Σήμερα
θα δούμε τι είναι αυτό που αρχίζει να ξεπροβάλλει στον, χρονικά όχι και πολύ
μακρινό, ορίζοντα σαν η μόνη άμυνα των πολιτών απέναντι στη χοντροκομμένη κλοπή,
που υφίστανται με τους λογαριασμούς του ρεύματος. Λογαριασμοί που θα συνεχίσουν
να ανεβαίνουν τα επόμενα χρόνια αν συνεχιστούν οι ίδιες λαθεμένες πολιτικές και
που θα γίνονται όλο και πιο δυσβάστακτοι για τους πολίτες.
Κανείς δεν
συγκινείται απ' το γεγονός ότι στην Ελλάδα 350 χιλ. νοικοκυριά ζουν με το φως
των κεριών, έχοντας γυρίσει στην....
εποχή του "φεγγαράκι μου λαμπρό, φέγγε μου να περπατώ". Κανείς δεν συγκινείται απ' το γεγονός ότι στη ... Γερμανία πληρώνουν ήδη 48% ακριβότερα απ' τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Κανείς δεν συγκινείται από το γεγονός ότι οι θέσεις εργασίας έχουν μεταναστεύσει στην Άπω Ανατολή, που καίει κάρβουνο με τρελούς ρυθμούς, την ίδια στιγμή που η ανεργία τσακίζει τον Ευρωπαϊκό Νότο και οι άνεργοι δεν μπορούν να πληρώνουν ακριβά το ρεύμα. Οι υποκριτές πολιτικοί κάνουν "κοινωνικά τιμολόγια" με τα λεφτά των άλλων, ρίχνοντας το λογαριασμό σε όσους πολίτες είναι ακόμα τυχεροί να έχουν δουλειά, αλλά ταυτόχρονα υλοποιώντας πολιτικές που ακριβαίνουν συνεχώς την ηλεκτροπαραγωγή. Σας είπαμε στις αρχές του μήνα για το γδάρσιμο που μας ρίχνουν εδώ, με τις τιμές που δίνουν στα νέα έργα Φ/Β σε σχέση με τις τιμές που διαμορφώνονται ήδη στις ΗΠΑ. Σας είπαμε να ετοιμαστείτε για νέο γδάρσιμο, με την ενοποίηση των ηλεκτρικών δικτύων υψηλής τάσης της Ευρώπης, το νέο "μεγάλο όνειρο" της Γερμανίας, προκειμένου να μπορεί να εξάγει ανεμπόδιστα το πρόβλημα της δικής της Energiewende και να συνεχίσει να παράγει ανενόχλητη τα σχεδόν άχρηστα αιολικά, αξιοπιστίας 10% κατά τον ΑΔΜΗΕ και την ΕΟΝ. Σας είπαμε επίσης ότι ο μόνος τρόπος να κάνουν την ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη και λιθάνθρακα ακριβή κι ασύμφορη είναι η συστηματική χειραγώγηση από την Κομισιόν της αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών CO2, μια που η κατά τα λοιπά "ελεύθερη" αγορά τα έχει αποτιμήσει στα τάρταρα. Και σας είπαμε πόσο έχουν ακριβύνει τα τιμολόγια του ρεύματος τα τελευταία χρόνια, χάρη στις εγκληματικές πολιτικές, τόσο της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, όσο και των ντόπιων "εμπόρων της πράσινης παράνοιας".
εποχή του "φεγγαράκι μου λαμπρό, φέγγε μου να περπατώ". Κανείς δεν συγκινείται απ' το γεγονός ότι στη ... Γερμανία πληρώνουν ήδη 48% ακριβότερα απ' τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Κανείς δεν συγκινείται από το γεγονός ότι οι θέσεις εργασίας έχουν μεταναστεύσει στην Άπω Ανατολή, που καίει κάρβουνο με τρελούς ρυθμούς, την ίδια στιγμή που η ανεργία τσακίζει τον Ευρωπαϊκό Νότο και οι άνεργοι δεν μπορούν να πληρώνουν ακριβά το ρεύμα. Οι υποκριτές πολιτικοί κάνουν "κοινωνικά τιμολόγια" με τα λεφτά των άλλων, ρίχνοντας το λογαριασμό σε όσους πολίτες είναι ακόμα τυχεροί να έχουν δουλειά, αλλά ταυτόχρονα υλοποιώντας πολιτικές που ακριβαίνουν συνεχώς την ηλεκτροπαραγωγή. Σας είπαμε στις αρχές του μήνα για το γδάρσιμο που μας ρίχνουν εδώ, με τις τιμές που δίνουν στα νέα έργα Φ/Β σε σχέση με τις τιμές που διαμορφώνονται ήδη στις ΗΠΑ. Σας είπαμε να ετοιμαστείτε για νέο γδάρσιμο, με την ενοποίηση των ηλεκτρικών δικτύων υψηλής τάσης της Ευρώπης, το νέο "μεγάλο όνειρο" της Γερμανίας, προκειμένου να μπορεί να εξάγει ανεμπόδιστα το πρόβλημα της δικής της Energiewende και να συνεχίσει να παράγει ανενόχλητη τα σχεδόν άχρηστα αιολικά, αξιοπιστίας 10% κατά τον ΑΔΜΗΕ και την ΕΟΝ. Σας είπαμε επίσης ότι ο μόνος τρόπος να κάνουν την ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη και λιθάνθρακα ακριβή κι ασύμφορη είναι η συστηματική χειραγώγηση από την Κομισιόν της αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών CO2, μια που η κατά τα λοιπά "ελεύθερη" αγορά τα έχει αποτιμήσει στα τάρταρα. Και σας είπαμε πόσο έχουν ακριβύνει τα τιμολόγια του ρεύματος τα τελευταία χρόνια, χάρη στις εγκληματικές πολιτικές, τόσο της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, όσο και των ντόπιων "εμπόρων της πράσινης παράνοιας".
Αν λοιπόν συνεχίσουν να ακριβαίνουν με τον ίδιο ρυθμό οι λογαριασμοί του ρεύματος και να μειώνονται οι τιμές των Φ/Β, δεν θ' αργήσει πολλά χρόνια η μέρα που θα δούμε καταναλωτές να αποσυνδέονται από το δίκτυο και να επενδύουν σε αυτόνομη ηλεκτροπαραγωγή, βασισμένη σε Φ/Β πάνελ και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας.
Αυτό τεχνικά ήδη μπορεί να γίνει, αλλά με σημαντικό κόστος, που το καθιστά
ασύμφορο σε σχέση τόσο με την ενέργεια όσο και την ασφάλεια που παρέχει η
σύνδεση με το δίκτυο. Αν όμως μειωθεί το κόστος των επαναφορτιζόμενων μπαταριών ή άλλων συστημάτων αποθήκευσης
ενέργειας, η κατάσταση στην ηλεκτρική ενέργεια
θα αλλάξει πολύ: το δίκτυο θα μείνει μόνο για τις μεγάλες καταναλώσεις, τη
βιομηχανία, που σήμερα χρηματοδοτείται έμμεσα απ' τα νοικοκυριά, τη χαμηλή
τάση. Αν ωστόσο δεν υπάρχουν νοικοκυριά στη χαμηλή τάση, ή αν μειωθούν πολύ, τι
θα γίνει το δίκτυο και τι θα γίνει η βιομηχανία; Ερωτήματα που θα αρχίσουν να
μας βασανίζουν όλο και περισσότερο τα επόμενα χρόνια, όσο θα μας ζητούν να
πληρώνουμε όλο και περισσότερα για τη διασύνδεση των δικτύων γύρω απ' τη
Γερμανία.
Οι αναρτήσεις μας βρίσκονται και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε
«Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση!
Αντίθετα με τα αιολικά, που συγκεντρώνουν παγκοσμίως την κατακραυγή των κατοίκων, τα Φ/Β είναι κοινωνικά ευρέως αποδεκτά και σ' αυτό συντελεί η εξαιρετικά πετυχημένη εισαγωγή των ηλιακών θερμοσιφώνων τα προηγούμενα χρόνια: ένα Φ/Β πάνελ ουσιαστικά δεν διαφέρει οπτικά από ένα συλλέκτη ηλιακού θερμοσίφωνα και δεν κάνει θόρυβο όπως οι ανεμογεννήτριες. Δεν τεμαχίζουν πουλιά, όπως τα αιολικά, και είναι και πολύ πιο αξιόπιστα στην παραγωγή: 70% διαθέσιμη ισχύ δέχεται ο ΑΔΜΗΕ για τα Φ/Β (στο πρωινό εαρινό σημείο αναφοράς), έναντι μόλις 10% για τα αιολικά. Προς το παρόν τα Φ/Β είναι ακριβά γι' αυτά που προσφέρουν, αλλά, αν πέσουν κι άλλο οι τιμές τους, όπως στο Τέξας, η αγορά τους θ' ανοίξει περισσότερο.
Αντίθετα με τα αιολικά, που συγκεντρώνουν παγκοσμίως την κατακραυγή των κατοίκων, τα Φ/Β είναι κοινωνικά ευρέως αποδεκτά και σ' αυτό συντελεί η εξαιρετικά πετυχημένη εισαγωγή των ηλιακών θερμοσιφώνων τα προηγούμενα χρόνια: ένα Φ/Β πάνελ ουσιαστικά δεν διαφέρει οπτικά από ένα συλλέκτη ηλιακού θερμοσίφωνα και δεν κάνει θόρυβο όπως οι ανεμογεννήτριες. Δεν τεμαχίζουν πουλιά, όπως τα αιολικά, και είναι και πολύ πιο αξιόπιστα στην παραγωγή: 70% διαθέσιμη ισχύ δέχεται ο ΑΔΜΗΕ για τα Φ/Β (στο πρωινό εαρινό σημείο αναφοράς), έναντι μόλις 10% για τα αιολικά. Προς το παρόν τα Φ/Β είναι ακριβά γι' αυτά που προσφέρουν, αλλά, αν πέσουν κι άλλο οι τιμές τους, όπως στο Τέξας, η αγορά τους θ' ανοίξει περισσότερο.
Προφανώς προς το παρόν τέτοιες λύσεις θα απευθύνονται αρχικά σε μονοκατοικίες ή
διπλοκατοικίες, εκεί που υπάρχει χώρος για να τοποθετηθούν τα Φ/Β πάνελ και τα συστήματα αποθήκευσης, στις
πολυκατοικίες δεν υπάρχει χώρος. Προφανώς η εφαρμογή θα ξεκινήσει απ' τις
νησιωτικές περιοχές, που έχουν μεγάλη ηλιοφάνεια και δεν χιονίζει για να
καλύψει τα Φ/Β πάνελ.
Η προοπτική της αποκεντρωμένης παραγωγής φαίνεται να γοητεύει πολλούς και ήδη οι τιμές των μετοχών εταιρειών που ειδικεύονται στην παραγωγή μπαταριών λιθίου, όπως η αμερικανική Tesla, έχουν αρχίσει να παίρνουν την ανηφόρα.
Η Tesla κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θέλει να
κάνει ένα τεράστιο εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών λιθίου, προκειμένου, με
οικονομίες κλίμακας, να μειώσει το κόστος των μπαταριών στο
70% του σημερινού. Το εργοστάσιο προϋπολογίζεται να κοστίσει έως 5
δισεκατομμύρια δολάρια και να είναι σε πλήρη παραγωγή το 2020. Και σας έχουμε ήδη πει και για νέες τεχνολογίες μπαταριών, πιο αποτελεσματικών
απ' τις μπαταρίες λιθίου.
Ένα άλλο, πολύ ενδιαφέρον σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, βλέπετε στη φωτογραφία στην αρχή του άρθρου. Η βρετανική Isentropic έχει παρουσιάσει μια μορφή αντιστρεπτής αντλίας
θερμότητας, (για μεγέθη 2-5MW που μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια 8 ωρών), και έχει λάβει χρηματοδότηση 14 εκατ. λιρών για να
κατασκευάσει επιδεικτικό σύστημα 1,5MW/6MWh, με κόστος αποδιδόμενης
αποθηκευμένης ενέργειας <35$/MWh (<25,4€/MWh). Πρόκειται για εξαιρετικά
ελκυστικό κόστος με τα σημερινά δεδομένα και είναι άλλο ένα σύστημα που
εκμεταλλεύεται διαφορές θερμοκρασίας για να τις μετατρέψει πρώτα σε μηχανική κι έπειτα σε ηλεκτρική
ενέργεια.
Αποτελείται
από
δυο μεταλλικά κυλινδρικά κιβώτια, γεμάτα με θραυστό υλικό, (που
χρησιμεύει ως μέσο αποθήκευσης θερμότητας) και αέριο αργό, (που αλλάζει
καταστάσεις πίεσης και θερμοκρασίας και χρησιμεύει ως μέσο μεταφοράς
θερμότητας). Με χρήση
ηλεκτρικής ενέργειας αντλείται θερμότητα από το ένα κιβώτιο προς το
άλλο,
ψύχοντας το 1ο σε -160οC και θερμαίνοντας το 2ο σε +500οC. Η ειδικά
σχεδιασμένη αντλία θερμότητας μπορεί να αντιστραφεί, να αντλήσει τη
θερμότητα πίσω προς το 1ο κιβώτιο και να λειτουργήσει περιστρέφοντας μια
γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος. Μετά τη διαδικασία τα κιβώτια έχουν επιστρέψει
περίπου στις αρχικές τους θερμοκρασίες. Η προσπάθεια ελαχιστοποίησης των
απωλειών θερμότητας έχει οδηγήσει σε συντελεστή απόδοσης 72-80%, (πλήρης κύκλος
συστήματος), που συγκρίνεται με το 74% στο οποίο υπολογίζεται η απόδοση των
αντλητικών υδροηλεκτρικών.
Όλα
είναι θέμα κόστους: όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν τα αυτοκίνητα ήταν ένα
ακριβό παιχνίδι για τους πλούσιους. Μόλις ο Φορντ έκανε τη γραμμή
μαζικής
παραγωγής και το κόστος παραγωγής έπεσε, δημιουργήθηκε ένας νέος κόσμος.
Τα
ίδια έγιναν με πολλά βιομηχανικά προϊόντα. Η τεχνολογία είναι αυτή που
ωθεί τις
αλλαγές στην κοινωνία και οι αλλαγές τα τελευταία 50 χρόνια, με την
εξέλιξη και
των Η/Υ, έχουν επιταχυνθεί πολύ. Και μέχρι να εξελιχθεί η τεχνολογία,
εμείς πρέπει να αξιοποιήσουμε όσο γίνεται καλύτερα τα λιγνιτικά
κοιτάσματα που έχουμε ΉΔΗ υπό εκμετάλλευση, που δεν χρειάζονται άλλες
επενδύσεις, που δίνουν δουλειά και φθηνή ενέργεια στους Έλληνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου