Της Μανταλένας Πίου
Αμεσες εξελίξεις στην πώληση της ΔΕΠΑ πρέπει να αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ είναι πολύ πιθανόν μέσα στο τρίμηνο που ακολουθεί να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση και της ΔΕΗ, ενδεχόμενο άλλωστε που δεν απέκλεισε ο πρωθυπουργός κατά την προγραμματική του ομιλία στη Βουλή, τον περασμένο Ιούλιο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι 14 εταιρείες που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ, της εταιρείας στην οποία ανήκουν οι κεντρικοί αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου και οι εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα, έχουν κληθεί να καταθέσουν στις 5 Νοεμβρίου ενδεικτικές προσφορές. Στόχος είναι η διαδικασία να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, προκειμένου τους πρώτους μήνες του 2013 να υπάρξει αποτέλεσμα.
Χρονοδιάγραμμα
Οι 14 υποψήφιοι φέρονται να έχουν ήδη ενημερωθεί για τα διάφορα στάδια και το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας, που περιλαμβάνει την αξιολόγηση των ενδεικτικών προσφορών, την κατάρτιση short list με τις εταιρείες που θα περάσουν στο δεύτερο στάδιο, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο data room με την ενδελεχή πληροφόρηση για τη ΔΕΠΑ, προκειμένου να καταθέσουν τις τελικές, δεσμευτικές προσφορές. Σημείο-κλειδί θα είναι η στρατηγική ανάπτυξης της κρατικής εταιρείας αερίου, δεδομένου και του διεθνούς περιβάλλοντος στο οποίο θα κληθεί να δραστηριοποιηθεί. Τους επόμενους μήνες λαμβάνεται η τελική απόφαση για το διεθνή αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και ένα από τα δύο πρότζεκτ που διεκδικεί το έργο, είναι ο ΤΑΡ, που ξεκινά στα ελληνοτουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας. Παρότι μέχρι στιγμής η ΔΕΠΑ δεν μετέχει στο πρότζεκτ, τόσο στελέχη του ΤΑΡ όσο και παράγοντες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος έχουν καταστήσει σαφές ότι επιθυμούν τη συνεργασία.
Αγωγή
Σχέδια για «πέρασμα» διεθνούς αγωγούς από το ελληνικό έδαφος έχει και η ρωσική Gazprom, μέσω του νότιου σκέλους του South Stream, ενώ στο προσκήνιο βρίσκονται οι διαβουλεύσεις για αγωγό που θα περνά από την Ελλάδα για τη μεταφορά του κυπριακού και ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη. Η Gazprom είναι η μία από τους 14 ομίλους που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ και συνεχίζουν στον διαγωνισμό, αφού πέρασαν από το πρώτο στάδιο της διαδικασίας, την περασμένη Ανοιξη. Οι υπόλοιποι όμιλοι είναι η εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar, η ιαπωνική Mitsui, η ισπανική Enagas, η ιταλική Εni, η αλγερινή Sonatrach, η ρωσική Negusneft, η ολλανδική Vopak,η ισραηλινή Israel Corp, η ελληνική M & M Gas, συμφερόντων των ομίλων Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη, η τσεχική PPF Capital Partners Fund, η κατασκευαστική - ενεργειακή ΓΕΚ Τερνα, η ισπανική Gas Natural και η ιταλική Edison. Αρχικά στον διαγωνισμό είχαν δώσει το παρών δεκαεπτά εταιρείες.
Πώληση μετοχών
Οσον αφορά στη ΔΕΗ, οι εξελίξεις δείχνουν ότι εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο της πώλησης πακέτου μετοχών, που είχε μετατεθεί για το απώτερο μέλλον από την προηγούμενη κυβέρνηση, παρότι στη αρχική λίστα αποκρατικοποιήσεων του κ. Παπακωνσταντίνου η πώληση μεριδίου 17% της ΔΕΗ είχε τοποθετηθεί για το τελευταίο τρίμηνο του 2012.
Την περασμένη εβδομάδα το Δημόσιο μετέφερε στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) το 17% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, περιορίζοντας σε 34,123% την άμεση συμμετοχή του από 51,123% που ήταν ως τότε. Εαν τελικώς αποφασιστεί η πώληση του 17% θα πρέπει να συνοδευτεί με την εκχώρηση του μάνατζμεντ, προκειμένου η αποκρατικοποίηση να γίνει ελκυστική για τους επενδυτές. Από εδώ και πέρα οι εξελίξεις, για τις δύο κορυφαίες εταιρείες του ενεργειακού τομέα, τη ΔΕΗ και τη ΔΕΠΑ, θα είναι καταλυτικές.
Πλεονέκτημα για τη ΔΕΗ
Η πρόσφατη απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου της Ε.Ε. να δικαιώσει τη ΔΕΗ στο θέμα του λιγνίτη και να ακυρώσει δύο προηγούμενες αποφάσεις της Κομισιόν που υποχρέωναν την επιχείρηση ηλεκτρισμού να πωλήσει έως το 40% της λιγνιτικής ισχύος που διαθέτει, δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας να διαπραγματευτεί με την τρόικα ένα πιο οργανωμένο, ευέλικτο και λειτουργικό μοντέλο απελευθέρωσης της λιγνιτικής παραγωγής ηλεκτρισμού, χωρίς τη «δαμόκλειο σπάθη» πάνω από τη ΔΕΗ, που εκ των πραγμάτων περιόριζε το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Αμεσες εξελίξεις στην πώληση της ΔΕΠΑ πρέπει να αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ είναι πολύ πιθανόν μέσα στο τρίμηνο που ακολουθεί να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση και της ΔΕΗ, ενδεχόμενο άλλωστε που δεν απέκλεισε ο πρωθυπουργός κατά την προγραμματική του ομιλία στη Βουλή, τον περασμένο Ιούλιο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι 14 εταιρείες που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ, της εταιρείας στην οποία ανήκουν οι κεντρικοί αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου και οι εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα, έχουν κληθεί να καταθέσουν στις 5 Νοεμβρίου ενδεικτικές προσφορές. Στόχος είναι η διαδικασία να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, προκειμένου τους πρώτους μήνες του 2013 να υπάρξει αποτέλεσμα.
Χρονοδιάγραμμα
Οι 14 υποψήφιοι φέρονται να έχουν ήδη ενημερωθεί για τα διάφορα στάδια και το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας, που περιλαμβάνει την αξιολόγηση των ενδεικτικών προσφορών, την κατάρτιση short list με τις εταιρείες που θα περάσουν στο δεύτερο στάδιο, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο data room με την ενδελεχή πληροφόρηση για τη ΔΕΠΑ, προκειμένου να καταθέσουν τις τελικές, δεσμευτικές προσφορές. Σημείο-κλειδί θα είναι η στρατηγική ανάπτυξης της κρατικής εταιρείας αερίου, δεδομένου και του διεθνούς περιβάλλοντος στο οποίο θα κληθεί να δραστηριοποιηθεί. Τους επόμενους μήνες λαμβάνεται η τελική απόφαση για το διεθνή αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και ένα από τα δύο πρότζεκτ που διεκδικεί το έργο, είναι ο ΤΑΡ, που ξεκινά στα ελληνοτουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας. Παρότι μέχρι στιγμής η ΔΕΠΑ δεν μετέχει στο πρότζεκτ, τόσο στελέχη του ΤΑΡ όσο και παράγοντες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος έχουν καταστήσει σαφές ότι επιθυμούν τη συνεργασία.
Αγωγή
Σχέδια για «πέρασμα» διεθνούς αγωγούς από το ελληνικό έδαφος έχει και η ρωσική Gazprom, μέσω του νότιου σκέλους του South Stream, ενώ στο προσκήνιο βρίσκονται οι διαβουλεύσεις για αγωγό που θα περνά από την Ελλάδα για τη μεταφορά του κυπριακού και ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη. Η Gazprom είναι η μία από τους 14 ομίλους που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ και συνεχίζουν στον διαγωνισμό, αφού πέρασαν από το πρώτο στάδιο της διαδικασίας, την περασμένη Ανοιξη. Οι υπόλοιποι όμιλοι είναι η εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar, η ιαπωνική Mitsui, η ισπανική Enagas, η ιταλική Εni, η αλγερινή Sonatrach, η ρωσική Negusneft, η ολλανδική Vopak,η ισραηλινή Israel Corp, η ελληνική M & M Gas, συμφερόντων των ομίλων Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη, η τσεχική PPF Capital Partners Fund, η κατασκευαστική - ενεργειακή ΓΕΚ Τερνα, η ισπανική Gas Natural και η ιταλική Edison. Αρχικά στον διαγωνισμό είχαν δώσει το παρών δεκαεπτά εταιρείες.
Πώληση μετοχών
Οσον αφορά στη ΔΕΗ, οι εξελίξεις δείχνουν ότι εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο της πώλησης πακέτου μετοχών, που είχε μετατεθεί για το απώτερο μέλλον από την προηγούμενη κυβέρνηση, παρότι στη αρχική λίστα αποκρατικοποιήσεων του κ. Παπακωνσταντίνου η πώληση μεριδίου 17% της ΔΕΗ είχε τοποθετηθεί για το τελευταίο τρίμηνο του 2012.
Την περασμένη εβδομάδα το Δημόσιο μετέφερε στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) το 17% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, περιορίζοντας σε 34,123% την άμεση συμμετοχή του από 51,123% που ήταν ως τότε. Εαν τελικώς αποφασιστεί η πώληση του 17% θα πρέπει να συνοδευτεί με την εκχώρηση του μάνατζμεντ, προκειμένου η αποκρατικοποίηση να γίνει ελκυστική για τους επενδυτές. Από εδώ και πέρα οι εξελίξεις, για τις δύο κορυφαίες εταιρείες του ενεργειακού τομέα, τη ΔΕΗ και τη ΔΕΠΑ, θα είναι καταλυτικές.
Πλεονέκτημα για τη ΔΕΗ
Η πρόσφατη απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου της Ε.Ε. να δικαιώσει τη ΔΕΗ στο θέμα του λιγνίτη και να ακυρώσει δύο προηγούμενες αποφάσεις της Κομισιόν που υποχρέωναν την επιχείρηση ηλεκτρισμού να πωλήσει έως το 40% της λιγνιτικής ισχύος που διαθέτει, δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας να διαπραγματευτεί με την τρόικα ένα πιο οργανωμένο, ευέλικτο και λειτουργικό μοντέλο απελευθέρωσης της λιγνιτικής παραγωγής ηλεκτρισμού, χωρίς τη «δαμόκλειο σπάθη» πάνω από τη ΔΕΗ, που εκ των πραγμάτων περιόριζε το επενδυτικό ενδιαφέρον.
- Τους επόμενους μήνες λαμβάνεται η τελική απόφαση για τον διεθνή αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και ένα από τα δύο πρότζεκτ που διεκδικεί το έργο, είναι ο ΤΑΡ, που ξεκινά στα ελληνοτουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.
- http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=112925246
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου