Ζωηρό ενδιαφέρον για την εξαγορά του ΑΔΜΗΕ, του Διαχειριστή μεταφοράς
ηλεκτρικού ρεύματος, επιδεικνύει η ιταλική TERNA , ενώ οι Κινέζοι της
China State Grid φαίνονται διστακτικοί και οι Βέλγοι της Elia δείχνουν
να αποχωρούν από το παιχνίδι. Τελικά δεν είναι απίθανο η ιδιωτικοποίηση
του ΑΔΜΗΕ να μετατραπεί σε κούρσα για έναν παίκτη, χωρίς όμως να
αποκλείονται και οι εκπλήξεις.
Κάπως έτσι αποτυπώνεται σήμερα αναφέρουν έγκυρες πηγές, η εικόνα των διεκδικητών του ΑΔΜΗΕ, 100% θυγατρικής της ΔΕΗ, που ιδιωτικοποιείται σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε πριν λίγες ημέρες στη Βουλή. Θα πωληθεί το 66% των μετοχών. Το υπόλοιπο 34% θα το αγοράσει το δημόσιο, το οποίο επειδή δεν έχει να πληρώσει μετρητοίς, θα συμψηφίσει το τίμημα με μελλοντικές οφειλές της ΔΕΗ από το τέλος λιγνίτη, άλλα τέλη και φόρους κλπ.
Εντός του Μαρτίου
Παρότι ο διαγωνισμός για την πώληση του Διαχειριστή δεν έχει προκηρυχθεί, - αναμένεται να βγεί ως τα μέσα Μαρτίου-, οι επαφές και οι βολιδοσκοπήσεις υποψήφιων αγοραστών έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες.
Ο ΑΔΜΗΕ, με γραμμές μεταφοράς ρεύματος υψηλής τάσης συνολικού μήκους 11.000 χλμ που καλύπτουν την ηπειρωτική χώρα και τα συνδεδεμένα νησιά, είναι η εταιρία από την οποία ξεκινά η ιδιωτικοποίηση της ίδιας της ΔΕΗ. Μία πώληση με αρκετά προβλήματα, αφού, πέραν των αντιδράσεων, κλπ δεν έχει λυθεί το βασικό ζήτημα, του ντόμινο χρεών στην αγορά ηλεκτρισμού, που ως ήταν και μία από τις αιτίες για την αποτυχία του διαγωνισμού της ΔΕΠΑ.
Ο πιο θερμός διεκδικητής εμφανίζεται η TERNA, o διαχειριστής του ιταλικού δικτύου ηλεκτρισμού, που δημιουργήθηκε μετά το σπάσιμο της ιταλικής εταιρίας ηλεκτρικής ενέργειας Εnel. Βασικός της μέτοχος με περίπου 30% είναι η τράπεζα Casa Depositi e Prestiti, που ελέγχεται από το ιταλικό δημόσιο.
Ο πρόεδρος της TERNA είχε επισκεφθεί τον Νοέμβριο τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για να του εκφράσει το ενδιαφέρον του για τον ΑΔΜΗΕ, καθώς οι Ιταλοί βλέπουν τον ελληνικό Διαχειριστή Μεταφοράς σαν μία ?φυσική συνέχειατου δικού τους δικτύου, όπως δηλώνει καλά ενημερωμένη πηγή, που από τις επαφές που έχουν γίνει ως σήμερα εκτιμά ότι ο ιταλικός Διαχειριστής θα επιδιώξει μέχρι τέλους την εξαγορά. Αλλωστε, το πρότζεκτ ?δένειμε το τρίτο βήμα για την ενοποίηση της αγοράς ηλεκτρισμού που επιδιώκει η ΕΕ, μέσω των νέων κανόνων που θα τεθούν σε ισχύ ως το τέλος του 2014, με στόχο τη διασύνδεση του ευρωπαϊκού δικτύου και την ενίσχυση της διασυνοριακής εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας. Τα προγνωστικά που έλεγαν ότι θα εξελιχθεί σε σινο-ιταλική μάχη ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ φαίνεται οτι δύσκολα θα επαληθευτούν, με βάση τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, τουλάχιστον.
Οι Κινέζοι
Η κινεζική China State Grid, την οποία έχουν προσεγγίσει αρμόδια στελέχη, φαίνεται να αποστασιοποιείται, αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας όμως ότι ως το τέλος τίποτα δεν αποκλείεται.
Πρόκειται για την κρατική εταιρία μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού της Κίνας, τη μεγαλύτερη δημόσια εταιρία στον κόσμο στον τομέα της, που εξαγόρασε το βασικό μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο του πορτογαλικού Διαχειριστή, της REN και δείχνει γενικότερο ενδιαφέρον επέκτασης στην Ευρώπη. Η Πορτογαλία πούλησε στις αρχές του 2012 το 40% των μετοχών της REN (στην οποία διατηρούσε μερίδιο λίγο πάνω από το 52%) έναντι τιμήματος 592 εκατ. ευρώ, στην China State Grid που αγόρασε το 25% και στην αραβική Oman Oil Company, που πήρε το υπόλοιπο 15%. Μάλιστα οι δύο εταιρίες ήταν οι μόνες που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές, με την κινεζική να υπερτερεί όχι μόνον ως προς το τίμημα, προσφέροντας 2,90 ευρώ ανά μετοχή έναντι 2,56 ευρώ ανά μετοχή της Oman, αλλά και ένα χρηματοδοτικό πακέτο 1,4 δισ. ευρώ για επενδύσεις και αποπληρωμή χρεών.
Επίσημα στοιχεία για την αποτίμηση του ΑΔΜΗΕ δεν έχουν ανακοινωθεί, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η όλη διαδικασία, που διενεργεί ειδικός σύμβουλος. Σε ανεπίσημο επίπεδο κορυφαίο στέλεχος της ΔΕΗ τοποθετεί την συνολική αξία του Διαχειριστή, γύρω στα 900 εκατ. ευρώ, εκτιμώντας ότι από την πώληση του 66% θα εισρεύσουν στα ταμεία της ΔΕΗ περί τα 600 εκατ. ευρώ. Ενα από τα πλεονεκτήματα της REN είναι η παρουσία σε πρώην πορτογαλικές κτήσεις, όπως η Βραζιλία, η Αγκόλα και η Μοζαμβίκη, αγορές που ενδιαφέρουν τους Κινέζους. Ας σημειωθεί ότι στα τέλη του 2011, η επίσης κινεζική Three Gorges Corporation αγόρασε το 21% της Energias de Portugal, της κυρίαρχης εταιρίας ηλεκτρισμού της χώρας, προσφέροντας ένα πακέτο σε επενδύσεις και χρηματοδότηση συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ, με το οποίο εκτόπισε από τον διαγωνισμό την προσφορά της γερμανικής E-on.
Οι Βέλγοι
Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον για το ελληνικό πρότζεκτ είχε επιδείξει αρχικά και ο βελγικός Διαχειριστής, η Elia, η οποία όμως δεν φαίνεται να συνεχίζει, ενώ προσπάθειες γίνονται να κινητοποιηθούν αραβικές εταιρίες και κεφάλαια, χωρίς απτά αποτελέσματα μέχρι στιγμής.
Πέραν του τιμήματος, το ελληνικό δημόσιο επιδιώκει να πετύχει δεσμεύσεις από τον μελλοντικό επενδυτή για την ηλεκτρική διασύνδεση των ελληνικών νησιών (Κρήτη και Κυκλάδες) και τις πρόσθετες συνδέσεις με γειτονικές χώρες, (δεύτερη γραμμή με Ιταλία, Βουλγαρία κλπ) συνολικής αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός έχει να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις των εργαζόμενων, την κάθετη διαφωνία του ΣΥΡΙΖΑ που έχει δηλώσει ότι θα ανατρέψει την πώληση όταν έλθει στην εξουσία, τις εκλογές του Μαίου, τις εσωτερικές αβελτηρίες, τα χρέη στην αγορά ηλεκρισμού και το επιφυλακτικό κλίμα, που συνοδεύει όλες τις απόπειρες αποκρατικοποίησης. Ολα δείχνουν ότι η μάχη για τον ΑΔΜΗΕ δεν θα είναι εύκολη.
Ταυτότητα ΑΔΜΗΕ
- Ν.Δ. Συνολικό μήκος γραμμών 11.303 χλμ. στην ηπειρωτική χώρα
- Τον πυρήνα του συστήματος αποτελούν οι τρεις γραμμές 400 kV, διπλού κυκλώματος, μήκους 2.628 χλμ.
- Μεταφέρουν ηλεκτρισμό από τη Δ. Μακεδονία, όπου παράγεται το 70% της συνολικής ηλεκτροπαραγωγής στην Κεντρική και Νότιο Ελλάδα, όπου καταναλώνεται το 65% της ηλεκτρικής ενέργειας
- Διαθέτει επιπλέον γραμμές 400 kV και 150 kV, καθώς και υποβρύχιες συνδέσεις με την Ανδρο και τα νησιά του Ιονίου. Το δίκτυο συμπληρώνουν 291 υποσταθμοί
(Ημερησία)
Κάπως έτσι αποτυπώνεται σήμερα αναφέρουν έγκυρες πηγές, η εικόνα των διεκδικητών του ΑΔΜΗΕ, 100% θυγατρικής της ΔΕΗ, που ιδιωτικοποιείται σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε πριν λίγες ημέρες στη Βουλή. Θα πωληθεί το 66% των μετοχών. Το υπόλοιπο 34% θα το αγοράσει το δημόσιο, το οποίο επειδή δεν έχει να πληρώσει μετρητοίς, θα συμψηφίσει το τίμημα με μελλοντικές οφειλές της ΔΕΗ από το τέλος λιγνίτη, άλλα τέλη και φόρους κλπ.
Εντός του Μαρτίου
Παρότι ο διαγωνισμός για την πώληση του Διαχειριστή δεν έχει προκηρυχθεί, - αναμένεται να βγεί ως τα μέσα Μαρτίου-, οι επαφές και οι βολιδοσκοπήσεις υποψήφιων αγοραστών έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες.
Ο ΑΔΜΗΕ, με γραμμές μεταφοράς ρεύματος υψηλής τάσης συνολικού μήκους 11.000 χλμ που καλύπτουν την ηπειρωτική χώρα και τα συνδεδεμένα νησιά, είναι η εταιρία από την οποία ξεκινά η ιδιωτικοποίηση της ίδιας της ΔΕΗ. Μία πώληση με αρκετά προβλήματα, αφού, πέραν των αντιδράσεων, κλπ δεν έχει λυθεί το βασικό ζήτημα, του ντόμινο χρεών στην αγορά ηλεκτρισμού, που ως ήταν και μία από τις αιτίες για την αποτυχία του διαγωνισμού της ΔΕΠΑ.
Ο πιο θερμός διεκδικητής εμφανίζεται η TERNA, o διαχειριστής του ιταλικού δικτύου ηλεκτρισμού, που δημιουργήθηκε μετά το σπάσιμο της ιταλικής εταιρίας ηλεκτρικής ενέργειας Εnel. Βασικός της μέτοχος με περίπου 30% είναι η τράπεζα Casa Depositi e Prestiti, που ελέγχεται από το ιταλικό δημόσιο.
Ο πρόεδρος της TERNA είχε επισκεφθεί τον Νοέμβριο τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για να του εκφράσει το ενδιαφέρον του για τον ΑΔΜΗΕ, καθώς οι Ιταλοί βλέπουν τον ελληνικό Διαχειριστή Μεταφοράς σαν μία ?φυσική συνέχειατου δικού τους δικτύου, όπως δηλώνει καλά ενημερωμένη πηγή, που από τις επαφές που έχουν γίνει ως σήμερα εκτιμά ότι ο ιταλικός Διαχειριστής θα επιδιώξει μέχρι τέλους την εξαγορά. Αλλωστε, το πρότζεκτ ?δένειμε το τρίτο βήμα για την ενοποίηση της αγοράς ηλεκτρισμού που επιδιώκει η ΕΕ, μέσω των νέων κανόνων που θα τεθούν σε ισχύ ως το τέλος του 2014, με στόχο τη διασύνδεση του ευρωπαϊκού δικτύου και την ενίσχυση της διασυνοριακής εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας. Τα προγνωστικά που έλεγαν ότι θα εξελιχθεί σε σινο-ιταλική μάχη ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ φαίνεται οτι δύσκολα θα επαληθευτούν, με βάση τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, τουλάχιστον.
Οι Κινέζοι
Η κινεζική China State Grid, την οποία έχουν προσεγγίσει αρμόδια στελέχη, φαίνεται να αποστασιοποιείται, αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας όμως ότι ως το τέλος τίποτα δεν αποκλείεται.
Πρόκειται για την κρατική εταιρία μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού της Κίνας, τη μεγαλύτερη δημόσια εταιρία στον κόσμο στον τομέα της, που εξαγόρασε το βασικό μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο του πορτογαλικού Διαχειριστή, της REN και δείχνει γενικότερο ενδιαφέρον επέκτασης στην Ευρώπη. Η Πορτογαλία πούλησε στις αρχές του 2012 το 40% των μετοχών της REN (στην οποία διατηρούσε μερίδιο λίγο πάνω από το 52%) έναντι τιμήματος 592 εκατ. ευρώ, στην China State Grid που αγόρασε το 25% και στην αραβική Oman Oil Company, που πήρε το υπόλοιπο 15%. Μάλιστα οι δύο εταιρίες ήταν οι μόνες που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές, με την κινεζική να υπερτερεί όχι μόνον ως προς το τίμημα, προσφέροντας 2,90 ευρώ ανά μετοχή έναντι 2,56 ευρώ ανά μετοχή της Oman, αλλά και ένα χρηματοδοτικό πακέτο 1,4 δισ. ευρώ για επενδύσεις και αποπληρωμή χρεών.
Επίσημα στοιχεία για την αποτίμηση του ΑΔΜΗΕ δεν έχουν ανακοινωθεί, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η όλη διαδικασία, που διενεργεί ειδικός σύμβουλος. Σε ανεπίσημο επίπεδο κορυφαίο στέλεχος της ΔΕΗ τοποθετεί την συνολική αξία του Διαχειριστή, γύρω στα 900 εκατ. ευρώ, εκτιμώντας ότι από την πώληση του 66% θα εισρεύσουν στα ταμεία της ΔΕΗ περί τα 600 εκατ. ευρώ. Ενα από τα πλεονεκτήματα της REN είναι η παρουσία σε πρώην πορτογαλικές κτήσεις, όπως η Βραζιλία, η Αγκόλα και η Μοζαμβίκη, αγορές που ενδιαφέρουν τους Κινέζους. Ας σημειωθεί ότι στα τέλη του 2011, η επίσης κινεζική Three Gorges Corporation αγόρασε το 21% της Energias de Portugal, της κυρίαρχης εταιρίας ηλεκτρισμού της χώρας, προσφέροντας ένα πακέτο σε επενδύσεις και χρηματοδότηση συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ, με το οποίο εκτόπισε από τον διαγωνισμό την προσφορά της γερμανικής E-on.
Οι Βέλγοι
Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον για το ελληνικό πρότζεκτ είχε επιδείξει αρχικά και ο βελγικός Διαχειριστής, η Elia, η οποία όμως δεν φαίνεται να συνεχίζει, ενώ προσπάθειες γίνονται να κινητοποιηθούν αραβικές εταιρίες και κεφάλαια, χωρίς απτά αποτελέσματα μέχρι στιγμής.
Πέραν του τιμήματος, το ελληνικό δημόσιο επιδιώκει να πετύχει δεσμεύσεις από τον μελλοντικό επενδυτή για την ηλεκτρική διασύνδεση των ελληνικών νησιών (Κρήτη και Κυκλάδες) και τις πρόσθετες συνδέσεις με γειτονικές χώρες, (δεύτερη γραμμή με Ιταλία, Βουλγαρία κλπ) συνολικής αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός έχει να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις των εργαζόμενων, την κάθετη διαφωνία του ΣΥΡΙΖΑ που έχει δηλώσει ότι θα ανατρέψει την πώληση όταν έλθει στην εξουσία, τις εκλογές του Μαίου, τις εσωτερικές αβελτηρίες, τα χρέη στην αγορά ηλεκρισμού και το επιφυλακτικό κλίμα, που συνοδεύει όλες τις απόπειρες αποκρατικοποίησης. Ολα δείχνουν ότι η μάχη για τον ΑΔΜΗΕ δεν θα είναι εύκολη.
Ταυτότητα ΑΔΜΗΕ
- Ν.Δ. Συνολικό μήκος γραμμών 11.303 χλμ. στην ηπειρωτική χώρα
- Τον πυρήνα του συστήματος αποτελούν οι τρεις γραμμές 400 kV, διπλού κυκλώματος, μήκους 2.628 χλμ.
- Μεταφέρουν ηλεκτρισμό από τη Δ. Μακεδονία, όπου παράγεται το 70% της συνολικής ηλεκτροπαραγωγής στην Κεντρική και Νότιο Ελλάδα, όπου καταναλώνεται το 65% της ηλεκτρικής ενέργειας
- Διαθέτει επιπλέον γραμμές 400 kV και 150 kV, καθώς και υποβρύχιες συνδέσεις με την Ανδρο και τα νησιά του Ιονίου. Το δίκτυο συμπληρώνουν 291 υποσταθμοί
(Ημερησία)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου