεις αυτές θα δρομολογηθούν άμεσα, αφού η μνημονιακή κυβέρνηση
(ΝΔ, ΠΑΣΟΚ κλπ ) που «μαγειρεύεται», τόσο με βάση το ιδεολογικό της
πλαίσιο αλλά και τη δουλοπρέπεια της, δεν πρόκειται να επανεξετάσει.
Όμως
είναι γνωστό, απέναντι στις θεσμοθετημένες αποφάσεις των μνημονίων η
θέση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ ήταν σαφής και ανέφερε:
«Παγώνουμε
τις ιδιωτικοποιήσεις των στρατηγικής σημασίας για την εθνική οικονομία
Δημόσιων Οργανισμών που πέρασαν στο περίφημο Ειδικό Ταμείο, και
επαναφέρουμε, σταδιακά και ανάλογα με τις δυνατότητες της οικονομίας,
υπό δημόσιο έλεγχο στρατηγικές επιχειρήσεις που είτε βρίσκονται σε
πορεία ιδιωτικοποίησης είτε έχουν ιδιωτικοποιηθεί (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ,
ΕΥΔΑΠ, Μέσα Μεταφοράς κ.λπ.)»
Όπως καταλαβαίνουμε μια άλλη πορεία θα υπήρχε στις Δ.Ε. με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που την ανέκοψε η πρωτιά της ΝΔ.
Επίσης,
στο δεύτερο μνημόνιο, προβλέπονταν ανατιμήσεις φωτιά σε φως, νερό,
τηλέφωνο και εισιτήρια ΜΜΜ, από το 2013 και μάλιστα σε ποσοστά της τάξης
του 25% με στόχο να μειωθούν τα ελλείμματα τους και να γίνει πιο
ελκυστική η ιδιωτικοποίηση των αντίστοιχων Δ.Ε.
Το
θέμα αυτό είναι πολύ σημαντικό και μια κυβέρνηση της Αριστεράς δεν θα
τις αποδεχόταν αλλά θα τις επανεξέταζε. Με δεδομένα τα μεγέθη που έχει
πάρει η ακρίβεια στον τόπο μας θα γινόταν σκληρή προσπάθεια ώστε οι
ανατιμήσεις αυτές να ματαιωθούν και να επανεκτιμηθούν ώστε και τα λαϊκά
νοικοκυριά να μην επιβαρυνθούν όπως μέχρι σήμερα, αλλά και η βιομηχανία
να ανασάνει.
ΆΛΛΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΝΟΙΚΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Τα βασικά στελέχη και το ανθρώπινο δυναμικό των Δημόσιων επιχειρήσεων
Όπως
έχουμε ήδη δεσμευτεί, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα επαναλάμβανε παλιές συνταγές όσον
αφορά τη διοίκησή τους, δεν θα πραγματοποιούνταν το μαζικό πογκρόμ
στελεχών όπως γινόταν σε προηγούμενες μεταβολές διακυβέρνησης και
αντικατάστασης με «δικά μας παιδιά».
Θα
απομακρυνόταν μόνο οι σημερινοί επικεφαλής των δημόσιων φορέων που
εμφορούνταν με τη νεοφιλελεύθερη και τη μνημονιακή λογική και γι αυτό
επελέγησαν για τις βασικές αυτές θέσεις, καθώς και εκείνα τα
στελέχη-κλειδιά που δεν θα δεχόταν να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον
μιας αναπτυξιακής αντιμετώπισης και όχι ξεπουλήματος των δημόσιων
επιχειρήσεων.
Δεν
θα είχαμε αλλαγές τύπου «σκούπας» όπως στο παρελθόν και μοναδικό
κριτήριο της αναδιοργάνωσης θα ήταν η συμμόρφωση στη νέα φιλοσοφία
διακυβέρνησης που θα επέλεγε ο λαός, δηλαδή όχι η διάλυση και ξεπούλημα
των Δ.Ε. αλλά αντίθετα η ανάπτυξή τους ώστε να υπηρετήσουν την κοινωνία
και ένα αναπτυξιακό σχέδιο για την οικονομία. Όπως επίσης έχουμε
τονίσει, θα προσπαθούσαμε να αξιοποιηθεί στις Δ.Ε. όπως και στη Δημόσια
Διοίκηση γενικά, το ίδιο το δυναμικό τους, έναντι μιας πολιτικής της
τελευταίας δεκαπενταετίας με την είσοδο στρατιάς συμβούλων.
Στα
πλαίσια αυτά βεβαίως θα ήταν αναγκαίος ο αναπροσανατολισμός της
οργάνωσης και δράσης του Υπ. Οικονομίας που εξελίχτηκε διαχρονικά έτσι
ώστε να προωθεί την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων. Τη δεκαετία του 80
είχε δημιουργηθεί Γραμματεία ΔΕΚΟ με προσανατολισμό τη σύνταξη
αναπτυξιακών επιχειρησιακών σχεδίων για ανάπτυξη των Δ.Ε., όμως σταδιακά
εγκαταλείφθηκε αυτός ο προσανατολισμός και άλλαξε κατά 1800 προς
το δόγμα του νεοφιλελευθερισμού. Συστάθηκε Γραμματεία
αποκρατικοποιήσεων για την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, ενώ την
μνημονιακή περίοδο, πρόσφατα, φτιάχτηκε και ειδικό Ταμείο
αποκρατικοποιήσεων για επιτάχυνση του προγράμματος που θεσμοθετήθηκε με
τα μνημόνια.
Σταδιακά,
όλες, οι θεσμικές και οργανωτικές αλλαγές είχαν στόχο να μην προωθείται
η ανάπτυξη και προσφορά τους στην κοινωνία αλλά η εγκατάλειψη και
ξεπούλημα τους. Αυτό τον προσανατολισμό θα μετέβαλε μια κυβέρνηση της
Αριστεράς και σε αυτόν θα προσαρμοζόταν και το οργανωτικό σχήμα.
Η
πρώτη βέβαια ουσιαστική στροφή για τις Δ.Ε. ανάγεται στο
1996(Ν.2414/1996) στον οποίο αποτυπωνόταν η πολιτική μετοχοποιήσεων και
επικράτηση του νεοφιλελευθερισμού. Οι επόμενες θεσμικές αλλαγές βάθυναν
το πλαίσιο αυτό, οι δε κυβερνητικές πολιτικές υλοποιώντας αυτή τη
νομοθεσία είχαν σαν συνέπεια σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις για τις
ίδιες τις Δ.Ε., την κοινωνία και τους εργαζόμενους σε αυτές. Οι
δυσμενείς αυτές επιπτώσεις αποτυπώνονται σε ένα συνολικό απολογισμό που
περιλαμβάνει τη ραγδαία μείωση των θέσεων μόνιμης και σταθερής εργασίας
με εισαγωγή ελαστικών μορφών εργασίας, αυξανόμενα ατυχήματα(πχ ΟΣΕ),
αύξηση βλαβών πχ στην ΕΥΔΑΠ, καθυστέρηση στην προώθηση αγαθών(πχ
Φ.Αερίου κλπ) την εκτίναξη των τιμών κλπ.
Απέναντι
σε αυτή την πολιτική ο ΣΥΝ και στη συνέχεια ο ΣΥΡΙΖΑ, έχει διατυπώσει
δεκαετίες τώρα, (από εποχής προεδρίας Κωνσταντόπουλου) συγκροτημένη
πρόταση με σωρεία μεταρρυθμίσεων που θα μπορούσαν να κατοχυρώσουν ένα
νέο ρόλο των Δ.Ε. σε όφελος της κοινωνίας και της ανάπτυξης.
Στις θέσεις μας αυτές αναφερόμαστε:
- Στον σκοπό των Δ.Ε. και στα κριτήρια λειτουργίας τους με βάση τα οποία πρέπει να αξιολογούνται.
-
Στην ενίσχυση του δημόσιου, κοινωνικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα των
ΔΕ, ώστε οι Δ.Ε. να καταστούν μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας, ΔΕ στην
υπηρεσία της κοινωνίας.
- Στην κατοχύρωση πλήρους Διοικητικής, Διαχειριστικής και Επιχειρηματικής αυτοτέλειας των Δ.Ε. από το κράτος και την κυβέρνηση.
- Αξιοκρατική επιλογή Διοικήσεων (από
τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία 2/3) για πέντε χρόνια και σύναψη
Συμβολαίου Διαχείρισης για την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων των
εγκεκριμένων Επιχειρησιακών Σχεδίων.
-
Στην αξιοποίηση του Ανθρώπινου Δυναμικού, με αναβάθμιση και όχι
κατεδάφιση εργασιακών σχέσεων(μισθοί, συλλογικές ρυθμίσεις και
δικαιώματα).
-
Σε σύγχρονους κανονισμούς Έργων, Συμβάσεων και Προμηθειών που θα
ενισχύουν τη διαφάνεια και τη δημόσια ευθύνη και θα ελέγχονται (οι
σημανικές συμβάσεις), από ειδική διακομματική επιτροπή.
-
προώθηση κοινωφελούς και περιβαλλοντικής πολιτικής. Οι δημόσιες
επιχειρήσεις. στη χώρα μας μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην
προσφορά κοινωφελών υπηρεσιών ιδιαίτερα στους τομείς του νερού, του
ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου για κάλυψη ενεργειακών αναγκών,
στην παροχή τηλεπικοινωνιακών και ταχυδρομικών υπηρεσιών, στην παροχή
υπηρεσιών μεταφοράς(πχ αστικές συγκοινωνίες, σιδηρόδρομος.
-
Δραστική αύξηση του επενδυτικού προγράμματος τους αλλά και προώθηση της
συνεργασίας των Δ.Ε. της χώρας μας με τις αντίστοιχες Δ.Ε. των
ευρωπαϊκών χωρών για αναζήτηση στρατηγικών συμμαχιών προς όφελος των
επιχειρήσεων και των οικονομιών των χωρών.
-Συμβολή των δημόσιων επιχειρήσεων στην Περιφερειακή και γενικότερη ανάπτυξη
-Προώθηση
της εξωστρέφειας με προώθηση σχέσεων δημόσιων επιχειρήσεων με ξένες
επιχειρήσεις αλλά με σχέσεις ισοτιμίας και όχι όπως έως σήμερα (πχ
παραδείγματα ΟΤΕ με Deutsche Telekom , Αερολιμένας Αθηνών με Hochtief,
Ελληνικά Ναυπηγεία με HDW) κλπ..
-
Ιδιαίτερο βάρος δίνουμε στην ασφάλεια και υγεία των πολιτών μέσω των
προσφερόμενων υπηρεσιών των δημόσιων επιχειρήσεων (πχ σιδηρόδρομοι,
εταιρείες ύδρευσης κλπ).
Αυτές
βεβαίως οι θέσεις μας, είναι σε ισχύ, συνεχώς επικαιροποιούμενες, αλλά
στο εκλογικό μας πρόγραμμα εστιάσαμε την προσοχή σε ορισμένα από αυτά τα
θέματα, επίκαιρα και σημαντικά.
Για
παράδειγμα πέρα της βασικής θέσης μας για πάγωμα των ιδιωτικοποιήσεων
που προαναφέραμε, άλλες άμεσες παρεμβάσεις μας που δεσμευόμαστε στο εκλογικό οικονομικό πρόγραμμά μας είναι:
-
Προγραμματικός στόχος μας είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας
και ο περιορισμός της εξάρτησης από εισαγωγές, με μοχλό το δημόσιο
τομέα.
-Δημοκρατικός προγραμματισμός της δράσης των φορέων του δημοσίου και χάραξη στόχων και στρατηγικής
- αναπροσανατολισμός των δημόσιων δαπανών με κριτήριο την κοινωνική και οικονομική τους αποτελεσματικότητα.
-ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων για την επανεκκίνηση της οικονομίας
-Διαφάνεια, έλεγχος και λογοδοσία των διοικήσεων των δημόσιων φορέων.
Ασφαλώς,
η θέση στην οποία έχουν φέρει τις δημόσιες επιχειρήσεις οι κυβερνήσεις
της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ είναι τέτοια που θα απαιτηθεί σκληρή και
συστηματική δουλειά για να αναπροσανατολιστεί ο ρόλος και το έργο
τους.
Η
μεταβολή γι’ αυτά θα ξεκινούσε από την επομένη μέρα, γιατί η Η πολιτική
βούλησή μας ήταν δεδομένη για σταδιακή εφαρμογή της συνολικής, άλλης
πολιτικής μας, που θα προσανατόλιζε τις ΔΕΚΟ σε άσκηση αναπτυξιακής
φιλολαϊκής πολιτικής.
Η
πορεία αυτή ανακόπηκε με το εκλογικό αποτέλεσμα της 17 Ιούνη, όμως
θέλουμε να πιστεύουμε προσωρινά. Πιστεύουμε πως η συντριπτική πλειοψηφία
του λαού θέλει το δημόσιο πλούτο και τις Δ.Ε. να μην παραδοθούν σε
ξένους και ντόπιους ισχυρούς ιδιωτικούς ομίλους, γιατί δεν τους ανήκουν
αλλά να μείνουν στο δημόσιο και να υπηρετήσουν το λαό. Το λόγο βέβαια
σήμερα έχει η Αριστερά και το εργατικό και λαϊκό κίνημα για να αποτρέψει
το έγκλημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου