Το έργο της διασύνδεσης του ηλεκτρικού συστήματος των νησιών του
Βορείου Αιγαίου με το ηπειρωτικό δίκτυο, δεν αποκλείεται να γίνει το
πρώτο έργο τέτοιου είδους που θα πραγματοποιηθεί, όχι μέσω του
επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, αλλά με τη μέθοδο της σύμπραξης
Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Σε αντίθεση με τη διασύνδεση των Κυκλάδων που έχει πλέον δρομολογηθεί και έχουν αναδειχθεί οι μειοδότες του σχετικού διαγωνισμού, αλλά και τη διασύνδεση της Κρήτης η οποία περιλαμβάνεται στο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, η σύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου δεν βρίσκεται σε κανένα από τα πλάνα του Διαχειριστή. Και τούτο παρότι τα χρήματα που δαπανώνται κάθε χρόνο για την ηλεκτροδότηση μεγάλων νησιών του συμπλέγματος (όπως η Λέσβος ή η Λήμνος) είναι πάρα ..
πολλά, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για την μεταφορά ρεύματος από μεγάλα αιολικά πάρκα που έχουν σχεδιαστεί και αδειοδοτηθεί για την περιοχή αυτή. Έχουν υπάρξει μάλιστα σχετικές παρατηρήσεις από τη ΡΑΕ αλλά και άλλους ενδιαφερόμενους, κατά τη διαδικασία διαβούλευσης επί του προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, με τη λογική «προγραμματίστε κάτι για τη διασύνδεση του Βορείου Αιγαίου», χωρίς ωστόσο να διαφαίνεται κάποια τέτοια πρόθεση από την πλευρά του Διαχειριστή.
Στον αντίποδα, υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, θερμό ενδιαφέρον από την Ειδική Γραμματεία Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του υπουργείου Ανάπτυξης, για να πραγματοποιηθεί το έργο μέσω ΣΔΙΤ. Το ενδιαφέρον αυτό εκφράστηκε μετ΄ επιτάσεως μετά το πρόβλημα που παρουσιάστηκε πέρυσι τον Αύγουστο στη Σαντορίνη, οπότε το νησί έμεινε χωρίς ρεύμα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη για του τουρισμό περίοδο. Η πίεση που ασκήθηκε αρχικά από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αφορούσε και τις Κυκλάδες και την Κρήτη, αλλά γρήγορα έγινε σαφές ότι τα δύο αυτά projects σχετίζονται απολύτως με την «περιουσία» που περιμένουν να πάρουν οι μνηστήρες που διεκδικούν τον ΑΔΜΗΕ (δεν είναι τυχαίο ότι έχει προβλεφθεί και ενισχυμένο έσοδο για τον ΑΔΜΗΕ για τα έργα αυτά) και συνεπώς δεν γίνεται να αποσχιστούν από το πρόγραμμα του Διαχειριστή.
Έτσι η προσπάθεια της Ειδικής Γραμματείας έχει περιοριστεί στη διασύνδεση του Βορείου Αιγαίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα υπάρξει και δημόσια πρωτοβουλία που θα θέτει τις βάσεις για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ιδιώτες. Με βάση τη φιλοσοφία με την οποία λειτουργούν παρόμοιες συμπράξεις, ο κατασκευαστής του έργου θα εισπράττει τα έσοδα για κάποια χρόνια, από τα τέλη χρήσης δικτύου που θα πληρώνουν όσοι το χρησιμοποιούν. «Ακόμα και αν διατηρήσουμε στους λογαριασμούς του ρεύματος ένα ποσοστό των σημερινών ΥΚΩ που πληρώνουν οι καταναλωτές προκειμένου να αποπληρώνονται οι δαπάνες κατασκευής του έργου, πάλι θα υπάρχει ωφέλεια και για τους καταναλωτές και για το σύστημα» δηλώνει στο energypress αρμόδιος παράγοντας.
Είναι, δε, γεγονός, ότι σήμερα προκύπτει τεράστια επιβάρυνση των καταναλωτών με το κόστος καυσίμων και με το κόστος λειτουργίας των μονάδων των νησιών (φτάνουν τα 800 εκατ. ευρώ το χρόνο), και συνεπώς οι υποβρύχιες διασυνδέσεις αποτελούν πρώτη προτεραιότητα, ώστε να μειωθεί το ποσό που απαιτείται κάθε χρόνο για την κάλυψη των αναγκών αυτών. Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά είναι πολλαπλάσιο από αυτό του μέσου κόστους στο διασυνδεμένο σύστημα της χώρας, στο οποίο ακόμη και οι ακριβότερες μονάδες έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος από τις μονάδες που λειτουργούν με πετρέλαιο ντίζελ ή μαζούτ.
Όπως δε επισημαίνεται από όλες τις πλευρές, η διασύνδεση των νησιών, κυρίως των μεγαλύτερων, με το ηπειρωτικό σύστημα, εκτός του ότι θα μείωνε την επιβάρυνση των καταναλωτών, θα έκανε πιο οικονομική τη λειτουργία όλου του συστήματος, αφού θα αύξανε τα φορτία, και οι μονάδες του ηπειρωτικού συστήματος θα λειτουργούσαν με μεγαλύτερους συντελεστές φόρτισης.
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι σε ό,τι αφορά στις Κυκλάδες, μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ για τα νησιά Σύρος, Πάρος, Νάξος, Άνδρος, Τήνος και Μύκονος (προμηθευτές υποβρύχιων καλωδίων τα Ελληνικά Καλώδια και η ιταλική Prysmian και του υπόλοιπου εξοπλισμού η ΑΒΒ και η Alstom), ενώ ο προγραμματισμός του Διαχειριστή για την Κρήτη, προβλέπει ολοκλήρωση της διασύνδεσης το 2018.
http://www.energypress.gr/news/Kybernhtiko-shedio-gia-hlektrikh-diasyndesh-twn-nhsiwn-toy-B.-Aigaioy-mesw-SDIT
Σε αντίθεση με τη διασύνδεση των Κυκλάδων που έχει πλέον δρομολογηθεί και έχουν αναδειχθεί οι μειοδότες του σχετικού διαγωνισμού, αλλά και τη διασύνδεση της Κρήτης η οποία περιλαμβάνεται στο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, η σύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου δεν βρίσκεται σε κανένα από τα πλάνα του Διαχειριστή. Και τούτο παρότι τα χρήματα που δαπανώνται κάθε χρόνο για την ηλεκτροδότηση μεγάλων νησιών του συμπλέγματος (όπως η Λέσβος ή η Λήμνος) είναι πάρα ..
πολλά, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για την μεταφορά ρεύματος από μεγάλα αιολικά πάρκα που έχουν σχεδιαστεί και αδειοδοτηθεί για την περιοχή αυτή. Έχουν υπάρξει μάλιστα σχετικές παρατηρήσεις από τη ΡΑΕ αλλά και άλλους ενδιαφερόμενους, κατά τη διαδικασία διαβούλευσης επί του προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, με τη λογική «προγραμματίστε κάτι για τη διασύνδεση του Βορείου Αιγαίου», χωρίς ωστόσο να διαφαίνεται κάποια τέτοια πρόθεση από την πλευρά του Διαχειριστή.
Στον αντίποδα, υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, θερμό ενδιαφέρον από την Ειδική Γραμματεία Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του υπουργείου Ανάπτυξης, για να πραγματοποιηθεί το έργο μέσω ΣΔΙΤ. Το ενδιαφέρον αυτό εκφράστηκε μετ΄ επιτάσεως μετά το πρόβλημα που παρουσιάστηκε πέρυσι τον Αύγουστο στη Σαντορίνη, οπότε το νησί έμεινε χωρίς ρεύμα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη για του τουρισμό περίοδο. Η πίεση που ασκήθηκε αρχικά από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αφορούσε και τις Κυκλάδες και την Κρήτη, αλλά γρήγορα έγινε σαφές ότι τα δύο αυτά projects σχετίζονται απολύτως με την «περιουσία» που περιμένουν να πάρουν οι μνηστήρες που διεκδικούν τον ΑΔΜΗΕ (δεν είναι τυχαίο ότι έχει προβλεφθεί και ενισχυμένο έσοδο για τον ΑΔΜΗΕ για τα έργα αυτά) και συνεπώς δεν γίνεται να αποσχιστούν από το πρόγραμμα του Διαχειριστή.
Έτσι η προσπάθεια της Ειδικής Γραμματείας έχει περιοριστεί στη διασύνδεση του Βορείου Αιγαίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα υπάρξει και δημόσια πρωτοβουλία που θα θέτει τις βάσεις για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ιδιώτες. Με βάση τη φιλοσοφία με την οποία λειτουργούν παρόμοιες συμπράξεις, ο κατασκευαστής του έργου θα εισπράττει τα έσοδα για κάποια χρόνια, από τα τέλη χρήσης δικτύου που θα πληρώνουν όσοι το χρησιμοποιούν. «Ακόμα και αν διατηρήσουμε στους λογαριασμούς του ρεύματος ένα ποσοστό των σημερινών ΥΚΩ που πληρώνουν οι καταναλωτές προκειμένου να αποπληρώνονται οι δαπάνες κατασκευής του έργου, πάλι θα υπάρχει ωφέλεια και για τους καταναλωτές και για το σύστημα» δηλώνει στο energypress αρμόδιος παράγοντας.
Είναι, δε, γεγονός, ότι σήμερα προκύπτει τεράστια επιβάρυνση των καταναλωτών με το κόστος καυσίμων και με το κόστος λειτουργίας των μονάδων των νησιών (φτάνουν τα 800 εκατ. ευρώ το χρόνο), και συνεπώς οι υποβρύχιες διασυνδέσεις αποτελούν πρώτη προτεραιότητα, ώστε να μειωθεί το ποσό που απαιτείται κάθε χρόνο για την κάλυψη των αναγκών αυτών. Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά είναι πολλαπλάσιο από αυτό του μέσου κόστους στο διασυνδεμένο σύστημα της χώρας, στο οποίο ακόμη και οι ακριβότερες μονάδες έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος από τις μονάδες που λειτουργούν με πετρέλαιο ντίζελ ή μαζούτ.
Όπως δε επισημαίνεται από όλες τις πλευρές, η διασύνδεση των νησιών, κυρίως των μεγαλύτερων, με το ηπειρωτικό σύστημα, εκτός του ότι θα μείωνε την επιβάρυνση των καταναλωτών, θα έκανε πιο οικονομική τη λειτουργία όλου του συστήματος, αφού θα αύξανε τα φορτία, και οι μονάδες του ηπειρωτικού συστήματος θα λειτουργούσαν με μεγαλύτερους συντελεστές φόρτισης.
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι σε ό,τι αφορά στις Κυκλάδες, μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ για τα νησιά Σύρος, Πάρος, Νάξος, Άνδρος, Τήνος και Μύκονος (προμηθευτές υποβρύχιων καλωδίων τα Ελληνικά Καλώδια και η ιταλική Prysmian και του υπόλοιπου εξοπλισμού η ΑΒΒ και η Alstom), ενώ ο προγραμματισμός του Διαχειριστή για την Κρήτη, προβλέπει ολοκλήρωση της διασύνδεσης το 2018.
http://www.energypress.gr/news/Kybernhtiko-shedio-gia-hlektrikh-diasyndesh-twn-nhsiwn-toy-B.-Aigaioy-mesw-SDIT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου