Με παρέμβασή του στο διάλογο για τη λειτουργία της
αγοράς ηλεκτρισμού ο πρόεδρος του ΕΣΑΗ Α. Καλλιτσάντσης, που εκπροσωπεί τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς, υπεραμύνεται του τρόπου λειτουργίας της αγοράς υπογραμμίζοντας ότι τα πραγματικά προβλήματα και η ουσία των δυσλειτουργιών εντοπίζεται σε άλλα ζητήματα όπως η μη πρόσβαση τρίτων σε λιγνίτες και νερά, η επιβάρυνση των καταναλωτών από τη μη διασύνδεση των νησιών αλλά και η υπερφορολόγηση της ενέργειας.
Όπως αναλύει ο πρόεδρος του ΕΣΑΗ, μέχρι το 2010 υπήρχε ανεπαρκής εγκατεστημένη ισχύς στο σύστημα με το πρόβλημα να αντιμετωπίζεται, προς το παρόν, με την κατασκευή των ιδιωτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου και των αντιστοίχων της ΔΕΗ. Στο ίδιο διάστημα επιτεύχθηκε η απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων στην ηπειρωτική χώρα, οι οποίες είχαν υπερδιπλάσιο κόστος σε σχέση με αυτές του φυσικού αερίου.
Στο διάστημα που μεσολάβησε ωστόσο η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 5,6% (την τελευταία 3ετία). Παράλληλα όμως, η είσοδος στο σύστημα μονάδων ΑΠΕ δημιούργησε υψηλές απαιτήσεις ευέλικτης εγκατεστημένης ισχύος, δηλαδή μονάδων φυσικού αερίου.
Ο ίδιος τονίζει ότι το μοντέλο λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού (μοντέλο υποχρεωτικής κοινοπραξίας) δεν αποτελεί κάποια ελληνική πρωτοτυπία. Έχει υιοθετηθεί από την Ιρλανδία και συναντάται και σε όλες σχεδόν τις περιφερειακές αγορές των ΗΠΑ.
ΜηχανισμοίΣτο πλαίσιο αυτού του μοντέλου ο μηχανισμός των ΑΔΙ θεσμοθετήθηκε όχι ως επιδότηση των ιδιωτικών μονάδων, αλλά ως αμοιβή ισχύος, και καλύπτει μέρος του σταθερού και κεφαλαιουχικού κόστους όλων των μονάδων, υπογραμμίζει ο κ. Καλλιτσάντσης. Οι καταναλωτές πληρώνουν περίπου 560 εκατ. ευρώ για ΑΔΙ, εκ των οποίων τα 3/4 καταβάλλονται στη ΔΕΗ. Εξάλλου, και πριν από τη δημιουργία των ιδιωτικών μονάδων ο καταναλωτής πλήρωνε στη ΔΕΗ αυτό το κόστος. Γι’ αυτό υπήρχε πάντα ξεχωριστή χρέωση ισχύος - παγίου στα τιμολόγιά της, καθώς εάν η εταιρεία δεν κάλυπτε αυτό το κόστος, θα πτώχευε, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με ηλεκτρισμό. Η διαφορά σήμερα είναι ότι αυτή η πληρωμή γίνεται μέσω του μηχανισμού των ΑΔΙ. Μηχανισμοί αμοιβής ισχύος υπάρχουν ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ και η εφαρμογή τους επεκτείνεται και σε άλλες.
Αλλά όπως τονίζει, ούτε ο μηχανισμός ανάκτησης μεταβλητού κόστους, ο οποίος αφορά όλες τις μονάδες, αποτελεί επιδότηση. Η λειτουργία αυτού του μηχανισμού αποτελεί μέρος της συνολικής δαπάνης για την παραγωγή της αναγκαίας ηλεκτρικής ενέργειας. Ολες οι αγορές που λειτουργούν με το μοντέλο της κοινοπραξίας εφαρμόζουν μηχανισμούς ανάκτησης κόστους.
Ο ίδιος σημειώνει ότι οι μονάδες φυσικού αερίου (ΔΕΗ και ιδιωτικές) είναι αναγκαίες για την κάλυψη της ζήτησης. Τους τελευταίους μήνες, μετά τις αλλαγές στη χονδρεμπορική αγορά που οδήγησαν σε μείωση της παραγωγής των ιδιωτικών μονάδων φυσικού αερίου, αποδείχθηκε ότι οι λιγνιτικές μονάδες αδυνατούν να αυξήσουν ουσιωδώς την παραγωγή τους.
Πραγματικές στρεβλώσειςΩς προς τα ουσιαστικά προβλήματα και τις στρεβλώσεις της αγοράς ο πρόεδρος του ΕΣΑΗ σημειώνει τα εξής:
Η ΔΕΗ διατηρεί την αποκλειστική πρόσβαση στον λιγνίτη και στα νερά. Έτσι δεν της ασκούνται οι απαραίτητες ανταγωνιστικές πιέσεις για τον εξορθολογισμό του κόστους στην παραγωγή και στην προμήθεια ηλεκτρισμού.
Οι καταναλωτές επιβαρύνονται με 700 εκατ. ετησίως από τη μη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, εκ των οποίων τα 300 εκατ. ευρώ αφορούν την Κρήτη. Το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης απαιτεί επένδυση της τάξης των € 900 εκατ., δηλαδή η εξοικονόμηση της επιβάρυνσης μόλις 3 ετών επαρκεί για τη χρηματοδότησή του.
Οι φόροι που επιβλήθηκαν στον ηλεκτρισμό και στο φυσικό αέριο για κάλυψη του δημοσιονομικού ελλείμματος, αλλά και μέρους του κόστους στήριξης των ΑΠΕ, επιβάρυναν σημαντικά το κόστος της ενέργειας.
Είναι ξεκάθαρο ότι εάν εξακολουθήσουμε να μην ασχολούμαστε με την ουσία των προβλημάτων, αυτά θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να διογκώνονται με απρόβλεπτες συνέπειες. Η εκτόξευση κατηγοριών δεν βοηθάει κανένα, αποπροσανατολίζει και αναβάλλει συνεχώς τη λήψη αποφάσεων για τις διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτούνται, καταλήγει ο κ. Καλλιτσάντσης.
Χάρης Φλουδόπουλος
Πηγή:www.capital.gr
αγοράς ηλεκτρισμού ο πρόεδρος του ΕΣΑΗ Α. Καλλιτσάντσης, που εκπροσωπεί τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς, υπεραμύνεται του τρόπου λειτουργίας της αγοράς υπογραμμίζοντας ότι τα πραγματικά προβλήματα και η ουσία των δυσλειτουργιών εντοπίζεται σε άλλα ζητήματα όπως η μη πρόσβαση τρίτων σε λιγνίτες και νερά, η επιβάρυνση των καταναλωτών από τη μη διασύνδεση των νησιών αλλά και η υπερφορολόγηση της ενέργειας.
Όπως αναλύει ο πρόεδρος του ΕΣΑΗ, μέχρι το 2010 υπήρχε ανεπαρκής εγκατεστημένη ισχύς στο σύστημα με το πρόβλημα να αντιμετωπίζεται, προς το παρόν, με την κατασκευή των ιδιωτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου και των αντιστοίχων της ΔΕΗ. Στο ίδιο διάστημα επιτεύχθηκε η απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων στην ηπειρωτική χώρα, οι οποίες είχαν υπερδιπλάσιο κόστος σε σχέση με αυτές του φυσικού αερίου.
Στο διάστημα που μεσολάβησε ωστόσο η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 5,6% (την τελευταία 3ετία). Παράλληλα όμως, η είσοδος στο σύστημα μονάδων ΑΠΕ δημιούργησε υψηλές απαιτήσεις ευέλικτης εγκατεστημένης ισχύος, δηλαδή μονάδων φυσικού αερίου.
Ο ίδιος τονίζει ότι το μοντέλο λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού (μοντέλο υποχρεωτικής κοινοπραξίας) δεν αποτελεί κάποια ελληνική πρωτοτυπία. Έχει υιοθετηθεί από την Ιρλανδία και συναντάται και σε όλες σχεδόν τις περιφερειακές αγορές των ΗΠΑ.
ΜηχανισμοίΣτο πλαίσιο αυτού του μοντέλου ο μηχανισμός των ΑΔΙ θεσμοθετήθηκε όχι ως επιδότηση των ιδιωτικών μονάδων, αλλά ως αμοιβή ισχύος, και καλύπτει μέρος του σταθερού και κεφαλαιουχικού κόστους όλων των μονάδων, υπογραμμίζει ο κ. Καλλιτσάντσης. Οι καταναλωτές πληρώνουν περίπου 560 εκατ. ευρώ για ΑΔΙ, εκ των οποίων τα 3/4 καταβάλλονται στη ΔΕΗ. Εξάλλου, και πριν από τη δημιουργία των ιδιωτικών μονάδων ο καταναλωτής πλήρωνε στη ΔΕΗ αυτό το κόστος. Γι’ αυτό υπήρχε πάντα ξεχωριστή χρέωση ισχύος - παγίου στα τιμολόγιά της, καθώς εάν η εταιρεία δεν κάλυπτε αυτό το κόστος, θα πτώχευε, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με ηλεκτρισμό. Η διαφορά σήμερα είναι ότι αυτή η πληρωμή γίνεται μέσω του μηχανισμού των ΑΔΙ. Μηχανισμοί αμοιβής ισχύος υπάρχουν ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ και η εφαρμογή τους επεκτείνεται και σε άλλες.
Αλλά όπως τονίζει, ούτε ο μηχανισμός ανάκτησης μεταβλητού κόστους, ο οποίος αφορά όλες τις μονάδες, αποτελεί επιδότηση. Η λειτουργία αυτού του μηχανισμού αποτελεί μέρος της συνολικής δαπάνης για την παραγωγή της αναγκαίας ηλεκτρικής ενέργειας. Ολες οι αγορές που λειτουργούν με το μοντέλο της κοινοπραξίας εφαρμόζουν μηχανισμούς ανάκτησης κόστους.
Ο ίδιος σημειώνει ότι οι μονάδες φυσικού αερίου (ΔΕΗ και ιδιωτικές) είναι αναγκαίες για την κάλυψη της ζήτησης. Τους τελευταίους μήνες, μετά τις αλλαγές στη χονδρεμπορική αγορά που οδήγησαν σε μείωση της παραγωγής των ιδιωτικών μονάδων φυσικού αερίου, αποδείχθηκε ότι οι λιγνιτικές μονάδες αδυνατούν να αυξήσουν ουσιωδώς την παραγωγή τους.
Πραγματικές στρεβλώσειςΩς προς τα ουσιαστικά προβλήματα και τις στρεβλώσεις της αγοράς ο πρόεδρος του ΕΣΑΗ σημειώνει τα εξής:
Η ΔΕΗ διατηρεί την αποκλειστική πρόσβαση στον λιγνίτη και στα νερά. Έτσι δεν της ασκούνται οι απαραίτητες ανταγωνιστικές πιέσεις για τον εξορθολογισμό του κόστους στην παραγωγή και στην προμήθεια ηλεκτρισμού.
Οι καταναλωτές επιβαρύνονται με 700 εκατ. ετησίως από τη μη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, εκ των οποίων τα 300 εκατ. ευρώ αφορούν την Κρήτη. Το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης απαιτεί επένδυση της τάξης των € 900 εκατ., δηλαδή η εξοικονόμηση της επιβάρυνσης μόλις 3 ετών επαρκεί για τη χρηματοδότησή του.
Οι φόροι που επιβλήθηκαν στον ηλεκτρισμό και στο φυσικό αέριο για κάλυψη του δημοσιονομικού ελλείμματος, αλλά και μέρους του κόστους στήριξης των ΑΠΕ, επιβάρυναν σημαντικά το κόστος της ενέργειας.
Είναι ξεκάθαρο ότι εάν εξακολουθήσουμε να μην ασχολούμαστε με την ουσία των προβλημάτων, αυτά θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να διογκώνονται με απρόβλεπτες συνέπειες. Η εκτόξευση κατηγοριών δεν βοηθάει κανένα, αποπροσανατολίζει και αναβάλλει συνεχώς τη λήψη αποφάσεων για τις διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτούνται, καταλήγει ο κ. Καλλιτσάντσης.
Χάρης Φλουδόπουλος
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου