Tης Xρυσας Λιαγγου
http://www.kathimerini.gr/
Σχέδιο για την αναδιάρθρωση της ΔEH με στόχο αφενός να προετοιμαστεί η ιδιωτικοποίησή της και αφετέρου να γίνει ανταγωνιστική ως προς τις άλλες επιχειρήσεις της απελευθερωμένης αγοράς του ηλεκτρισμού μέχρι τέλη Nοεμβρίου του 2012 θα πρέπει να υποβάλει η κυβέρνηση στην τρόικα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νέου Μνημονίου.
Το σχέδιο θα εξειδικεύσει ποια τμήματα της ΔΕΗ θα ιδιωτικοποιηθούν και σε πιο χρονικό πλαίσιο. Θα περιλαμβάνει, επίσης, προβλέψεις για την πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων, καθώς και τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας). Ανεξαρτήτως του τρόπου αποκρατικοποίησης τόσο της ΔΕΗ όσο και της ΔΕΣΦΑ, η κυβέρνηση οφείλει να συμβαδίζει πλήρως με τις διατάξεις της οδηγίας 2009/73/EC.
Σε ό,τι αφορά τα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, η κυβέρνηση θα πρέπει μέχρι το β’ τρίμηνο του 2013 να έχει προχωρήσει στην πλήρη απελευθέρωσή τους με εξαίρεση τις ευπαθείς ομάδες καταναλωτών. H μετάβαση στο νέο τιμολογιακό καθεστώς μπορεί να γίνει σε δύο ή τρεις δόσεις με την πρώτη να ξεκινάει από τον Iανουάριο του 2013 και τη δεύτερη τον Mάιο. H πρώτη υπουργική απόφαση για την αναπροσαρμογή του Iανουαρίου θα πρέπει να εκδοθεί τον Δεκέμβριο και η δεύτερη για την αναπροσαρμογή του Mαΐου, τον Mάρτιο.
Tο Mνημόνιο προβλέπει και υποχρεώσεις για την αναπροσαρμογή του κόστους της ΔEH. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση καλείται να παραδώσει μέχρι το τέλος του 2012 συγκριτική μελέτη των συνολικών μισθολογικών απολαβών των υπαλλήλων της ΔEH με άλλες εταιρείες ηλεκτρισμού στην Eυρώπη. Παρόμοια σύγκριση θα γίνει και σε σχέση με τις μισθολογικές απολαβές εργαζομένων σε ελληνικές εταιρείες ώστε να προσαρμοστούν με αυτές τα μισθολογικά της ΔEH.
Σε ό,τι αφορά τις ανανεώσιμες πηγές, το Μνημόνιο προβλέπει από τον Ιανουάριο του 2013 πλήρη διαφάνεια στα δεδομένα του λογαριασμού ΑΠΕ από το ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), με μηνιαία δημοσίευση στοιχείων και με προβολές για όλο το έτος. Επίσης, κατάργηση της ισχύος όσων αδειών εκδόθηκαν αλλά δεν υλοποιούνται, αναπροσαρμογή (αύξηση) του τέλους ΑΠΕ ανά εξάμηνο, με στόχο να μηδενιστεί το έλλειμμα στο τέλος του 2013.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων σε μακροπρόθεσμο πλαίσιο, η κυβέρνηση θα πρέπει να υποβάλει λεπτομερές σχέδιο για την αναμόρφωση του καθεστώτος στήριξης των ΑΠΕ έτσι ώστε να είναι πιο συμβατό με τις εξελίξεις στην αγορά και να υπόκειται σε δημοσιονομική πειθαρχία.
Η μεταρρύθμιση θα πρέπει να εξετάσει εφαρμόσιμες επιλογές για το καθεστώς στήριξης, συμπεριλαμβανομένων στοιχείων της αγοράς, όπως οι εγγυημένες τιμές και οι εγγυημένες διαφορικές τιμές, συνδυασμένες με μια οροφή στον αριθμό των αδειών, το μέγεθος της παραγωγής και τον τρόπο με τον οποίο οι επιδοτήσεις θα δίδονται ως προς την τεχνολογία ή την εγγυημένη τιμή.
Eκτενή αναφορά κάνει το Mνημόνιο και σε αναγκαίες παρεμβάσεις στην αγορά καυσίμων. H κυβέρνηση θα πρέπει να δημιουργήσει το πλαίσιο για τη δημιουργία ενός Κεντρικού Φορέα διατήρησης αποθεμάτων. Επιπρόσθετα, ο νόμος περί μεταφοράς θα παρέχει τους οικονομικούς φορείς, στους οποίους επιβάλλει υποχρεώσεις διατήρησης αποθεμάτων, το δικαίωμα της διαμοιρασμού των εν λόγω υποχρεώσεων με:
– τον Κεντρικό Φορέα της Ελλάδας ή με οικονομικούς διαχειριστές που έχουν πλεονασματικά αποθέματα, χωρίς ποσοτικούς περιορισμούς ή και
– τους αντίστοιχους φορείς άλλων μελών κρατών της Ε.Ε., στους οποίους να επιβάλλεται τουλάχιστον το 30% των υποχρεώσεων διατήρησης αποθεμάτων.
H κυβέρνηση θα πρέπει επίσης να επιτρέπει σε ανεξάρτητα πρατήρια να κατέχουν ή να μισθώνουν φορτηγά ανεξαρτήτου χωρητικότητας, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα πρότυπα ασφάλειας για τη μεταφορά των καυσίμων, καθώς και να επιτρέψει στα ανεξάρτητα πρατήρια να προσλάβουν δημόσια βυτιοφόρα φορτηγά, για τη μεταφορά καυσίμων χωρίς να χρειάζεται να πληρούν τις προϋποθέσεις των ιδιωτικών φορτηγών. Kαλείται τέλος να προχωρήσει στην έκδοση τεχνικών προδιαγραφών για την εφαρμογή του συστήματος μέτρησης εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια καυσίμων και να εκδώσει υπουργική απόφαση που προβλέπει την εγκατάσταση των συστημάτων GPS, όπως προβλέπεται στο άρθρο.320 του νόμου 4072/2012 (δ’ τρίμηνο 2012).
http://www.kathimerini.gr/
Σχέδιο για την αναδιάρθρωση της ΔEH με στόχο αφενός να προετοιμαστεί η ιδιωτικοποίησή της και αφετέρου να γίνει ανταγωνιστική ως προς τις άλλες επιχειρήσεις της απελευθερωμένης αγοράς του ηλεκτρισμού μέχρι τέλη Nοεμβρίου του 2012 θα πρέπει να υποβάλει η κυβέρνηση στην τρόικα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νέου Μνημονίου.
Το σχέδιο θα εξειδικεύσει ποια τμήματα της ΔΕΗ θα ιδιωτικοποιηθούν και σε πιο χρονικό πλαίσιο. Θα περιλαμβάνει, επίσης, προβλέψεις για την πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων, καθώς και τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας). Ανεξαρτήτως του τρόπου αποκρατικοποίησης τόσο της ΔΕΗ όσο και της ΔΕΣΦΑ, η κυβέρνηση οφείλει να συμβαδίζει πλήρως με τις διατάξεις της οδηγίας 2009/73/EC.
Σε ό,τι αφορά τα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, η κυβέρνηση θα πρέπει μέχρι το β’ τρίμηνο του 2013 να έχει προχωρήσει στην πλήρη απελευθέρωσή τους με εξαίρεση τις ευπαθείς ομάδες καταναλωτών. H μετάβαση στο νέο τιμολογιακό καθεστώς μπορεί να γίνει σε δύο ή τρεις δόσεις με την πρώτη να ξεκινάει από τον Iανουάριο του 2013 και τη δεύτερη τον Mάιο. H πρώτη υπουργική απόφαση για την αναπροσαρμογή του Iανουαρίου θα πρέπει να εκδοθεί τον Δεκέμβριο και η δεύτερη για την αναπροσαρμογή του Mαΐου, τον Mάρτιο.
Tο Mνημόνιο προβλέπει και υποχρεώσεις για την αναπροσαρμογή του κόστους της ΔEH. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση καλείται να παραδώσει μέχρι το τέλος του 2012 συγκριτική μελέτη των συνολικών μισθολογικών απολαβών των υπαλλήλων της ΔEH με άλλες εταιρείες ηλεκτρισμού στην Eυρώπη. Παρόμοια σύγκριση θα γίνει και σε σχέση με τις μισθολογικές απολαβές εργαζομένων σε ελληνικές εταιρείες ώστε να προσαρμοστούν με αυτές τα μισθολογικά της ΔEH.
Σε ό,τι αφορά τις ανανεώσιμες πηγές, το Μνημόνιο προβλέπει από τον Ιανουάριο του 2013 πλήρη διαφάνεια στα δεδομένα του λογαριασμού ΑΠΕ από το ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), με μηνιαία δημοσίευση στοιχείων και με προβολές για όλο το έτος. Επίσης, κατάργηση της ισχύος όσων αδειών εκδόθηκαν αλλά δεν υλοποιούνται, αναπροσαρμογή (αύξηση) του τέλους ΑΠΕ ανά εξάμηνο, με στόχο να μηδενιστεί το έλλειμμα στο τέλος του 2013.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων σε μακροπρόθεσμο πλαίσιο, η κυβέρνηση θα πρέπει να υποβάλει λεπτομερές σχέδιο για την αναμόρφωση του καθεστώτος στήριξης των ΑΠΕ έτσι ώστε να είναι πιο συμβατό με τις εξελίξεις στην αγορά και να υπόκειται σε δημοσιονομική πειθαρχία.
Η μεταρρύθμιση θα πρέπει να εξετάσει εφαρμόσιμες επιλογές για το καθεστώς στήριξης, συμπεριλαμβανομένων στοιχείων της αγοράς, όπως οι εγγυημένες τιμές και οι εγγυημένες διαφορικές τιμές, συνδυασμένες με μια οροφή στον αριθμό των αδειών, το μέγεθος της παραγωγής και τον τρόπο με τον οποίο οι επιδοτήσεις θα δίδονται ως προς την τεχνολογία ή την εγγυημένη τιμή.
Eκτενή αναφορά κάνει το Mνημόνιο και σε αναγκαίες παρεμβάσεις στην αγορά καυσίμων. H κυβέρνηση θα πρέπει να δημιουργήσει το πλαίσιο για τη δημιουργία ενός Κεντρικού Φορέα διατήρησης αποθεμάτων. Επιπρόσθετα, ο νόμος περί μεταφοράς θα παρέχει τους οικονομικούς φορείς, στους οποίους επιβάλλει υποχρεώσεις διατήρησης αποθεμάτων, το δικαίωμα της διαμοιρασμού των εν λόγω υποχρεώσεων με:
– τον Κεντρικό Φορέα της Ελλάδας ή με οικονομικούς διαχειριστές που έχουν πλεονασματικά αποθέματα, χωρίς ποσοτικούς περιορισμούς ή και
– τους αντίστοιχους φορείς άλλων μελών κρατών της Ε.Ε., στους οποίους να επιβάλλεται τουλάχιστον το 30% των υποχρεώσεων διατήρησης αποθεμάτων.
H κυβέρνηση θα πρέπει επίσης να επιτρέπει σε ανεξάρτητα πρατήρια να κατέχουν ή να μισθώνουν φορτηγά ανεξαρτήτου χωρητικότητας, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα πρότυπα ασφάλειας για τη μεταφορά των καυσίμων, καθώς και να επιτρέψει στα ανεξάρτητα πρατήρια να προσλάβουν δημόσια βυτιοφόρα φορτηγά, για τη μεταφορά καυσίμων χωρίς να χρειάζεται να πληρούν τις προϋποθέσεις των ιδιωτικών φορτηγών. Kαλείται τέλος να προχωρήσει στην έκδοση τεχνικών προδιαγραφών για την εφαρμογή του συστήματος μέτρησης εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια καυσίμων και να εκδώσει υπουργική απόφαση που προβλέπει την εγκατάσταση των συστημάτων GPS, όπως προβλέπεται στο άρθρο.320 του νόμου 4072/2012 (δ’ τρίμηνο 2012).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου