Το πρόβλημα ρευστότητας στην αγορά ηλεκτρισμού, το οποίο,
μεταξύ άλλων, εντείνεται από τους ανεξόφλητους λογαριασμούς ρεύματος που φτάνουν τα 1,3 δις περίπου, αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση του Υπεύθυνου Συμμόρφωσης του διαχειριστή Δρ Αλβέρτου Μαΐση.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στην έκθεση, «ο κύριος Προμηθευτής είναι η ΔΕΗ που κατέχει περίπου 98% της κατανάλωσης. Είναι γνωστό ότι στη ΔΕΗ υπάρχουν πολλοί ανεξόφλητοι λογαριασμοί (περίπου 1,3 δισ.) και συγχρόνως έλλειψη ρευστότητας λόγω της οικονομικής κρίσης. Η ΔΕΗ προχωρεί στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών της με αρκετή καθυστέρηση. Αντίστοιχη καθυστέρηση υπάρχει από πλευράς ΑΔΜΗΕ στην εξόφληση των δικαιούχων. Η καθυστέρηση αυτή έχει δημιουργήσει δυσφορία από τους δικαιούχους που καταθέτουν ενστάσεις ακόμη και αγωγές».
Για το θέμα της ρευστότητας, ο Δρ Μαΐσης στέκεται επίσης στο θέμα της μη καταβολής του ΕΤΜΕΑΡ από ορισμένες εταιρείες, πρόβλημα το οποίο, όπως αναφέρεται είναι αρκετά παλιό.
«Ένα άλλο σημαντικό θέμα που παρουσιάστηκε αφορά τους αυτοπαραγωγούς, για τους οποίους η νομοθεσία προβλέπει ότι υποχρεούνται να καταβάλλουν ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) και ΥΚΩ (χρεώσεις για υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος). Όμως ορισμένες εταιρείες πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους και άλλες όχι. Το πρόβλημα είναι πολύ παλιό, από την εποχή του ΔΕΣΜΗΕ. Η ΡΑΕ επί προεδρίας κ. Κάπρου (2004) είχε απευθύνει αυστηρές συστάσεις προς τους υπόχρεους, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Έκτοτε έχει ανταλλαγεί αλληλογραφία χωρίς αποτέλεσμα. Η ΡΑΕ ενημερώνεται συστηματικά, αλλά δεν έχει επέμβει. Ο ΑΔΜΗΕ, όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος, είναι αποφασισμένος να προχωρήσει σε δικαστική διεκδίκηση. Το θέμα δεν είναι απλό καθόσον υπάρχουν και νομικά προβλήματα, όμως από πλευράς ΥΣ είμαι υποχρεωμένος να το εξετάσω, αφού τίθεται θέμα άνισης μεταχείρισης χρηστών.
Οι οικονομικές δραστηριότητες επιβάλλεται επομένως να ενταχθούν στο ΠΣ. Παράλληλα με τα ανωτέρω θέματα επιβάλλεται να εξεταστεί κατά πόσο υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες, ώστε το Πρόγραμμα Συμμόρφωσης να εμπλουτιστεί αντίστοιχα», τονίζεται στην έκθεση.
Πρόβλημα χρηματοδότησης για τα μεγάλα έργα
Για τα μεγάλα έργα, οι αναφορές αφορούν τα προβλήματα χρηματοδότησης. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την έκθεση, «Τα μεγάλα έργα αποτελούν το κορμό του προγράμματος. Πρόκειται για έργα μακράς πνοής, όπως λ.χ. σύνδεσης Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. Για τα έργα αυτά προβλέπεται εκπόνηση ειδικής μελέτης κόστους – οφέλους, ώστε να εξασφαλιστεί η οικονομική αποδοτικότητα. Η κατασκευή των έργων αυτών απαιτεί πρόσθετη χρηματοδότηση, η οποία σήμερα παρουσιάζει δυσκολίες λόγω της οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα. Η εμμονή της ΡΑΕ να εγκρίνει χαμηλό τίμημα για τα τέλη χρήσης του ΕΣΜΗΕ επίσης δεν βοηθά.
Ο ΑΔΜΗΕ καταβάλλει ιδιαίτερες προσπάθειες εκτέλεσης των μεγάλων έργων και ήδη η κατασκευή της σύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα έχει δρομολογηθεί. Το έργο σύνδεσης της Κρήτης προγραμματίζεται για το τέλος της δεκαετίας. Η χρηματοδότησή του, τουλάχιστο στις σημερινές συνθήκες, παρουσιάζει μεγάλες δυσκολίες.Φυσικά, είναι νωρίς να οριστικοποιηθεί το χρηματοδοτικό σχήμα. Με την ολοκλήρωση της πώλησης της εταιρείας, και η χρηματοδότηση και αποπεράτωση των έργων θα είναι στην ευθύνη του νέου ιδιοκτήτη».
http://www.energypress.gr/news/reuma/Ethsia-Ekthesh:-Agkathi-gia-ton-ADMHE-to-elleimma-sthn-agora
μεταξύ άλλων, εντείνεται από τους ανεξόφλητους λογαριασμούς ρεύματος που φτάνουν τα 1,3 δις περίπου, αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση του Υπεύθυνου Συμμόρφωσης του διαχειριστή Δρ Αλβέρτου Μαΐση.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στην έκθεση, «ο κύριος Προμηθευτής είναι η ΔΕΗ που κατέχει περίπου 98% της κατανάλωσης. Είναι γνωστό ότι στη ΔΕΗ υπάρχουν πολλοί ανεξόφλητοι λογαριασμοί (περίπου 1,3 δισ.) και συγχρόνως έλλειψη ρευστότητας λόγω της οικονομικής κρίσης. Η ΔΕΗ προχωρεί στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών της με αρκετή καθυστέρηση. Αντίστοιχη καθυστέρηση υπάρχει από πλευράς ΑΔΜΗΕ στην εξόφληση των δικαιούχων. Η καθυστέρηση αυτή έχει δημιουργήσει δυσφορία από τους δικαιούχους που καταθέτουν ενστάσεις ακόμη και αγωγές».
Για το θέμα της ρευστότητας, ο Δρ Μαΐσης στέκεται επίσης στο θέμα της μη καταβολής του ΕΤΜΕΑΡ από ορισμένες εταιρείες, πρόβλημα το οποίο, όπως αναφέρεται είναι αρκετά παλιό.
«Ένα άλλο σημαντικό θέμα που παρουσιάστηκε αφορά τους αυτοπαραγωγούς, για τους οποίους η νομοθεσία προβλέπει ότι υποχρεούνται να καταβάλλουν ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) και ΥΚΩ (χρεώσεις για υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος). Όμως ορισμένες εταιρείες πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους και άλλες όχι. Το πρόβλημα είναι πολύ παλιό, από την εποχή του ΔΕΣΜΗΕ. Η ΡΑΕ επί προεδρίας κ. Κάπρου (2004) είχε απευθύνει αυστηρές συστάσεις προς τους υπόχρεους, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Έκτοτε έχει ανταλλαγεί αλληλογραφία χωρίς αποτέλεσμα. Η ΡΑΕ ενημερώνεται συστηματικά, αλλά δεν έχει επέμβει. Ο ΑΔΜΗΕ, όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος, είναι αποφασισμένος να προχωρήσει σε δικαστική διεκδίκηση. Το θέμα δεν είναι απλό καθόσον υπάρχουν και νομικά προβλήματα, όμως από πλευράς ΥΣ είμαι υποχρεωμένος να το εξετάσω, αφού τίθεται θέμα άνισης μεταχείρισης χρηστών.
Οι οικονομικές δραστηριότητες επιβάλλεται επομένως να ενταχθούν στο ΠΣ. Παράλληλα με τα ανωτέρω θέματα επιβάλλεται να εξεταστεί κατά πόσο υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες, ώστε το Πρόγραμμα Συμμόρφωσης να εμπλουτιστεί αντίστοιχα», τονίζεται στην έκθεση.
Πρόβλημα χρηματοδότησης για τα μεγάλα έργα
Για τα μεγάλα έργα, οι αναφορές αφορούν τα προβλήματα χρηματοδότησης. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την έκθεση, «Τα μεγάλα έργα αποτελούν το κορμό του προγράμματος. Πρόκειται για έργα μακράς πνοής, όπως λ.χ. σύνδεσης Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. Για τα έργα αυτά προβλέπεται εκπόνηση ειδικής μελέτης κόστους – οφέλους, ώστε να εξασφαλιστεί η οικονομική αποδοτικότητα. Η κατασκευή των έργων αυτών απαιτεί πρόσθετη χρηματοδότηση, η οποία σήμερα παρουσιάζει δυσκολίες λόγω της οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα. Η εμμονή της ΡΑΕ να εγκρίνει χαμηλό τίμημα για τα τέλη χρήσης του ΕΣΜΗΕ επίσης δεν βοηθά.
Ο ΑΔΜΗΕ καταβάλλει ιδιαίτερες προσπάθειες εκτέλεσης των μεγάλων έργων και ήδη η κατασκευή της σύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα έχει δρομολογηθεί. Το έργο σύνδεσης της Κρήτης προγραμματίζεται για το τέλος της δεκαετίας. Η χρηματοδότησή του, τουλάχιστο στις σημερινές συνθήκες, παρουσιάζει μεγάλες δυσκολίες.Φυσικά, είναι νωρίς να οριστικοποιηθεί το χρηματοδοτικό σχήμα. Με την ολοκλήρωση της πώλησης της εταιρείας, και η χρηματοδότηση και αποπεράτωση των έργων θα είναι στην ευθύνη του νέου ιδιοκτήτη».
http://www.energypress.gr/news/reuma/Ethsia-Ekthesh:-Agkathi-gia-ton-ADMHE-to-elleimma-sthn-agora
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου