Σε μία εποχή,
όπου κυριαρχούν η αποξένωση, ο ατομικισμός και η ακραία πολυδιάσπαση
του κοινωνικού ιστού η συγγραφή ενός άρθρου με αναφορά τους Ιερούς Ναούς και τα παρεκκλήσια της μεγαλύτερης Επιχείρησης της χώρας αποκαλύπτει την ευσέβεια, ευλάβεια και την πίστη του προσωπικού του Ομίλου ΔΕΗ Α.Ε. όπου θέλησε να συνδέσει τον τόπο εργασίας ή κατοικίας του (Οικισμοί ΔΕΗ) με έναν Ιερό Ναό . Έναν Ναό στον οποίο καταφεύγει για να δοξολογήσει τον Τριαδικό Θεό αλλά και να ζητήσει την βοήθειά Του. Να παρακαλέσει για την ανάπαυση της ψυχής των αδικοχαμένων συναδέλφων που έχασαν την ζωή τους κατά την επιτέλεση του καθήκοντος.
Έτσι φανερώνεται η διαρκής παρουσία του Θεού σε μία σύγχρονη ταλαιπωρημένη κοινωνία. Μία κοινωνία όπου κυριαρχούν οι μηχανισμοί της βίας , η αδικία, οι ανισότητες και οι αποκλεισμοί. Στους πνευματικά άστατους και ηθικά άγονους καιρούς μας η καταφυγή του ανθρώπου στο σώμα του Χριστού, την Εκκλησία , αποτελεί κίνηση ελπίδος και δυνατότητα ελευθερίας.
Οι Ναοί του Ομίλου μας είναι είτε Ενοριακοί (Οικισμού Πτολεμαΐδας) με συχνή λειτουργική δραστηριότητα, είτε παρεκκλήσια – εξωκλήσια που λειτουργούνται μόνο στη εορτή του τιμώμενου Αγίου. Αφορμή για την ανέγερσή τους ήταν σε αρκετές περιπτώσεις τα θανατηφόρα ατυχήματα συναδέλφων που υπηρετούσαν στους Σταθμούς, Ορυχεία κτλ. ή η θεραπεία των εκκλησιαστικών αναγκών των εργαζόμενων στα εργοστάσια κτλ, καθώς και των διαμενόντων στους Οικισμούς. Τέλος υπήρχε και η ανάγκη εκκλησιασμού και προσευχής εργαζομένων όπου λόγω της εργασίας τους σε βάρδιες παρέμεναν στην εργασία και κατά τις ημέρες αργιών, εορτών και Κυριακών και δεν μπορούσαν έτσι να εκκλησιασθούν σε άλλη Εκκλησία.
Οι Ναοί ανεγέρθηκαν με δαπάνες του Ομίλου ΔΕΗ και πολύ προσωπική εργασία συναδέλφων, που θυσιάζοντας χρόνο και κόπο οικιοθελώς και αφιλοκερδώς συνέβαλαν στην ολοκλήρωσή τους σε οποιοδήποτε στάδιο και αν προσέφεραν (αρχιτεκτονικά σχέδια, μπετό, σοβατίσματα, στέγες, βαψίματα, αγιογραφίες).
Επίσης σε άλλες περιπτώσεις παραχωρήθηκαν στην ΔΕΗ καθότι βρίσκονταν στο χώρο ανέγερσης των Σταθμών Παραγωγής. Χρονολογούνται άλλοι στον 9ο αιώνα, άλλοι στον 16ο και 17ο αιώνα και άλλοι στην εποχή μας (20ο και 21ο αιώνα). Ο ρυθμός τους είναι Βυζαντινός ή Βασιλικής.
Υπάρχουν και περιπτώσεις Ναών με μεγάλη αρχαιολογική σημασία όπου κατά την δημιουργία των φραγμάτων της ΔΕΗ (κατασκευή τεχνητών λιμνών) κατεκλύσθησαν από τα νερά και μόνο στην περίπτωση που κατεβαίνουν τα νερά των λιμνών φαίνεται ο μαρμάρινος Σταυρός του τρούλου (περιπτώσεις ΥΗΣ Λάδωνα, Καστρακίου και Κρεμαστών).
Τέλος σε κάποιους Ναούς η εδαφική ακεραιότητα τους αμφισβητείται από τις ενορίες των παρακείμενων κωμοπόλεων και εδώ πρέπει η ανάλογη Ιεραρχία της ΔΕΗ να ξεκαθαρίσει την κατάσταση. Ακολουθεί στην συνέχεια η παράθεση των Ναών και ο τόπος εύρεσής τους :
Αναλυτικά στοιχεία για κάθε Ναό ξεχωριστά (Ιστορία, Αρχιτεκτονική, Αγιολογία) ευελπιστούμε να παραδώσουμε μελλοντικά σε μορφή βιβλίου στην μεγάλη οικογένεια του Ομίλου ΔΕΗ αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Κλείνοντας, εύχομαι ο Τριαδικός Θεός δια πρεσβειών όλων των Αγίων στων οποίων τη μνήμη είναι αφιερωμένοι οι Ναοί του Ομίλου μας να αναπαύει τις ψυχές των αδικοχαμένων συναδέλφων μας που έχασαν την ζωή τους κατά την επιτέλεση του καθήκοντος και να παρηγορεί τους οικείους τους.
Επίσης να εξαλείψει τα θανατηφόρα ατυχήματα που συχνά συμβαίνουν στις Επιχειρήσεις του Ομίλου μας και να φωτίζει τους συναδέλφους να παίρνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουν αυτά.-
Θεοδόσιος Κάτσενος
Ταμίας ΣΕΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ
Μελετητής Εκπαιδευτικών Θεμάτων ΔΕΚΠ/ ΔΕΗ Α.Ε.
http://www.deisep.gr/Portal3/
του κοινωνικού ιστού η συγγραφή ενός άρθρου με αναφορά τους Ιερούς Ναούς και τα παρεκκλήσια της μεγαλύτερης Επιχείρησης της χώρας αποκαλύπτει την ευσέβεια, ευλάβεια και την πίστη του προσωπικού του Ομίλου ΔΕΗ Α.Ε. όπου θέλησε να συνδέσει τον τόπο εργασίας ή κατοικίας του (Οικισμοί ΔΕΗ) με έναν Ιερό Ναό . Έναν Ναό στον οποίο καταφεύγει για να δοξολογήσει τον Τριαδικό Θεό αλλά και να ζητήσει την βοήθειά Του. Να παρακαλέσει για την ανάπαυση της ψυχής των αδικοχαμένων συναδέλφων που έχασαν την ζωή τους κατά την επιτέλεση του καθήκοντος.
Έτσι φανερώνεται η διαρκής παρουσία του Θεού σε μία σύγχρονη ταλαιπωρημένη κοινωνία. Μία κοινωνία όπου κυριαρχούν οι μηχανισμοί της βίας , η αδικία, οι ανισότητες και οι αποκλεισμοί. Στους πνευματικά άστατους και ηθικά άγονους καιρούς μας η καταφυγή του ανθρώπου στο σώμα του Χριστού, την Εκκλησία , αποτελεί κίνηση ελπίδος και δυνατότητα ελευθερίας.
Οι Ναοί του Ομίλου μας είναι είτε Ενοριακοί (Οικισμού Πτολεμαΐδας) με συχνή λειτουργική δραστηριότητα, είτε παρεκκλήσια – εξωκλήσια που λειτουργούνται μόνο στη εορτή του τιμώμενου Αγίου. Αφορμή για την ανέγερσή τους ήταν σε αρκετές περιπτώσεις τα θανατηφόρα ατυχήματα συναδέλφων που υπηρετούσαν στους Σταθμούς, Ορυχεία κτλ. ή η θεραπεία των εκκλησιαστικών αναγκών των εργαζόμενων στα εργοστάσια κτλ, καθώς και των διαμενόντων στους Οικισμούς. Τέλος υπήρχε και η ανάγκη εκκλησιασμού και προσευχής εργαζομένων όπου λόγω της εργασίας τους σε βάρδιες παρέμεναν στην εργασία και κατά τις ημέρες αργιών, εορτών και Κυριακών και δεν μπορούσαν έτσι να εκκλησιασθούν σε άλλη Εκκλησία.
Οι Ναοί ανεγέρθηκαν με δαπάνες του Ομίλου ΔΕΗ και πολύ προσωπική εργασία συναδέλφων, που θυσιάζοντας χρόνο και κόπο οικιοθελώς και αφιλοκερδώς συνέβαλαν στην ολοκλήρωσή τους σε οποιοδήποτε στάδιο και αν προσέφεραν (αρχιτεκτονικά σχέδια, μπετό, σοβατίσματα, στέγες, βαψίματα, αγιογραφίες).
Επίσης σε άλλες περιπτώσεις παραχωρήθηκαν στην ΔΕΗ καθότι βρίσκονταν στο χώρο ανέγερσης των Σταθμών Παραγωγής. Χρονολογούνται άλλοι στον 9ο αιώνα, άλλοι στον 16ο και 17ο αιώνα και άλλοι στην εποχή μας (20ο και 21ο αιώνα). Ο ρυθμός τους είναι Βυζαντινός ή Βασιλικής.
Υπάρχουν και περιπτώσεις Ναών με μεγάλη αρχαιολογική σημασία όπου κατά την δημιουργία των φραγμάτων της ΔΕΗ (κατασκευή τεχνητών λιμνών) κατεκλύσθησαν από τα νερά και μόνο στην περίπτωση που κατεβαίνουν τα νερά των λιμνών φαίνεται ο μαρμάρινος Σταυρός του τρούλου (περιπτώσεις ΥΗΣ Λάδωνα, Καστρακίου και Κρεμαστών).
Τέλος σε κάποιους Ναούς η εδαφική ακεραιότητα τους αμφισβητείται από τις ενορίες των παρακείμενων κωμοπόλεων και εδώ πρέπει η ανάλογη Ιεραρχία της ΔΕΗ να ξεκαθαρίσει την κατάσταση. Ακολουθεί στην συνέχεια η παράθεση των Ναών και ο τόπος εύρεσής τους :
- Αγία Τριάδα (ΔΑΔ-ΔΕΔΔΗΕ/ΣΤΕ Άνοιξης)
- Αγία Βαρβάρα (Λ.Κ.Μεγαλόπολης)
- Αγία Βαρβάρα (Λ.Κ.Δυτ.Μακεδονίας)
- Άγιοι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ ( Οικισμού ΔΕΗ Πτολεμαΐδας)
- Άγιος Νικόλαος (ΥΗΣ Ν.Πλαστήρα)
- Ζωοδόχος Πηγή (ΥΗΣ Πολυφύτου)
- Άγιος Γεώργιος (Οικισμού ΥΗΣ Κρεμαστών)
- Αγία Ειρήνη (ΑΗΣ Φλώρινας)
- Άγιος Δημήτριος (ΑΗΣ Αγ. Δημητρίου)
- Άγιοι Κων/νος –Ελένη (ΑΗΣ Καρδιάς)
- Αγία Κυριακή (ΑΗΣ Ρόδου)
- Άγιος Δημήτριος –Αγία Παρασκευή (ΑΣΠ Σάμου)
- Εισόδια Θεοτόκου (ΔΣΜ-ΑΔΜΗΕ, Ρούφ)
- Άγιοι Ανάργυροι (ΔΣΜ-ΠΤΔΜ/ΑΔΜΗΕ ,Καρδιά)
- Άγιος Νικόλαος (ΔΣΜ-ΠΤ Λάρισας/ΑΔΜΗΕ )
- Άγιος Νικόλαος (ΚΔΕΠ)
- Άγιος Νικόλαος (Ορυχείου Αμυνταίου).
Αναλυτικά στοιχεία για κάθε Ναό ξεχωριστά (Ιστορία, Αρχιτεκτονική, Αγιολογία) ευελπιστούμε να παραδώσουμε μελλοντικά σε μορφή βιβλίου στην μεγάλη οικογένεια του Ομίλου ΔΕΗ αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Κλείνοντας, εύχομαι ο Τριαδικός Θεός δια πρεσβειών όλων των Αγίων στων οποίων τη μνήμη είναι αφιερωμένοι οι Ναοί του Ομίλου μας να αναπαύει τις ψυχές των αδικοχαμένων συναδέλφων μας που έχασαν την ζωή τους κατά την επιτέλεση του καθήκοντος και να παρηγορεί τους οικείους τους.
Επίσης να εξαλείψει τα θανατηφόρα ατυχήματα που συχνά συμβαίνουν στις Επιχειρήσεις του Ομίλου μας και να φωτίζει τους συναδέλφους να παίρνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουν αυτά.-
Θεοδόσιος Κάτσενος
Ταμίας ΣΕΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ
Μελετητής Εκπαιδευτικών Θεμάτων ΔΕΚΠ/ ΔΕΗ Α.Ε.
http://www.deisep.gr/Portal3/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου