Tις κοινωνικές παροχές του κράτους πληρώνουν εδώ και χρόνια οι καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος, μέσω ειδικών χρεώσεων στους
λογαριασμούς της ΔΕΗ και των άλλων προμηθευτών. Μάλιστα, θα κληθούν σε
λίγο καιρό να πληρώσουν και αυξήσεις, καθώς η συνολική ετήσια δαπάνη για
τις παροχές αυτές, τις λεγόμενες Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας,
αναπροσαρμόστηκε κοντά στα 800 εκατ. ευρώ από περίπου 670 εκατ. ευρώ
σήμερα.
Από το σύνολο του ποσού, τη μερίδα του λέοντος κατέχει η δαπάνη για την κάλυψη της διαφοράς στο κόστος παραγωγής ρεύματος ανάμεσα στο ηπειρωτικό σύστημα, όπου χρησιμοποιούνται φθηνά...
καύσιμα όπως οι λιγνίτες κσι τα νερά και το υψηλότερου κόστους φυσικό αέριο και στα μη συνδεδεμένα νησιά, όπου το μόνο καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής είναι το ακριβό ντίζελ ή το μαζούτ. Αν δεν υπήρχε το μέτρο αυτό, οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις στα νησιά θα έπρεπε να πληρώνουν περίπου τα διπλά, σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Εγκαιρη διασύνδεση
Πάνω από τα 3/4 του ποσού που δαπανάται ετησίως αφορά στα νησιά, ένα κόστος που θα μπορούσε να ήταν κατά πολύ χαμηλότερο αν η ΔΕΗ είχε προχωρήσει εγκαίρως στη διασύνδεση των περισσότερων με το κεντρικό σύστημα της χώρας. Το υπόλοιπο ποσό αφορά στην κάλυψη του κόστους για τα διάφορα εκπτωτικά τιμολόγια, όπως το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, τα πολυτεκνικά κλπ.
Στην Κρήτη μόνον αναλογούν τα 388,5 εκατ. ευρώ από τα 771,2 εκατ. ευρώ του συνόλου του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για το 2013, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με την οποία αναπροσαρμόστηκε η δαπάνη για τις ΥΚΩ του 2012 και του 2013. Αντίστοιχα το 2012, η δαπάνη για την Κρήτη έφθασε στα 415,6 εκατ. ευρώ από τα 784 εκατ. ευρώ του συνόλου.
Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής από πετρέλαιο στην Κρήτη υπολογίστηκε μεταξύ 22-24 λεπτών/kwh, το 2013 και το 2012 αντίστοιχα, ποσό υπερδιπλάσιο από την τιμή των αιολικών, γύρω στα 9-10 λεπτά/kwh. Mάλιστα, η αιολική παραγωγή της Κρήτης είχε σαν αποτέλεσμα να εξοικονομηθεί ντίζελ από την παραγωγή ηλεκτρισμού, μειώνοντας έτσι την επιβάρυνση στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης έχει σχεδιαστεί η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το κόστος του έργου προϋπολογίζεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ και έχει ενταχθεί στο αναπτυξιακό πλάνο του ΑΔΜΗΕ, Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Η υλοποίησή του μάλιστα προβλέπεται και στο Μνημόνιο. Πρόκειται για πρότζεκτ που συζητείται εδώ και πολλά χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί.
Βέβαια, αν ήθελε η κυβέρνηση να περιορίσει άμεσα τη σχετική δαπάνη, θα μπορούσε να μειώσει ή να εξαλειξψει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλώσης στο ντίζελ και το μαζούτ που χρησιμοποιούνται για ηλεκτροπαραγωγή στα νησιά. Το θέμα όμως προσκρούει στην τρόικα και τα γνωστά «δημοσιονομικά ισοδύναμα». Μείωση στο κόστος των ΥΚΩ θα επιφέρει και η διασύνδεση των Κυκλάδων, έργο που ξεκίνησε πρόσφατα, με την ολοκλήρωση των σχετικών διαγωνισμών του ΑΔΜΗΕ. Βέβαια τα ποσά για τα νησιά των Κυκλάδων είναι πολύ πιο περιορισμένα, καθώς η κατανάλωση ρεύματος είναι σημαντικά χαμηλότερη.. Το υποβρύχιο καλώδιο θα ενώσει τη Σύρο, την Πάρο, την Μύκονο, την Τήνο και την Άνδρο με την Εύβοια, η οποία πλέον συνδέεται με την Αττική.
Με φυσικό αέριο
Η μείωση της χρήσης του πετρελαίου στα νησιά και η υποκατάστασή του, ουσιαστικά από ρεύμα που θα παράγεται από φυσικό αέριο, πέραν της εξοικονόμησης καυσίμου μειώνει και την επιβάρυνση από το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Ταυτόχρονα είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Σήμερα, στα οικιακά τιμολόγια ρεύματος οι χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας διαμορφώνεται κλιμακωτά, ανάλογα με την κατανάλωση ως εξής: Από 0-1.600 Kwh/τετράμηνο στα 6,99 ευρώ/MWh, από 1.601 ως 2.000 Kwh /τετράμηνο στα 15,7 ευρώ/MWh και από 2,001 ως 3.000 kwh/τετράμηνο στα 44,88 ευρώ/MWh. Oι τιμές αυτές, όπως και η ανάλογη επιβάρυνση που αφορά στις επιχειρήσεις θα αναπροσαρμοστούν, με νομοθετική ρύθμιση με βάση την πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ για την αναθεώρηση του συνολικού κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας. H ίδια απόφαση αναπροσαρμόζει τα ποσά των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που αφορούν σε άλλες κατηγορίες, όπως π χ το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) το κόστος του οποίου φθάνει στα 37 εκατ. ευρώ για το 2013 από 16 εκατ. ευρώ για το 2012 κλπ.
(Ημερησία)
Από το σύνολο του ποσού, τη μερίδα του λέοντος κατέχει η δαπάνη για την κάλυψη της διαφοράς στο κόστος παραγωγής ρεύματος ανάμεσα στο ηπειρωτικό σύστημα, όπου χρησιμοποιούνται φθηνά...
καύσιμα όπως οι λιγνίτες κσι τα νερά και το υψηλότερου κόστους φυσικό αέριο και στα μη συνδεδεμένα νησιά, όπου το μόνο καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής είναι το ακριβό ντίζελ ή το μαζούτ. Αν δεν υπήρχε το μέτρο αυτό, οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις στα νησιά θα έπρεπε να πληρώνουν περίπου τα διπλά, σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Εγκαιρη διασύνδεση
Πάνω από τα 3/4 του ποσού που δαπανάται ετησίως αφορά στα νησιά, ένα κόστος που θα μπορούσε να ήταν κατά πολύ χαμηλότερο αν η ΔΕΗ είχε προχωρήσει εγκαίρως στη διασύνδεση των περισσότερων με το κεντρικό σύστημα της χώρας. Το υπόλοιπο ποσό αφορά στην κάλυψη του κόστους για τα διάφορα εκπτωτικά τιμολόγια, όπως το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, τα πολυτεκνικά κλπ.
Στην Κρήτη μόνον αναλογούν τα 388,5 εκατ. ευρώ από τα 771,2 εκατ. ευρώ του συνόλου του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για το 2013, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με την οποία αναπροσαρμόστηκε η δαπάνη για τις ΥΚΩ του 2012 και του 2013. Αντίστοιχα το 2012, η δαπάνη για την Κρήτη έφθασε στα 415,6 εκατ. ευρώ από τα 784 εκατ. ευρώ του συνόλου.
Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής από πετρέλαιο στην Κρήτη υπολογίστηκε μεταξύ 22-24 λεπτών/kwh, το 2013 και το 2012 αντίστοιχα, ποσό υπερδιπλάσιο από την τιμή των αιολικών, γύρω στα 9-10 λεπτά/kwh. Mάλιστα, η αιολική παραγωγή της Κρήτης είχε σαν αποτέλεσμα να εξοικονομηθεί ντίζελ από την παραγωγή ηλεκτρισμού, μειώνοντας έτσι την επιβάρυνση στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης έχει σχεδιαστεί η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το κόστος του έργου προϋπολογίζεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ και έχει ενταχθεί στο αναπτυξιακό πλάνο του ΑΔΜΗΕ, Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Η υλοποίησή του μάλιστα προβλέπεται και στο Μνημόνιο. Πρόκειται για πρότζεκτ που συζητείται εδώ και πολλά χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί.
Βέβαια, αν ήθελε η κυβέρνηση να περιορίσει άμεσα τη σχετική δαπάνη, θα μπορούσε να μειώσει ή να εξαλειξψει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλώσης στο ντίζελ και το μαζούτ που χρησιμοποιούνται για ηλεκτροπαραγωγή στα νησιά. Το θέμα όμως προσκρούει στην τρόικα και τα γνωστά «δημοσιονομικά ισοδύναμα». Μείωση στο κόστος των ΥΚΩ θα επιφέρει και η διασύνδεση των Κυκλάδων, έργο που ξεκίνησε πρόσφατα, με την ολοκλήρωση των σχετικών διαγωνισμών του ΑΔΜΗΕ. Βέβαια τα ποσά για τα νησιά των Κυκλάδων είναι πολύ πιο περιορισμένα, καθώς η κατανάλωση ρεύματος είναι σημαντικά χαμηλότερη.. Το υποβρύχιο καλώδιο θα ενώσει τη Σύρο, την Πάρο, την Μύκονο, την Τήνο και την Άνδρο με την Εύβοια, η οποία πλέον συνδέεται με την Αττική.
Με φυσικό αέριο
Η μείωση της χρήσης του πετρελαίου στα νησιά και η υποκατάστασή του, ουσιαστικά από ρεύμα που θα παράγεται από φυσικό αέριο, πέραν της εξοικονόμησης καυσίμου μειώνει και την επιβάρυνση από το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Ταυτόχρονα είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Σήμερα, στα οικιακά τιμολόγια ρεύματος οι χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας διαμορφώνεται κλιμακωτά, ανάλογα με την κατανάλωση ως εξής: Από 0-1.600 Kwh/τετράμηνο στα 6,99 ευρώ/MWh, από 1.601 ως 2.000 Kwh /τετράμηνο στα 15,7 ευρώ/MWh και από 2,001 ως 3.000 kwh/τετράμηνο στα 44,88 ευρώ/MWh. Oι τιμές αυτές, όπως και η ανάλογη επιβάρυνση που αφορά στις επιχειρήσεις θα αναπροσαρμοστούν, με νομοθετική ρύθμιση με βάση την πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ για την αναθεώρηση του συνολικού κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας. H ίδια απόφαση αναπροσαρμόζει τα ποσά των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που αφορούν σε άλλες κατηγορίες, όπως π χ το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) το κόστος του οποίου φθάνει στα 37 εκατ. ευρώ για το 2013 από 16 εκατ. ευρώ για το 2012 κλπ.
(Ημερησία)
Δηλαδή η αλλαγή καυσίμου στους ΑΣΠ από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο θα είναι συμφέρουσα λόγο της διαφοράς της τιμής των καυσίμων.Ως εδώ καλά,με τη μόνη διαφορά πως μαζί με τη "Μικρή ΔΕΗ" (που δεν αναφέρει ως βασικό παράγοντα παρά κάνει απλή αναφορά μεταξύ λιγνίτη και Φ.Α.) θα χαθούν και τα αντισταθμιστικά οφέλη που διαμόρφωναν και εξισορροπούσαν την τιμή της κιλοβατώρας σε εθνικό επίπεδο,ίδια τιμή παντού.Αυτό το σημαντικότατο δεδομένο (του ξεπουλήματος της Μ.Δ. και των επιπτώσεων) το οποίο θα ευθύνεται για την "εκτόξευση" των τιμολογίων στα νησιά με Αυτόνομους Σταθμούς Παραγωγής ο αρθρογράφος δεν το "ακουμπάει"(η καλύτερα το 'ακουμπάει" ανάποδα από την αλήθεια και μάλιστα κακόβουλα και ηθελημένα) καθόλου στην πραγματική του διάσταση και παρουσιάζει μια έρευνα με αριθμητικά ορθά στοιχεία μα εντελώς πλασματική ως προς το ρεαλιστικό του θέματος κάνοντας λόγο για την διασύνδεση λες και πρόκειται για κάτι απλό και άμεσο. Όλοι γνωρίζουμε πως ουσιαστικά δεν έχουν καν ολοκληρωθεί οι μελέτες (ως προς στο σύνολο τους) και πως πέραν της χρηματοδότησης (που παρουσιάζει ως τετελεσμένο γεγονός-από πού δεν αναφέρει ως όφειλε ,ξέρουμε δεν ξέρουμε) αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς το χρονοβόρο αυτού του σχεδίου.Σαφώς και θα πάρει κάποια χρόνια.Στο διάστημα αυτό,για το πως,με ποιο τρόπο,με τι κόστος και κυρίως που θα φτάσει η τιμή της κιλοβατώρας ο αγαπητός αρθρογράφος της ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ δεν μας αναφέρει παρά μόνο αριθμούς και σχεδιασμούς επί χάρτου. Όμως η κοινωνία δεν βασίζει τη ζωή της σε βραχυπρόθεσμους, στρατηγικούς σχεδιασμούς βαθιάς πνοής μα στην καθημερινότητα της. Μια πραγματικότητα που μόνο εφιαλτική διαφαίνεται και μπορεί να χαρακτηρισθεί για τους καταναλωτές των νησιών και τις βασικές ανάγκες τους.Κατά τα άλλα αυτό που ο αναγνώστης λαμβάνει μέσω του 'έντεχνου επαγγελματικού" γραπτού λόγου του αρθρογράφου είναι πως για την αύξηση της συνολικής ετήσιας δαπάνης για Υ.Κ.Ω. και Κοινωνικά-πολυτεκνικά τιμολόγια ευθύνονται αποκλειστικά τα νησιά (η τουλάχιστον σε σοβαρό ποσοστό,ο αρθρογράφος αφήνει υπονοούμενα με τρεις τελείες) και πως τα πληρώνουν οι υπόλοιποι.Θεωρώ λοιπόν το άρθρο κάκιστο,αποπροσανατολιστικό και άκρως κατευθυνόμενο που (ηλίου φαεινότερο) "πατρονάρει" τα σχέδια της κυβέρνησης και των επιχειρηματικών ομίλων που την πλαισιώνουν με μοναδικό σκοπό να "αποχαρακτηρίσει" την ενέργεια από την λογική του κοινωνικού αγαθού δίνοντας με υπόγειο και εξαιρετικά "επαγγελματικά" προσεγμένο τρόπο πως η είδηση αφορά αποφάσεις και μελλοντικά σχέδια κάποιου προϊόντος.
ΑπάντησηΔιαγραφή