Από το http://www.energypress.gr/portal/
Ένα συνεχές πήγαινε – έλα επιστολών ανάμεσα στη ΡΑΕ και στη ΔΕΗ εξελίσσεται τις τελευταίες ημέρες, με καινούργια κάθε φορά αιτήματα για εξηγήσεις από την πλευρά της ΡΑΕ και καινούργια στοιχεία, αντίστοιχα, από τη ΔΕΗ, σχετικά με τα κοστολογικά δεδομένα του ηλεκτρικού ρεύματος.
Όλα αυτά, στο πλαίσιο του ελέγχου και της γνωμάτευσης που πρέπει να κάνει η ΡΑΕ για την αναμόρφωση των τιμολογίων της ΔΕΗ, στη βάση της υποχρέωσης που έχει η χώρα για κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων και της θέσπισης κοστοβαρών τιμολογίων.
Η ΔΕΗ έχει υποβάλλει στη ΡΑΕ τα κοστολογικά στοιχεία της λειτουργίας της κατά τα δύο τελευταία έτη. Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετά τεκμηριωμένα (όπως άλλωστε συνέβαινε και πέρυσι κατά την αντίστοιχη διαδικασία) γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να ζητούνται συνεχώς νέα, λεπτομερέστερα στοιχεία εκ μέρους στελεχών της ΡΑΕ. Η γενική εικόνα από τη μέχρι σήμερα επεξεργασία των δεδομένων είναι ότι η επιβάρυνση κόστους κατά 19% που υποστηρίζει η ΔΕΗ ότι έχει υποστεί δεν δικαιολογείται. Δεν υπάρχει όμως ακόμα ο καθορισμός των «παραδεκτών» επιβαρύνσεων εκ μέρους της ΡΑΕ.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα κοστολογικά στοιχεία που κατέθεσε η ΔΕΗ στη ΡΑΕ για τη διαμόρφωση των νέων τιμολογίων, το κόστος της από το 2010 στο 2011 επιβαρύνθηκε κατά 16% και από το 2011 στο 2012 κατά 3%, συνολικά δηλαδή κατά 19%, παρότι οι δαπάνες μισθοδοσίας μειώθηκαν πάνω από 15% και οι λειτουργικές της δαπάνες κατά 17%. Η ΔΕΗ αποδίδει τη σωρευτική αύξηση του 19%, την οποία επιδιώκει να εισπράξει με αυξήσεις στα τιμολόγια, σε εξωγενείς παράγοντες όπως:
• H επιβολή του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο
• Η αύξηση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά, σε συνδυασμό με τις αυξημένες αγορές από το σύστημα
• Η μειωμένη υδροηλεκτρική παραγωγή
• Η αύξηση της τιμής των καυσίμων (επιπλέον, το πετρέλαιο ντίζελ που χρησιμοποιεί η ΔΕΗ στις μονάδες της στα νησιά επιβαρύνθηκε με ΕΦΚ από το 2010)
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις που επιδιώκει η ΔΕΗ αφορούν μόνον στο σκέλος της ενέργειας και όχι στις άλλες χρεώσεις του τιμολογίου ρεύματος, οπότε η τελική επιβάρυνση για τον καταναλωτή ακόμα και αν η ΡΑΕ και το υπουργείο υιοθετούσαν το 19%, θα ήταν μικρότερη.
Η διαδικασία
Η διαδικασία προβλέπει γνωμάτευση της PAE για το εύλογο των κοστολογικών στοιχείων, πάνω στην οποία θα στηριχθεί το επόμενο βήμα, της κατάρτισης δηλαδή των επί μέρους τιμολογίων από τη ΔEH. Tα επί μέρους τιμολόγια θα κατατεθούν εκ νέου για γνωμάτευση στη PAE και ακολούθως προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έχει και τον τελευταίο λόγο για το ύψος των μεταβολών που θα επέλθουν.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου ( ή όποιος υπουργός βρεθεί στη θέση του μετά τις καταιγιστικές πολιτικές εξελίξεις) θα πρέπει να σταθμίσει τα δεδομένα, βασικότερο ίσως εκ των οποίων είναι η δέσμευση της χώρας έναντι του Μνημονίου για τη «δεύτερη δόση» μετάβασης σε τιμολόγια που αντανακλούν το πραγματικό κόστος. H πρώτη δόση εφαρμόστηκε το 2011 και εκτός των αυξήσεων έφερε και μειώσεις στα εμπορικά τιμολόγια, ενώ έπεται και η τρίτη το 2013.
«Tο ζήτημα των τιμολογίων είναι πολύ σοβαρό, αγγίζει όλα τα νοικοκυριά και δεν μπορώ να κάνω μια πρόχειρη τοποθέτηση. Θα εξετάσω το θέμα σε συνεργασία με τη ΔEH και τη PAE» δήλωσε ο κ. Παπακωνσταντίνου στην τελευταία συνέντευξη Tύπου, όταν κλήθηκε να μιλήσει για τα τιμολόγια. Tην ούτως ή άλλως δύσκολη θέση του κ. Παπακωνσταντίνου, δυσχεραίνει περαιτέρω η επιβολή του τέλους ακινήτων που έχει «φουσκώσει» ήδη τους πρώτους λογαριασμούς των νοικοκυριών.
Το μόνο εργαλείο χειρισμού που έχει στα χέρια του ο υπουργός είναι ο επανακαθορισμός των αποκαλούμενων «μη ανταγωνιστικών χρεώσεων» (τέλη δικτύου κ.λπ.), έτσι ώστε να περιοριστεί η επιβάρυνση σε επιλεγμένες ομάδες καταναλωτών, προφανώς τους χαμηλοεισοδηματίες.
Ένα συνεχές πήγαινε – έλα επιστολών ανάμεσα στη ΡΑΕ και στη ΔΕΗ εξελίσσεται τις τελευταίες ημέρες, με καινούργια κάθε φορά αιτήματα για εξηγήσεις από την πλευρά της ΡΑΕ και καινούργια στοιχεία, αντίστοιχα, από τη ΔΕΗ, σχετικά με τα κοστολογικά δεδομένα του ηλεκτρικού ρεύματος.
Όλα αυτά, στο πλαίσιο του ελέγχου και της γνωμάτευσης που πρέπει να κάνει η ΡΑΕ για την αναμόρφωση των τιμολογίων της ΔΕΗ, στη βάση της υποχρέωσης που έχει η χώρα για κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων και της θέσπισης κοστοβαρών τιμολογίων.
Η ΔΕΗ έχει υποβάλλει στη ΡΑΕ τα κοστολογικά στοιχεία της λειτουργίας της κατά τα δύο τελευταία έτη. Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετά τεκμηριωμένα (όπως άλλωστε συνέβαινε και πέρυσι κατά την αντίστοιχη διαδικασία) γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να ζητούνται συνεχώς νέα, λεπτομερέστερα στοιχεία εκ μέρους στελεχών της ΡΑΕ. Η γενική εικόνα από τη μέχρι σήμερα επεξεργασία των δεδομένων είναι ότι η επιβάρυνση κόστους κατά 19% που υποστηρίζει η ΔΕΗ ότι έχει υποστεί δεν δικαιολογείται. Δεν υπάρχει όμως ακόμα ο καθορισμός των «παραδεκτών» επιβαρύνσεων εκ μέρους της ΡΑΕ.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα κοστολογικά στοιχεία που κατέθεσε η ΔΕΗ στη ΡΑΕ για τη διαμόρφωση των νέων τιμολογίων, το κόστος της από το 2010 στο 2011 επιβαρύνθηκε κατά 16% και από το 2011 στο 2012 κατά 3%, συνολικά δηλαδή κατά 19%, παρότι οι δαπάνες μισθοδοσίας μειώθηκαν πάνω από 15% και οι λειτουργικές της δαπάνες κατά 17%. Η ΔΕΗ αποδίδει τη σωρευτική αύξηση του 19%, την οποία επιδιώκει να εισπράξει με αυξήσεις στα τιμολόγια, σε εξωγενείς παράγοντες όπως:
• H επιβολή του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο
• Η αύξηση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά, σε συνδυασμό με τις αυξημένες αγορές από το σύστημα
• Η μειωμένη υδροηλεκτρική παραγωγή
• Η αύξηση της τιμής των καυσίμων (επιπλέον, το πετρέλαιο ντίζελ που χρησιμοποιεί η ΔΕΗ στις μονάδες της στα νησιά επιβαρύνθηκε με ΕΦΚ από το 2010)
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις που επιδιώκει η ΔΕΗ αφορούν μόνον στο σκέλος της ενέργειας και όχι στις άλλες χρεώσεις του τιμολογίου ρεύματος, οπότε η τελική επιβάρυνση για τον καταναλωτή ακόμα και αν η ΡΑΕ και το υπουργείο υιοθετούσαν το 19%, θα ήταν μικρότερη.
Η διαδικασία
Η διαδικασία προβλέπει γνωμάτευση της PAE για το εύλογο των κοστολογικών στοιχείων, πάνω στην οποία θα στηριχθεί το επόμενο βήμα, της κατάρτισης δηλαδή των επί μέρους τιμολογίων από τη ΔEH. Tα επί μέρους τιμολόγια θα κατατεθούν εκ νέου για γνωμάτευση στη PAE και ακολούθως προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έχει και τον τελευταίο λόγο για το ύψος των μεταβολών που θα επέλθουν.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου ( ή όποιος υπουργός βρεθεί στη θέση του μετά τις καταιγιστικές πολιτικές εξελίξεις) θα πρέπει να σταθμίσει τα δεδομένα, βασικότερο ίσως εκ των οποίων είναι η δέσμευση της χώρας έναντι του Μνημονίου για τη «δεύτερη δόση» μετάβασης σε τιμολόγια που αντανακλούν το πραγματικό κόστος. H πρώτη δόση εφαρμόστηκε το 2011 και εκτός των αυξήσεων έφερε και μειώσεις στα εμπορικά τιμολόγια, ενώ έπεται και η τρίτη το 2013.
«Tο ζήτημα των τιμολογίων είναι πολύ σοβαρό, αγγίζει όλα τα νοικοκυριά και δεν μπορώ να κάνω μια πρόχειρη τοποθέτηση. Θα εξετάσω το θέμα σε συνεργασία με τη ΔEH και τη PAE» δήλωσε ο κ. Παπακωνσταντίνου στην τελευταία συνέντευξη Tύπου, όταν κλήθηκε να μιλήσει για τα τιμολόγια. Tην ούτως ή άλλως δύσκολη θέση του κ. Παπακωνσταντίνου, δυσχεραίνει περαιτέρω η επιβολή του τέλους ακινήτων που έχει «φουσκώσει» ήδη τους πρώτους λογαριασμούς των νοικοκυριών.
Το μόνο εργαλείο χειρισμού που έχει στα χέρια του ο υπουργός είναι ο επανακαθορισμός των αποκαλούμενων «μη ανταγωνιστικών χρεώσεων» (τέλη δικτύου κ.λπ.), έτσι ώστε να περιοριστεί η επιβάρυνση σε επιλεγμένες ομάδες καταναλωτών, προφανώς τους χαμηλοεισοδηματίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου