Άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου χωρίς καθυστερήσεις,
πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ από κοινού με υδροηλεκτρικές,
ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των εταιρειών διαχείρισης δικτύου από τις κάθετα
οργανωμένες ενεργειακές επιχειρήσεις, και πλήρη απελευθέρωση των
τιμολογίων, προβλέπει μεταξύ άλλων η Έκθεση Προόδου για την Ελλάδα που δόθηκε στη δημοσιότητα αμέσως μετά το τελευταίο Eurogroup.
Το κείμενο επισημαίνει σε ποιους τομείς έχει επιτευχθεί πρόοδος και σε ποιους όχι, καθώς και τις ενέργειες που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση για να πετύχει τους στόχους εντός φυσικά των χρονοδιαγραμμάτων.
Χαρακτηριστική για παράδειγμα είναι η αναφορά στο διαχωρισμό ΔΕΣΦΑ- ΔΕΠΑ. Όπως αναφέρει το κείμενο «η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2012, αλλά διακόπηκε λόγω της εκλογικής διαδικασίας. Παραμένει ανοιχτό εάν η ΔΕΠΑ θα ιδιωτικοποιηθεί ως μια καθετοποιημένη εταιρία ή εάν ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, ο διαχειριστής του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου, θα ιδιωτικοποιηθούν ξεχωριστά. Σε κάθε περίπτωση ο ΔΕΣΦΑ δεν έχει ακόμα διαχωριστεί από τη ΔΕΠΑ, έτσι ο όρος δεν έχει επιτευχθεί».
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει την υποχρέωση, ώστε ασχέτως των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης, οι αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου να λειτουργούν σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν οι οδηγίες του τρίτου ενεργειακού πακέτου.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΔΕΣΦΑ, μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να καταθέσει στη ΡΑΕ το φάκελο για την πιστοποίηση της ανεξαρτησίας του έναντι της μητρικής, διαδικασία που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και πάντως πριν το Μάρτιο του 2013.
Λιγνίτες- Νερά
Σε άλλο πάλι σημείο γίνεται εκτενής αναφορά στην πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, είτε ως πακέτο, είτε ξεχωριστά.
Όπως αναφέρει η Έκθεση, μπορεί να δοθεί η δυνατότητα στους επενδυτές να αγοράζουν υδροηλεκτρικό δυναμικό ή άλλη παραγωγή από κοινού με το λιγνιτικό δυναμικό που προβλέπεται στην εν λόγω απόφαση. Ωστόσο «η πώληση του υδροηλεκτρικού δυναμικού δεν θα καθυστερήσει την πώληση λιγνιτικών περιουσιακών στοιχείων πέραν του χρονικού πλαισίου που προβλέπεται στη σχετική απόφαση της Επιτροπής και δεν θα εμποδίζει την πώληση λιγνιτικών περιουσιακών στοιχείων χωρίς μία ελάχιστη τιμή».
Τιμολόγια
Η έκθεση, όπως προβλέπουν και τα προηγούμενα μνημόνια, σημειώνει ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2013, θα πρέπει να είναι πλήρως απελευθερωμένα, με εξαίρεση τα τιμολόγια των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Έως τότε το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να εκδώσει υπουργική απόφαση με τις τιμές που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου, ώστε να πλησιάζουν το πραγματικό κόστος, με ισχύ μέχρι το τέλος Μαρτίου ενώ για το επόμενο διάστημα και μέχρι τον Ιούνιο, νέα απόφαση θα ορίζει τα τιμολόγια με βάση το πραγματικό τους κόστος.
Ανανεώσιμες
Όσον αφορά, τέλος, το κομμάτι των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στο κείμενο της Έκθεσης, αναφέρεται ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την υποχρέωσή της να προετοιμάσει ένα σχέδιο για τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ΑΠΕ. Γίνεται αναφορά ειδικότερα στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΥΠΕΚΑ όσον αφορά την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα των ΑΠΕ και τη διερεύνηση μέτρων για την αντιμετώπιση πιθανών ελλειμμάτων ΑΠΕ.Παρόλο που, όπως σημειώνεται, η εν λόγω έκθεση δεν έχει ως επίσημο συγγραφέα το υπουργείο, έχει βοηθήσει την κυβέρνηση να επεξεργαστεί το σχέδιό της για τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ΑΠΕ.
Το κείμενο επισημαίνει σε ποιους τομείς έχει επιτευχθεί πρόοδος και σε ποιους όχι, καθώς και τις ενέργειες που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση για να πετύχει τους στόχους εντός φυσικά των χρονοδιαγραμμάτων.
Χαρακτηριστική για παράδειγμα είναι η αναφορά στο διαχωρισμό ΔΕΣΦΑ- ΔΕΠΑ. Όπως αναφέρει το κείμενο «η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2012, αλλά διακόπηκε λόγω της εκλογικής διαδικασίας. Παραμένει ανοιχτό εάν η ΔΕΠΑ θα ιδιωτικοποιηθεί ως μια καθετοποιημένη εταιρία ή εάν ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, ο διαχειριστής του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου, θα ιδιωτικοποιηθούν ξεχωριστά. Σε κάθε περίπτωση ο ΔΕΣΦΑ δεν έχει ακόμα διαχωριστεί από τη ΔΕΠΑ, έτσι ο όρος δεν έχει επιτευχθεί».
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει την υποχρέωση, ώστε ασχέτως των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης, οι αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου να λειτουργούν σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν οι οδηγίες του τρίτου ενεργειακού πακέτου.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΔΕΣΦΑ, μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να καταθέσει στη ΡΑΕ το φάκελο για την πιστοποίηση της ανεξαρτησίας του έναντι της μητρικής, διαδικασία που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και πάντως πριν το Μάρτιο του 2013.
Λιγνίτες- Νερά
Σε άλλο πάλι σημείο γίνεται εκτενής αναφορά στην πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, είτε ως πακέτο, είτε ξεχωριστά.
Όπως αναφέρει η Έκθεση, μπορεί να δοθεί η δυνατότητα στους επενδυτές να αγοράζουν υδροηλεκτρικό δυναμικό ή άλλη παραγωγή από κοινού με το λιγνιτικό δυναμικό που προβλέπεται στην εν λόγω απόφαση. Ωστόσο «η πώληση του υδροηλεκτρικού δυναμικού δεν θα καθυστερήσει την πώληση λιγνιτικών περιουσιακών στοιχείων πέραν του χρονικού πλαισίου που προβλέπεται στη σχετική απόφαση της Επιτροπής και δεν θα εμποδίζει την πώληση λιγνιτικών περιουσιακών στοιχείων χωρίς μία ελάχιστη τιμή».
Τιμολόγια
Η έκθεση, όπως προβλέπουν και τα προηγούμενα μνημόνια, σημειώνει ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2013, θα πρέπει να είναι πλήρως απελευθερωμένα, με εξαίρεση τα τιμολόγια των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Έως τότε το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να εκδώσει υπουργική απόφαση με τις τιμές που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου, ώστε να πλησιάζουν το πραγματικό κόστος, με ισχύ μέχρι το τέλος Μαρτίου ενώ για το επόμενο διάστημα και μέχρι τον Ιούνιο, νέα απόφαση θα ορίζει τα τιμολόγια με βάση το πραγματικό τους κόστος.
Ανανεώσιμες
Όσον αφορά, τέλος, το κομμάτι των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στο κείμενο της Έκθεσης, αναφέρεται ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την υποχρέωσή της να προετοιμάσει ένα σχέδιο για τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ΑΠΕ. Γίνεται αναφορά ειδικότερα στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΥΠΕΚΑ όσον αφορά την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα των ΑΠΕ και τη διερεύνηση μέτρων για την αντιμετώπιση πιθανών ελλειμμάτων ΑΠΕ.Παρόλο που, όπως σημειώνεται, η εν λόγω έκθεση δεν έχει ως επίσημο συγγραφέα το υπουργείο, έχει βοηθήσει την κυβέρνηση να επεξεργαστεί το σχέδιό της για τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ΑΠΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου