του Χάρη Φλουδόπουλου
http://www.capital.gr/Articles.asp?id=2160890
http://www.capital.gr/Articles.asp?id=2160890
Τους
τελευταίους μήνες, το λιμάνι του Λαυρίου αποτελεί το ορμητήριο για τα
ταξίδια δύο ιδιαίτερων... δεξαμενόπλοιων. Πρόκειται για τα τάνκερ που
έχει χρονοναυλώσει η ΔΕΗ προκειμένου να τροφοδοτεί με πετρέλαιο τους
σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που είναι εγκατεστημένοι στα μη διασυνδεδεμένα
νησιά του Αιγαίου.
Παρότι δεν είναι καινοφανές για μια ενεργειακή εταιρεία να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στον τομέα της ναυτιλίας, εντούτοις, στην περίπτωση της ΔΕΗ, είναι ίσως η πρώτη φορά που αυτό να γίνεται από μια ΔΕΚΟ. Σε κάθε περίπτωση, οι «εφοπλιστικές» βλέψεις της ΔΕΗ αφορούν την κάλυψη των δικών της αναγκών και έχουν ως κύριο στόχο τη μείωση του –κάθε άλλο παρά αμελητέου– κόστους για την ηλεκτροδότηση των μονάδων που διαθέτει στα νησιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, το κόστος καυσίμου μόνο για την Κρήτη πλησιάζει το μισό δισ. ευρώ ετησίως, για τη Ρόδο ξεπερνά τα 130 εκατ. ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα νησιά ξεπερνά τα 262 εκατ. ευρώ (στα κόστη αυτά περιλαμβάνεται κυρίως η αξία πετρελαίου, αλλά και το μεταφορικό).
Το θέμα τέθηκε για πρώτη φορά στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, πριν από μερικούς μήνες, στις 8 Απριλίου, οπότε και εγκρίθηκε η χρονοναύλωση του δεξαμενόπλοιου «Karpathos» για ένα έτος, με option για ακόμα ένα έτος. Ακολούθησε στις 15 Ιουλίου η δεύτερη απόφαση για τη χρονοναύλωση ακόμα ενός πλοίου («Naxos») για δύο έτη. Σημειώνεται ότι η χωρητικότητα του «Naxos» είναι 4.000 τόνοι και του «Karpathos» 6.000 τόνοι. Επιπλέον, προκειμένου να προχωρήσει η χρονοναύλωση, η εταιρεία προχώρησε σε επικαιροποίηση του καταστατικού της, περιλαμβάνοντας στους σκοπούς της τη δυνατότητα εκμετάλλευσης ή διαχείρισης ιδιόκτητων πλοίων ή πλοίων ανηκόντων σε τρίτους υπό ελληνική ή ξένη σημαία, με αντικείμενο τη μεταφορά υγρών καυσίμων. Στόχος, σύμφωνα με την εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου, η εταιρεία να γίνει πιο ευέλικτη και αποδοτική, προς όφελος των καταναλωτών και των μετόχων της.
Πάντως, εκτός από τη μείωση του κόστους μεταφοράς, το σκεπτικό της ΔΕΗ ήταν ότι με τα δικά της πλοία θα μπορούσε να οργανώνει καλύτερα και να έχει μεγαλύτερη ασφάλεια στον προγραμματισμό της για την απρόσκοπτη τροφοδοσία των μονάδων της, ακόμα και σε περιπτώσεις έκτακτων περιστατικών, όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2013 με το μπλακ-άουτ στη Σαντορίνη. Επιπλέον, οι διαδρομές που χαράσσονται για τα τάνκερ έχουν στόχο και τη μεγιστοποίηση της οικονομικής απόδοσης. Για παράδειγμα, σε πρόσφατο ταξίδι το δεξαμενόπλοιο των 6.000 τόνων ξεκίνησε από το Λαύριο, παραδίδοντας τμηματικά φορτία στην Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κω, Θήρα, επιστρέφοντας στο Λαύριο για ανεφοδιασμό.
Πράγματι, σύμφωνα με τον πρώτο απολογισμό που παρουσιάστηκε από τη διοίκηση στο τελευταίο δ.σ., έξι μήνες μετά την πρώτη χρονοναύλωση, η ΔΕΗ κατέγραψε σημαντικά οφέλη από την απόφασή της να προχωρήσει στην εκμίσθωση των 2 τάνκερ. Συγκεκριμένα, η ετήσια εξοικονόμηση του μεταφορικού κόστους πετρελαίου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, στο διάστημα που μεσολάβησε πραγματοποιήθηκαν συνολικά 43 ταξίδια, στα οποία μεταφέρθηκαν πάνω από 225.000 τόνοι πετρελαίου. Σημειώνεται, τέλος, ότι η ΔΕΗ διαθέτει στο μη διασυνδεδεμένο νησιωτικό σύστημα αυτόνομους σταθμούς παραγωγής ισχύος 1.783 MW, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειονότητα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πετρέλαιο, ενώ υπάρχουν και κάποιες μονάδες ΑΠΕ.
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 15ης Νοεμβρίου 2014
Παρότι δεν είναι καινοφανές για μια ενεργειακή εταιρεία να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στον τομέα της ναυτιλίας, εντούτοις, στην περίπτωση της ΔΕΗ, είναι ίσως η πρώτη φορά που αυτό να γίνεται από μια ΔΕΚΟ. Σε κάθε περίπτωση, οι «εφοπλιστικές» βλέψεις της ΔΕΗ αφορούν την κάλυψη των δικών της αναγκών και έχουν ως κύριο στόχο τη μείωση του –κάθε άλλο παρά αμελητέου– κόστους για την ηλεκτροδότηση των μονάδων που διαθέτει στα νησιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, το κόστος καυσίμου μόνο για την Κρήτη πλησιάζει το μισό δισ. ευρώ ετησίως, για τη Ρόδο ξεπερνά τα 130 εκατ. ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα νησιά ξεπερνά τα 262 εκατ. ευρώ (στα κόστη αυτά περιλαμβάνεται κυρίως η αξία πετρελαίου, αλλά και το μεταφορικό).
Το θέμα τέθηκε για πρώτη φορά στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, πριν από μερικούς μήνες, στις 8 Απριλίου, οπότε και εγκρίθηκε η χρονοναύλωση του δεξαμενόπλοιου «Karpathos» για ένα έτος, με option για ακόμα ένα έτος. Ακολούθησε στις 15 Ιουλίου η δεύτερη απόφαση για τη χρονοναύλωση ακόμα ενός πλοίου («Naxos») για δύο έτη. Σημειώνεται ότι η χωρητικότητα του «Naxos» είναι 4.000 τόνοι και του «Karpathos» 6.000 τόνοι. Επιπλέον, προκειμένου να προχωρήσει η χρονοναύλωση, η εταιρεία προχώρησε σε επικαιροποίηση του καταστατικού της, περιλαμβάνοντας στους σκοπούς της τη δυνατότητα εκμετάλλευσης ή διαχείρισης ιδιόκτητων πλοίων ή πλοίων ανηκόντων σε τρίτους υπό ελληνική ή ξένη σημαία, με αντικείμενο τη μεταφορά υγρών καυσίμων. Στόχος, σύμφωνα με την εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου, η εταιρεία να γίνει πιο ευέλικτη και αποδοτική, προς όφελος των καταναλωτών και των μετόχων της.
Πάντως, εκτός από τη μείωση του κόστους μεταφοράς, το σκεπτικό της ΔΕΗ ήταν ότι με τα δικά της πλοία θα μπορούσε να οργανώνει καλύτερα και να έχει μεγαλύτερη ασφάλεια στον προγραμματισμό της για την απρόσκοπτη τροφοδοσία των μονάδων της, ακόμα και σε περιπτώσεις έκτακτων περιστατικών, όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2013 με το μπλακ-άουτ στη Σαντορίνη. Επιπλέον, οι διαδρομές που χαράσσονται για τα τάνκερ έχουν στόχο και τη μεγιστοποίηση της οικονομικής απόδοσης. Για παράδειγμα, σε πρόσφατο ταξίδι το δεξαμενόπλοιο των 6.000 τόνων ξεκίνησε από το Λαύριο, παραδίδοντας τμηματικά φορτία στην Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κω, Θήρα, επιστρέφοντας στο Λαύριο για ανεφοδιασμό.
Πράγματι, σύμφωνα με τον πρώτο απολογισμό που παρουσιάστηκε από τη διοίκηση στο τελευταίο δ.σ., έξι μήνες μετά την πρώτη χρονοναύλωση, η ΔΕΗ κατέγραψε σημαντικά οφέλη από την απόφασή της να προχωρήσει στην εκμίσθωση των 2 τάνκερ. Συγκεκριμένα, η ετήσια εξοικονόμηση του μεταφορικού κόστους πετρελαίου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, στο διάστημα που μεσολάβησε πραγματοποιήθηκαν συνολικά 43 ταξίδια, στα οποία μεταφέρθηκαν πάνω από 225.000 τόνοι πετρελαίου. Σημειώνεται, τέλος, ότι η ΔΕΗ διαθέτει στο μη διασυνδεδεμένο νησιωτικό σύστημα αυτόνομους σταθμούς παραγωγής ισχύος 1.783 MW, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειονότητα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πετρέλαιο, ενώ υπάρχουν και κάποιες μονάδες ΑΠΕ.
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 15ης Νοεμβρίου 2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου