Τον χαρακτηρισμό της υποβρύχιας διασύνδεσης της Κρήτης με το
ηπειρωτικό σύστημα σε έργο προτεραιότητας, ζητά από το Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς –ΑΔΜΗΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Συγκεκριμένα, στις παρατηρήσεις της Αρχής για το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δίνει έμφαση στην επιτάχυνση των διαδικασιών για τη διασύνδεση αυτή, καθώς θα μειώσει σημαντικά την επιβάρυνση των καταναλωτών με τέλη Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας -ΥΚΩ, ενώ ζητά από τον ΑΔΜΗΕ να υποβάλλει προτάσεις για σχήματα χρηματοδότησης του έργου.
Μάλιστα η ΡΑΕ τονίζει στην απόφασή της ότι εφόσον προκύψει αδυναμία του ΑΔΜΗΕ να εξασφαλίσει πόρους για τη συγκεκριμένη διασύνδεση, αλλά και για άλλα αντίστοιχης σημασίας έργα (διασύνδεση Κυκλάδων, δημιουργία «βρόγχου» στην Πελοπόννησο), τότε μπορεί να ενεργοποιήσει τις προβλέψεις του νόμου 4001 του 2011 για απευθείας χρηματοδότηση από τρίτους, ή μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ (είσοδος επενδυτή στον ΑΔΜΗΕ).
Οι επισημάνσεις της απόφασης της ΡΑΕ αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, καθώς η αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ έχει λάβει προτεραιότητα εκ μέρους της κυβέρνησης, η οποία έχει θέσει έναν ιδιαίτερα φιλόδοξο στόχο, να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου.
Εξ άλλου ως κύρια αιτιολογία για την ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή, προβάλλεται η ανάγκη εισόδου επενδυτή, ο οποίος θα εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση σημαντικών έργων υποδομής στην ηλεκτρική ενέργεια, απαραίτητων για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος, αλλά και την εξοικονόμηση πόρων για την οικονομία, με την κατάργηση των ακριβών νησιωτικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η ΡΑΕ συνιστά στον ΑΔΜΕ να μην καθυστερήσει με την «εκπόνηση ιδιαίτερης μελέτης κόστους-οφέλους, καθώς η σκοπιμότητα του έργου έχει επανειλημμένα καταδειχθεί σε πλήθος σχετικών μελετών που έχουν κατά καιρούς,και ιδίως τα τελευταία έτη, εκπονηθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς».
Εδώ να σημειωθεί ότι το σύνολο των καταναλωτών επιβαρύνεται κάθε χρόνο μέσω των ΥΚΩ, με ποσά της τάξης των 400-500 εκατομμυρίων ευρώ μόνο για την κάλυψη του επιπλέον κόστους ηλεκτροδότησης της Κρήτης. Έτσι σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις, το ποσό αυτό μπορεί να ενταχθεί το σχήμα χρηματοδότησης του έργου, το κόστος του οποίου σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, υπερβαίνει τα 1,5 δισ. ευρώ.
Διχογνωμία μεταξύ ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ υπάρχει και για την ισχύ της διασύνδεσης. Ο μεν ΑΔΜΗΕ σχεδιάζει διασύνδεση 750 MW με διατήρηση σε λειτουργία μονάδων της ΔΕΗ με ισχύ 100 MW, ενώ η ΡΑΕ προτείνει δύο καλώδια των 500ΜW το ένα, ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες της Κρήτης από το ηπειρωτικό σύστημα σε βάθος 25ετίας.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι η διασύνδεση της Κρήτης, αλλά και άλλων νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, αφ΄ενός θα βελτιώσει σημαντικά την απόδοση των συμβατικών μονάδων που λειτουργούν (λιγνιτικές, φυσικού αερίου κλπ), ενώ αφ΄ετέρου θα επιτρέψει την ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ στο σύστημα, κάτι που εν επιτρέπουν σήμερα τα αυτόνομα δίκτυα των νησιών.
euro2day.gr
ηπειρωτικό σύστημα σε έργο προτεραιότητας, ζητά από το Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς –ΑΔΜΗΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Συγκεκριμένα, στις παρατηρήσεις της Αρχής για το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δίνει έμφαση στην επιτάχυνση των διαδικασιών για τη διασύνδεση αυτή, καθώς θα μειώσει σημαντικά την επιβάρυνση των καταναλωτών με τέλη Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας -ΥΚΩ, ενώ ζητά από τον ΑΔΜΗΕ να υποβάλλει προτάσεις για σχήματα χρηματοδότησης του έργου.
Μάλιστα η ΡΑΕ τονίζει στην απόφασή της ότι εφόσον προκύψει αδυναμία του ΑΔΜΗΕ να εξασφαλίσει πόρους για τη συγκεκριμένη διασύνδεση, αλλά και για άλλα αντίστοιχης σημασίας έργα (διασύνδεση Κυκλάδων, δημιουργία «βρόγχου» στην Πελοπόννησο), τότε μπορεί να ενεργοποιήσει τις προβλέψεις του νόμου 4001 του 2011 για απευθείας χρηματοδότηση από τρίτους, ή μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ (είσοδος επενδυτή στον ΑΔΜΗΕ).
Οι επισημάνσεις της απόφασης της ΡΑΕ αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, καθώς η αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ έχει λάβει προτεραιότητα εκ μέρους της κυβέρνησης, η οποία έχει θέσει έναν ιδιαίτερα φιλόδοξο στόχο, να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου.
Εξ άλλου ως κύρια αιτιολογία για την ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή, προβάλλεται η ανάγκη εισόδου επενδυτή, ο οποίος θα εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση σημαντικών έργων υποδομής στην ηλεκτρική ενέργεια, απαραίτητων για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος, αλλά και την εξοικονόμηση πόρων για την οικονομία, με την κατάργηση των ακριβών νησιωτικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η ΡΑΕ συνιστά στον ΑΔΜΕ να μην καθυστερήσει με την «εκπόνηση ιδιαίτερης μελέτης κόστους-οφέλους, καθώς η σκοπιμότητα του έργου έχει επανειλημμένα καταδειχθεί σε πλήθος σχετικών μελετών που έχουν κατά καιρούς,και ιδίως τα τελευταία έτη, εκπονηθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς».
Εδώ να σημειωθεί ότι το σύνολο των καταναλωτών επιβαρύνεται κάθε χρόνο μέσω των ΥΚΩ, με ποσά της τάξης των 400-500 εκατομμυρίων ευρώ μόνο για την κάλυψη του επιπλέον κόστους ηλεκτροδότησης της Κρήτης. Έτσι σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις, το ποσό αυτό μπορεί να ενταχθεί το σχήμα χρηματοδότησης του έργου, το κόστος του οποίου σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, υπερβαίνει τα 1,5 δισ. ευρώ.
Διχογνωμία μεταξύ ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ υπάρχει και για την ισχύ της διασύνδεσης. Ο μεν ΑΔΜΗΕ σχεδιάζει διασύνδεση 750 MW με διατήρηση σε λειτουργία μονάδων της ΔΕΗ με ισχύ 100 MW, ενώ η ΡΑΕ προτείνει δύο καλώδια των 500ΜW το ένα, ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες της Κρήτης από το ηπειρωτικό σύστημα σε βάθος 25ετίας.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι η διασύνδεση της Κρήτης, αλλά και άλλων νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, αφ΄ενός θα βελτιώσει σημαντικά την απόδοση των συμβατικών μονάδων που λειτουργούν (λιγνιτικές, φυσικού αερίου κλπ), ενώ αφ΄ετέρου θα επιτρέψει την ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ στο σύστημα, κάτι που εν επιτρέπουν σήμερα τα αυτόνομα δίκτυα των νησιών.
euro2day.gr
Ποσα MEGAWAT σε αιτησης έχουν γινει στην Κρητη απο εταιριες Γερμανικων συμφεροντων? Ποση ειναι η απαιτουμενη ισχυς στο ΠΙΚ του νησιου?
ΑπάντησηΔιαγραφή