Αισιοδοξία ότι θα καταστεί εφικτή μέχρι το τέλος Μαρτίου, η προκήρυξη
του διαγωνισμού για την καλωδιακή σύνδεση των Κυκλάδων, εκφράζουν
στελέχη του Διαχειριστή του Συστήματος Ηλεκτρισμού (ΑΔΜΗΕ).
Την αισιοδοξία στηρίζουν στο ότι η διασύνδεση έχει επανασχεδιαστεί και περιλαμβάνει λιγότερα χιλιόμετρα υποβρύχιων καλωδίων, ώστε να μειωθεί το κόστος του, αλλά και το συνολικό προς εκτέλεση έργο. Όλα δε αυτά, χωρίς να γίνει έκπτωση ως προς την ασφάλεια εφοδιασμού των νησιών που θα συνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα.
Ας σημειωθεί ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε εκτός του βασικού κορμού της διασύνδεσης, δηλαδή του υποβρύχιου καλωδίου Λαυρίου-Σύρου, μήκους 108 χιλιομέτρων, εσωτερικό βρόχο υποβρύχιας διασύνδεσης των νησιών Σύρου, Μύκονου, Πάρου, Νάξου και Τήνου.
Έτσι το τίμημα πλησίαζε τα 500 εκατομμύρια ευρώ, με τουλάχιστον 20% του προϋπολογισμού να αντιστοιχεί σε δαπάνες πόντισης, το ύψος των οποίων θα μπορούσε να αυξηθεί πολύ περισσότερο και ανάλογα με τις συνθήκες που θα αντιμετωπίζονταν κατά την πόντιση του καλωδίου στο βυθό.
Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει σύνδεση της Σύρου με το ηπειρωτικό σύστημα και ακτινική τροφοδότηση της Πάρου, Νάξου και Μυκόνου από τη Σύρο. Και ειδικότερα:
* Αρχική σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 108 χιλομέτρων.
* Σύνδεση της Σύρου με το βόρειο άκρο της Τήνου με ένα υποβρύχιο τριπολικό ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 33 χιλομέτρων.
* Ακτινική τροφοδότηση της Πάρου από τη Σύρο με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο ονομαστικής ικανότητας 140MVA, μήκους 46 χιλιομέτρων.
*Ακτινική τροφοδότηση της Μυκόνου από τη Σύρο με υποβρύχιο τριπολικό ονομαστικής ικανότητας 140MVA, μήκους 35χιλιομέτρων.
Στόχος του ΑΔΜΗΕ με το νέο σχεδιασμό είναι να επιτευχθεί ταχύτητα υλοποίησης του έργου, μείωση του ρυθμού των εκταμιεύσεων λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις της οικονομικής συγκυρίας, την αξιοποίηση κατά το δυνατόν υφισταμένων ανενεργών υποδομών. Επιπλέον με το συγκεκριμένο σχεδιασμό, θα υπάρξουν περιθώρια βελτιστοποίησης της αξιοπιστίας τροφοδότησης των νησιών σε δεύτερο στάδιο, με την ολοκλήρωση του βρόχου των Κυκλάδων.
Με την έναρξη λειτουργίας του καλωδίου θα επιτευχθεί σημαντική εξοικονόμηση πόρων και υπέρ του συνόλου των καταναλωτών, καθώς θα διακοπεί η λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων Σύρου, Πάρου και Μυκόνου (μαζούτ και πετρέλαιο ντίζελ) οι οποίοι χρεώνονται στο λογαριασμό Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας και επιβαρύνουν τους λογαριασμούς.
Επίσης για την εξασφάλιση ακόμη μεγαλύτερης εξοικονόμησης στο κόστος κατασκευής, τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ εξετάζουν τη δυνατότητα το έργο να σπάσει σε υποέργα (προμήθεια καλωδίων, εξοπλισμού, εργασίες πόντισης, κατασκευαστικές εργασίες). Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση, καθώς αξιολογούνται τα δεδομένα της λύσης, η οποία επιπλέον απαιτεί υπηρεσίες από εξειδικευμένο project manager.
Το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων, διαμορφώθηκε με γνώμονα την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης στα νησιά και το Νοέμβριο του 2006 χαρακτηρίστηκε με Υπουργική Απόφαση ως έργο «γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας». Στην κατεύθυνση αυτή, οι νέοι υποσταθμοί επί των νησιών έχουν χωροθετηθεί κοντά στην ακτή, ώστε να αποφεύγεται η κατασκευή εναέριων γραμμών μεταφοράς στο έδαφός τους.
Το Σεπτέμβριο του 2009 χορηγήθηκε η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο, ενώ παράλληλα προχώρησε σχετικός διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2012 ξεκίνησε η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών. Ωστόσο η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο δεν κατέληξε σε κατακύρωση του έργου.
Οι δύο προσφορές που κατατέθηκαν (Siemens A.E. – Prysmian Powerlink Srl – Nexans Norway AS και «Ελληνικά Καλώδια) προέβλεπαν λύσεις με τεχνολογία εναλλασσόμενου ρεύματος, ενώ το κόστος κρίθηκε ως ιδιαίτερα υψηλό για τα δεδομένα της συγκυρίας και προτιμήθηκε να κριθεί άγονος, προκειμένου να προκηρυχθεί νέος με μικρότερο κατασκευαστικό έργο και κόστος.
Μιχάλης Καϊταντζίδης
(euro2day.gr)
Την αισιοδοξία στηρίζουν στο ότι η διασύνδεση έχει επανασχεδιαστεί και περιλαμβάνει λιγότερα χιλιόμετρα υποβρύχιων καλωδίων, ώστε να μειωθεί το κόστος του, αλλά και το συνολικό προς εκτέλεση έργο. Όλα δε αυτά, χωρίς να γίνει έκπτωση ως προς την ασφάλεια εφοδιασμού των νησιών που θα συνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα.
Ας σημειωθεί ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε εκτός του βασικού κορμού της διασύνδεσης, δηλαδή του υποβρύχιου καλωδίου Λαυρίου-Σύρου, μήκους 108 χιλιομέτρων, εσωτερικό βρόχο υποβρύχιας διασύνδεσης των νησιών Σύρου, Μύκονου, Πάρου, Νάξου και Τήνου.
Έτσι το τίμημα πλησίαζε τα 500 εκατομμύρια ευρώ, με τουλάχιστον 20% του προϋπολογισμού να αντιστοιχεί σε δαπάνες πόντισης, το ύψος των οποίων θα μπορούσε να αυξηθεί πολύ περισσότερο και ανάλογα με τις συνθήκες που θα αντιμετωπίζονταν κατά την πόντιση του καλωδίου στο βυθό.
Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει σύνδεση της Σύρου με το ηπειρωτικό σύστημα και ακτινική τροφοδότηση της Πάρου, Νάξου και Μυκόνου από τη Σύρο. Και ειδικότερα:
* Αρχική σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 108 χιλομέτρων.
* Σύνδεση της Σύρου με το βόρειο άκρο της Τήνου με ένα υποβρύχιο τριπολικό ονομαστικής ικανότητας 200MVA, μήκους 33 χιλομέτρων.
* Ακτινική τροφοδότηση της Πάρου από τη Σύρο με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο ονομαστικής ικανότητας 140MVA, μήκους 46 χιλιομέτρων.
*Ακτινική τροφοδότηση της Μυκόνου από τη Σύρο με υποβρύχιο τριπολικό ονομαστικής ικανότητας 140MVA, μήκους 35χιλιομέτρων.
Στόχος του ΑΔΜΗΕ με το νέο σχεδιασμό είναι να επιτευχθεί ταχύτητα υλοποίησης του έργου, μείωση του ρυθμού των εκταμιεύσεων λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις της οικονομικής συγκυρίας, την αξιοποίηση κατά το δυνατόν υφισταμένων ανενεργών υποδομών. Επιπλέον με το συγκεκριμένο σχεδιασμό, θα υπάρξουν περιθώρια βελτιστοποίησης της αξιοπιστίας τροφοδότησης των νησιών σε δεύτερο στάδιο, με την ολοκλήρωση του βρόχου των Κυκλάδων.
Με την έναρξη λειτουργίας του καλωδίου θα επιτευχθεί σημαντική εξοικονόμηση πόρων και υπέρ του συνόλου των καταναλωτών, καθώς θα διακοπεί η λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων Σύρου, Πάρου και Μυκόνου (μαζούτ και πετρέλαιο ντίζελ) οι οποίοι χρεώνονται στο λογαριασμό Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας και επιβαρύνουν τους λογαριασμούς.
Επίσης για την εξασφάλιση ακόμη μεγαλύτερης εξοικονόμησης στο κόστος κατασκευής, τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ εξετάζουν τη δυνατότητα το έργο να σπάσει σε υποέργα (προμήθεια καλωδίων, εξοπλισμού, εργασίες πόντισης, κατασκευαστικές εργασίες). Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση, καθώς αξιολογούνται τα δεδομένα της λύσης, η οποία επιπλέον απαιτεί υπηρεσίες από εξειδικευμένο project manager.
Το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων, διαμορφώθηκε με γνώμονα την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης στα νησιά και το Νοέμβριο του 2006 χαρακτηρίστηκε με Υπουργική Απόφαση ως έργο «γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας». Στην κατεύθυνση αυτή, οι νέοι υποσταθμοί επί των νησιών έχουν χωροθετηθεί κοντά στην ακτή, ώστε να αποφεύγεται η κατασκευή εναέριων γραμμών μεταφοράς στο έδαφός τους.
Το Σεπτέμβριο του 2009 χορηγήθηκε η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο, ενώ παράλληλα προχώρησε σχετικός διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2012 ξεκίνησε η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών. Ωστόσο η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο δεν κατέληξε σε κατακύρωση του έργου.
Οι δύο προσφορές που κατατέθηκαν (Siemens A.E. – Prysmian Powerlink Srl – Nexans Norway AS και «Ελληνικά Καλώδια) προέβλεπαν λύσεις με τεχνολογία εναλλασσόμενου ρεύματος, ενώ το κόστος κρίθηκε ως ιδιαίτερα υψηλό για τα δεδομένα της συγκυρίας και προτιμήθηκε να κριθεί άγονος, προκειμένου να προκηρυχθεί νέος με μικρότερο κατασκευαστικό έργο και κόστος.
Μιχάλης Καϊταντζίδης
(euro2day.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου