Ανοίγει ή δεν ανοίγει η αγορά ηλεκτρισμού (παραγωγή και προμήθεια) στα μη διασυνδεδεμένα νησιά; Η υπόθεση θα κριθεί εντός των επόμενων ημερών από την Κομισιόν, στην οποία, όπως αποκαλύπτει το energypress, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει υποβάλλει αίτημα παρέκκλισης, όπως ζητούσε η ΔΕΗ.
Το άνοιγμα της αγοράς των νησιών «σέρνεται» εδώ και έξι περίπου χρόνια, παρότι αποτελεί κοινοτική υποχρέωση, και δέσμευση που έχει αναλάβει η χώρα μας στο πλαίσιο του μνημονίου. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει εκπονήσει τον Κώδικα Διαχείρισης του ηλεκτρικού συστήματος των μη διασυνδεδεμένων νησιών, του οποίου η δημόσια διαβούλευση έχει ολοκληρωθεί και πρόκειται να δημοσιευθεί οσονούπω. Εάν ωστόσο γίνει αποδεκτό το αίτημα παρέκκλισης, θα πρέπει να αναθεωρηθεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, στην Κοινότητα δεν αφήνουν καμία πιθανότητα να υπάρξει παρέκκλιση για τα μεγάλα νησιά (Κρήτη και Ρόδος) ανεξάρτητα από το τι θα γίνει στα μικρότερα. Αυτό σημαίνει ότι σε λίγες εβδομάδες το αργότερο, τόσο η παραγωγή όσο και το εμπόριο ηλεκτρισμού απελευθερώνονται. Αυτό σημαίνει ότι θα δίνεται η δυνατότητα στους ιδιώτες προμηθευτές, αλλά και στους παραγωγούς, εφόσον επιθυμούν να στήσουν εκεί μονάδες, να ανταγωνιστούν ευθέως τη ΔΕΗ, "σπάζοντας" το μονοπώλιό της.
Κυρίαρχο στοιχείο της λειτουργίας της νησιωτικής αγοράς ηλεκτρισμού, με βάση τον Κώδικα της ΡΑΕ, είναι ο τρόπος αμοιβής του κάθε παραγωγού, που θα προκύπτει από το μεταβλητό του κόστος, βάσει προκαθορισμένων τιμών, σύμφωνα με μια συγκεκριμένη μεθοδολογία. Δεν θα καθορίζεται δηλαδή από τη προσφορά που αυτός υποβάλει (όπως ισχύει σήμερα με την αγορά χονδρικής στην ηπειρωτική χώρα), αλλά βάσει μιας μεθοδολογίας που θα λαμβάνει υπόψη τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μονάδας του και τις παραμέτρους κόστους (π.χ. τρέχουσες τιμές πετρελαίου, κ.ο.κ).
Τι εξυπηρετεί αυτό το νέο καθεστώς; Αποσκοπεί στο να εμποδίσει τυχόν παιχνίδια με τις προσφορές, όπως συμβαίνει σήμερα στην αγορά χονδρικής, που θα μπορούσαν να εκτινάξουν στα ύψη την τιμή χονδρικής στα νησιά. Επιχειρεί δηλαδή να συγκρατήσει το κόστος παραγωγής, και να διασφαλίσει την αποπληρωμή των επενδύσεων.
Σε… real time, η ισχύς των ΑΠΕ
Ειδικά για τις ΑΠΕ, για την καλύτερη δυνατή ενσωμάτωση τους στο νησιωτικό σύστημα, οι
«πράσινοι» παραγωγοί θα υποχρεούνται να δηλώνουν τη διαθέσιμη ισχύ τους σε real time, σε διάφορες ώρες της ημέρας, και όχι από την προηγουμένη, όπως ισχύσει σήμερα, με την αγορά ηλεκτρισμού στην ηπειρωτική χώρα. Το σημερινό καθεστώς που ισχύει για την ηπειρωτική χώρα, προβλέπει ότι οι παραγωγοί ΑΠΕ δηλώνουν τα διαθέσιμα μεγαβάτ από την προηγούμενη ημέρα, με αποτέλεσμα έτσι ο διαχειριστής, να πέφτει πολλές φορές έξω στις εκτιμήσεις του. Επίσης, στην πρόταση της ΡΑΕ διαφέρει ο τρόπος υπολογισμού του τιμήματος για τη διαθεσιμότητα ισχύος των συμβατικών μονάδων. Στα νησιά, η τιμολόγηση δεν θα γίνεται με τα ενιαία Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (τα γνωστά ΑΔΙ), αλλά με προκαθορισμένο τίμημα ανά τεχνολογία μονάδας, που θα αντανακλά στο μέτρο του εφικτού, το πραγματικό κόστος διαθεσιμότητάς της.
Ποιο είναι το σκεπτικό της ΡΑΕ
Ο νέος Κώδικας της ΡΑΕ για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά καταρτίστηκε κυρίως με βάση το ότι η ηλεκτροδότηση των νησιών στηρίζεται επί το πλείστον σε πετρελαϊκές μονάδες της ΔΕΗ, επιβαρύνοντας τους καταναλωτές, μέσω των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), με 500 εκ. ευρώ ετησίως, ποσό το οποίο ήδη αυξάνεται σημαντικά με την αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, αλλά και τις αυξήσεις του ΕΦΚ στο πετρέλαιο.
Επιπλέον, στην ηλεκτροδότηση των νησιών συμβάλλουν συμπληρωματικά αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, τα οποία όμως λειτουργούν υπό καθεστώς εγγυημένων τιμών αγοράς (feed-in tariff) και, συνεπώς, δεν συμβάλουν στη δημιουργία ανταγωνιστικών συνθηκών στην ηλεκτροπαραγωγή των νησιών.
Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, οι ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά συστήματα των νησιών (πχ. μεγάλες αυξομειώσεις της ζήτησης, ακριβές πετρελαϊκές μονάδες, ανάγκη για μεγάλη εφεδρεία ισχύος, σημαντική συμβολή των ΑΠΕ), οδηγούν σε αισθητά μειωμένη λειτουργία των συμβατικών μονάδων, με σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ τους, ως προς το βαθμό χρησιμοποίησης. Οδηγούν επίσης σε αδυναμία ανάκτησης του κεφαλαιουχικού κόστους για ορισμένες εξ’ αυτών, μέσα από τους συνήθεις μηχανισμούς της αγοράς (π.χ. με μηχανισμό ΟΤΣ).
Όπως καταλήγει η Αρχή, μπορεί με τη θέσπιση του νέου κώδικα να απελευθερώνεται η αγορά στα νησιά, ωστόσο είναι βέβαιο ότι η μετάβαση στο νέο καθεστώς θα απαιτήσει σημαντική δουλειά και χρόνο για την οργάνωση του διαχειριστή και τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών. Συνεπώς, είναι αναγκαία η πρόβλεψη μεταβατικών διατάξεων για την ομαλή μετάβαση στο νέο αυτό καθεστώς, χωρίς να προκύψουν εμπόδια για το άνοιγμα της αγοράς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου