Του Ανδρεα Δρυμιωτη*
Η φράση αποδίδεται στον Τσαρούχη από τη δεκαετία του ’60. Είναι
ευνόητο ότι με τη φράση εξυπακούεται πως «δεν έχει σημασία τι κάνεις».
Αυτό, λοιπόν, μου ήλθε εντελώς αυθόρμητα στη σκέψη, όταν είδα στην
τηλεόραση τη διαφήμιση της ΔΕΗ, με την οποία μας πληροφορεί ότι από εδώ
και πέρα ο λογαριασμός της θα μας έρχεται σε ένα φύλλο αντί για δύο
φύλλα! Ο νέος λογαριασμός θα είναι «κατανοητός», «ξεκάθαρος» και
«φιλικός στο περιβάλλον».
Μάλιστα, πάει και ένα βήμα παραπέρα και μας πληροφορεί ότι με την ενέργεια αυτή θα εξοικονομούνται 45 εκατομμύρια φύλλα τον χρόνο! Λαμπρά. Αυτό όμως που δεν μας λέει είναι γιατί εδώ και περίπου τρία χρόνια η ΔΕΗ αποφάσισε να αντικαταστήσει τον μονόφυλλο λογαριασμό της με δίφυλλο και ουσιαστικά να σπαταλά 45 εκατ. φύλλα ετησίως, δηλαδή συνολικά περίπου 135 εκατ. φύλλα.
Οι δίφυλλοι λογαριασμοί της ΔΕΗ στην πίσω σελίδα είχαν σταθερές πληροφορίες που θα μπορούσαν να δοθούν με ένα ενημερωτικό φυλλάδιο σε ένα ή δύο το πολύ λογαριασμούς ώστε να μη γίνεται η σπατάλη του δεύτερου φύλλου.
Θα μου πείτε, είναι το συγκεκριμένο τόσο σοβαρό θέμα ώστε να ασχοληθεί κανείς με αυτό; Αν έχετε την υπομονή να φθάσετε μέχρι το τέλος, ίσως να διαπιστώσετε ότι είναι πράγματι πολύ σοβαρό θέμα, από αυτά όμως που περνάνε απαρατήρητα γιατί δεν αναδεικνύονται, κυρίως στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Στις 17 Μαΐου του 2010 στην ημερίδα για το «Green ICT» σχολίασα την ενέργεια της ΔΕΗ να στέλνει τον λογαριασμό σε δύο φύλλα αντί για ένα, ως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα κατασπατάλησης πόρων και αντι-οικολογικής συμπεριφοράς. Τα 45 εκατ. φύλλα Α4, βάρους 80 γραμμαρίων/τετραγωνικό μέτρο, που εκτυπώθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, τα οποία σήμερα η ίδια η ΔΕΗ θεωρεί περιττά, αντιστοιχούν σε 670 τόνους χαρτί και απαιτούνται 850 δέντρα για την πρώτη ύλη! Επειδή η χώρα μας δεν παράγει χαρτί, εκτός από ελάχιστες ποσότητες ανακυκλωμένου, πρέπει να εισαχθεί ως πρώτη ύλη από το εξωτερικό (αύξηση των εισαγωγών), να εκτυπωθεί στο εργοστάσιο παραγωγής (με μελάνια εισαγωγής), να επιτυπωθεί με τα μεταβλητά στοιχεία και να εμφακελωθεί (στο κέντρο εκτυπώσεων της ΔΕΗ), να μεταφερθεί στα κέντρα διανομής των ΕΛΤΑ, να γίνει η ταξινόμηση στα ΕΛΤΑ και η μεταφορά τους στα συνοικιακά σημεία διανομής, απ’ όπου θα τα παραλάβει ο ταχυδρόμος για να τα διανείμει στα σπίτια μας. Δηλαδή οι περιττοί 670 τόνοι θα μετακινηθούν με φορτηγά τουλάχιστον 5 φορές και άλλη μία από τους ταχυδρόμους με την τσάντα στον ώμο, σύνολο 4.020 τόνοι. Τόσο η παραγωγή όσο και οι μεταφορές του περιττού χαρτιού επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με περιττό διοξείδιο του άνθρακα. Εχω την εντύπωση ότι έχουμε τόσες δραστηριότητες που επιβαρύνουν το περιβάλλον, που πραγματικά δεν χρειαζόμαστε και περιττές δράσεις προς αυτήν την κατεύθυνση.
Οπως θα διαπιστώσετε, δεν αναφέρθηκα καθόλου στο κόστος των περιττών αυτών φύλλων. Είναι ευνόητο ότι...
αν εξαιρέσει κανείς τον φάκελο και την εμφακέλωση των λογαριασμών, όλα τα άλλα έξοδα διπλασιάστηκαν με την απόφαση να πάμε σε δίφυλλο λογαριασμό. Υπάρχει κανείς υπόλογος για τη σπατάλη αυτή που έγινε τα τρία τελευταία χρόνια; Πολύ αμφιβάλλω. Μια ιδιωτική επιχείρηση δεν θα είχε κάνει αυτό το βήμα χωρίς να αιτιολογήσει την απόφασή της.
Ας αφήσουμε όμως τη ΔΕΗ και πάμε παρακάτω. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας είναι υποχρεωμένες, από τον ΚΒΣ, να εκτυπώνουν τουλάχιστον το συγκεντρωτικό φύλλο του λογαριασμού. Τα αναλυτικά φύλλα μπορούν να διατηρούνται σε ηλεκτρονικά μέσα. Βλέπετε ο έφορος, όταν θέλει να κάνει έλεγχο, θέλει να βλέπει χαρτί. Ετσι έμαθε, έτσι συνήθισε, έτσι θέλει. Προβληματίστηκε κανείς για το πόσο κοστίζει σε όλους μας και τι σημαίνει για το περιβάλλον αυτή η μία σελίδα που πρέπει να περάσει όλη τη διαδικασία που είδαμε στο παράδειγμα της ΔΕΗ;. Το ποσό του μηνιαίου λογαριασμού θα μπορούσε να αποστέλλεται στον συνδρομητή με SMS ή και με e-mail, ώστε να γίνει πραγματική οικονομία πόρων. Η εξόφληση του λογαριασμού θα μπορούσε να γίνει είτε ηλεκτρονικά είτε όπως γίνεται σήμερα, αλλά χωρίς να υπάρχει το χάρτινο αντίγραφο. Η οικονομία που θα είχαμε στην περίπτωση αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη. Οι μηνιαίοι λογαριασμοί της κινητής τηλεφωνίας εκτυπώνονται σε περίπου 10 εκατ. φύλλα Α4. Δηλαδή απαιτούνται 120 εκατ. φύλλα ετησίως. Το βάρος του χαρτιού είναι περίπου 595 τόνοι και άλλοι τόσοι για τους φακέλους, κάτι που αντιστοιχεί σε περίπου 1.500 δέντρα. Αν λοιπόν καταργούνταν η υποχρέωση να υπάρχει χάρτινο αντίγραφο του λογαριασμού, θα είχαμε τεράστια οικονομία σε πόρους και στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Φυσικά το σύστημα θα ήταν προαιρετικό. Οσοι ήθελαν θα μπορούσαν να λαμβάνουν χάρτινο λογαριασμό με κάποια χρέωση ώστε να δημιουργηθούν αντικίνητρα. Στη Φινλανδία, η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Sonera χρεώνει 5 ευρώ για κάθε χάρτινο λογαριασμό.
Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρόν για τις οικολογικές οργανώσεις. Αντί να εναντιώνονται στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών γιατί εμποδίζουν τις μοναχές να προσεύχονται. Αντί να εμποδίζουν τα πάρκα ηλιακής ενέργειας γιατί κάνουν κακό στη χλωρίδα και την πανίδα του υπεδάφους. Αντί να εμποδίζουν τη δημιουργία σύγχρονων χώρων για την επεξεργασία των απορριμμάτων, ας αρχίσουν να διαδηλώνουν για τον περιορισμό των χάρτινων λογαριασμών που αποδεδειγμένα σπαταλούν πόρους και κάνουν κακό στο περιβάλλον.
* Συμβούλου επιχειρήσεων
http://www.kathimerini.gr/
Μάλιστα, πάει και ένα βήμα παραπέρα και μας πληροφορεί ότι με την ενέργεια αυτή θα εξοικονομούνται 45 εκατομμύρια φύλλα τον χρόνο! Λαμπρά. Αυτό όμως που δεν μας λέει είναι γιατί εδώ και περίπου τρία χρόνια η ΔΕΗ αποφάσισε να αντικαταστήσει τον μονόφυλλο λογαριασμό της με δίφυλλο και ουσιαστικά να σπαταλά 45 εκατ. φύλλα ετησίως, δηλαδή συνολικά περίπου 135 εκατ. φύλλα.
Οι δίφυλλοι λογαριασμοί της ΔΕΗ στην πίσω σελίδα είχαν σταθερές πληροφορίες που θα μπορούσαν να δοθούν με ένα ενημερωτικό φυλλάδιο σε ένα ή δύο το πολύ λογαριασμούς ώστε να μη γίνεται η σπατάλη του δεύτερου φύλλου.
Θα μου πείτε, είναι το συγκεκριμένο τόσο σοβαρό θέμα ώστε να ασχοληθεί κανείς με αυτό; Αν έχετε την υπομονή να φθάσετε μέχρι το τέλος, ίσως να διαπιστώσετε ότι είναι πράγματι πολύ σοβαρό θέμα, από αυτά όμως που περνάνε απαρατήρητα γιατί δεν αναδεικνύονται, κυρίως στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Στις 17 Μαΐου του 2010 στην ημερίδα για το «Green ICT» σχολίασα την ενέργεια της ΔΕΗ να στέλνει τον λογαριασμό σε δύο φύλλα αντί για ένα, ως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα κατασπατάλησης πόρων και αντι-οικολογικής συμπεριφοράς. Τα 45 εκατ. φύλλα Α4, βάρους 80 γραμμαρίων/τετραγωνικό μέτρο, που εκτυπώθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, τα οποία σήμερα η ίδια η ΔΕΗ θεωρεί περιττά, αντιστοιχούν σε 670 τόνους χαρτί και απαιτούνται 850 δέντρα για την πρώτη ύλη! Επειδή η χώρα μας δεν παράγει χαρτί, εκτός από ελάχιστες ποσότητες ανακυκλωμένου, πρέπει να εισαχθεί ως πρώτη ύλη από το εξωτερικό (αύξηση των εισαγωγών), να εκτυπωθεί στο εργοστάσιο παραγωγής (με μελάνια εισαγωγής), να επιτυπωθεί με τα μεταβλητά στοιχεία και να εμφακελωθεί (στο κέντρο εκτυπώσεων της ΔΕΗ), να μεταφερθεί στα κέντρα διανομής των ΕΛΤΑ, να γίνει η ταξινόμηση στα ΕΛΤΑ και η μεταφορά τους στα συνοικιακά σημεία διανομής, απ’ όπου θα τα παραλάβει ο ταχυδρόμος για να τα διανείμει στα σπίτια μας. Δηλαδή οι περιττοί 670 τόνοι θα μετακινηθούν με φορτηγά τουλάχιστον 5 φορές και άλλη μία από τους ταχυδρόμους με την τσάντα στον ώμο, σύνολο 4.020 τόνοι. Τόσο η παραγωγή όσο και οι μεταφορές του περιττού χαρτιού επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με περιττό διοξείδιο του άνθρακα. Εχω την εντύπωση ότι έχουμε τόσες δραστηριότητες που επιβαρύνουν το περιβάλλον, που πραγματικά δεν χρειαζόμαστε και περιττές δράσεις προς αυτήν την κατεύθυνση.
Οπως θα διαπιστώσετε, δεν αναφέρθηκα καθόλου στο κόστος των περιττών αυτών φύλλων. Είναι ευνόητο ότι...
αν εξαιρέσει κανείς τον φάκελο και την εμφακέλωση των λογαριασμών, όλα τα άλλα έξοδα διπλασιάστηκαν με την απόφαση να πάμε σε δίφυλλο λογαριασμό. Υπάρχει κανείς υπόλογος για τη σπατάλη αυτή που έγινε τα τρία τελευταία χρόνια; Πολύ αμφιβάλλω. Μια ιδιωτική επιχείρηση δεν θα είχε κάνει αυτό το βήμα χωρίς να αιτιολογήσει την απόφασή της.
Ας αφήσουμε όμως τη ΔΕΗ και πάμε παρακάτω. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας είναι υποχρεωμένες, από τον ΚΒΣ, να εκτυπώνουν τουλάχιστον το συγκεντρωτικό φύλλο του λογαριασμού. Τα αναλυτικά φύλλα μπορούν να διατηρούνται σε ηλεκτρονικά μέσα. Βλέπετε ο έφορος, όταν θέλει να κάνει έλεγχο, θέλει να βλέπει χαρτί. Ετσι έμαθε, έτσι συνήθισε, έτσι θέλει. Προβληματίστηκε κανείς για το πόσο κοστίζει σε όλους μας και τι σημαίνει για το περιβάλλον αυτή η μία σελίδα που πρέπει να περάσει όλη τη διαδικασία που είδαμε στο παράδειγμα της ΔΕΗ;. Το ποσό του μηνιαίου λογαριασμού θα μπορούσε να αποστέλλεται στον συνδρομητή με SMS ή και με e-mail, ώστε να γίνει πραγματική οικονομία πόρων. Η εξόφληση του λογαριασμού θα μπορούσε να γίνει είτε ηλεκτρονικά είτε όπως γίνεται σήμερα, αλλά χωρίς να υπάρχει το χάρτινο αντίγραφο. Η οικονομία που θα είχαμε στην περίπτωση αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη. Οι μηνιαίοι λογαριασμοί της κινητής τηλεφωνίας εκτυπώνονται σε περίπου 10 εκατ. φύλλα Α4. Δηλαδή απαιτούνται 120 εκατ. φύλλα ετησίως. Το βάρος του χαρτιού είναι περίπου 595 τόνοι και άλλοι τόσοι για τους φακέλους, κάτι που αντιστοιχεί σε περίπου 1.500 δέντρα. Αν λοιπόν καταργούνταν η υποχρέωση να υπάρχει χάρτινο αντίγραφο του λογαριασμού, θα είχαμε τεράστια οικονομία σε πόρους και στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Φυσικά το σύστημα θα ήταν προαιρετικό. Οσοι ήθελαν θα μπορούσαν να λαμβάνουν χάρτινο λογαριασμό με κάποια χρέωση ώστε να δημιουργηθούν αντικίνητρα. Στη Φινλανδία, η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Sonera χρεώνει 5 ευρώ για κάθε χάρτινο λογαριασμό.
Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρόν για τις οικολογικές οργανώσεις. Αντί να εναντιώνονται στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών γιατί εμποδίζουν τις μοναχές να προσεύχονται. Αντί να εμποδίζουν τα πάρκα ηλιακής ενέργειας γιατί κάνουν κακό στη χλωρίδα και την πανίδα του υπεδάφους. Αντί να εμποδίζουν τη δημιουργία σύγχρονων χώρων για την επεξεργασία των απορριμμάτων, ας αρχίσουν να διαδηλώνουν για τον περιορισμό των χάρτινων λογαριασμών που αποδεδειγμένα σπαταλούν πόρους και κάνουν κακό στο περιβάλλον.
* Συμβούλου επιχειρήσεων
http://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου