Παρά τις κυβερνητικές προθέσεις για πάγωμα των τιμολογίων
ηλεκτρικού ρεύματος, οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά, σε συνδυασμό με τις πιέσεις της τρόικας για κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων, θέτουν επί τάπητος το θέμα. Η μεγαλύτερη πίεση ασκείται από τον εκτροχιασμό του ελλείμματος του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ).
Το συνολικό έλλειμμα στα τέλη Νοεμβρίου διαμορφώθηκε στο 1.167 εκατ. ευρώ έναντι 1.046 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο, εξέλιξη που καθιστά αδύνατο τον στόχο που αποτελεί μνημονιακή δέσμευση για μηδενισμό στο τέλος του 2014.
Η κυβέρνηση έχει θέσει ήδη στην τρόικα αίτημα για παράταση της προθεσμίας του μηδενισμού τουλάχιστον για ένα εξάμηνο. Τα πράγματα έχουν δυσκολέψει καθώς η τρόικα απέρριψε το εθελοντικό new deal με τους παραγωγούς λειτουργούντων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) για μείωση των εγγυημένων τιμών, από το οποίο θα προέκυπτε σημαντική μείωση. Κατά κοινή εκτίμηση των αρμοδίων και της αγοράς, χωρίς αναπροσαρμογή του τέλους ΑΠΕ (ΕΤΜΑΕΡ) δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος για μηδενισμό, ακόμη και εάν η τρόικα κάνει αποδεκτό το αίτημα για παράταση.
Σε κάθε περίπτωση, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στο πλαίσιο των προβλεπόμενων από τον νόμο αρμοδιοτήτων της θα πρέπει μέχρι το τέλος του μήνα να αποφασίσει για το κλείσιμο του λογαριασμού ΑΠΕ και, ελλείψει άλλων μέτρων, είναι υποχρεωμένη να αναπροσαρμόσει το τέλος ΑΠΕ. Το θέμα θα τεθεί στην Ολομέλεια της ερχόμενης Πέμπτης και, με βάση τα νούμερα, θα πρέπει να εισηγηθεί μεσοσταθμική αύξηση στα 25 ευρώ η μεγαβατώρα από τα 14,6 ευρώ η μεγαβατώρα σήμερα.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ φέρεται να δέχεται εισηγήσεις από τεχνοκράτες συμβούλους της για μια πιο ήπια αύξηση της τάξης των 2 ευρώ η μεγαβατώρα. Ακόμη όμως και αυτή η αύξηση είναι εξαιρετικά δύσκολα διαχειρίσιμη από το ΥΠΕΚΑ, ειδικά υπό το κλίμα που έχουν διαμορφώσει τα μέτρα για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών και την αύξηση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΟ) για την κάλυψη του κόστους που προκύπτει, το οποίο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργού Γ. Μανιάτη, θα επιβαρύνει τους εκτός Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) καταναλωτές με ένα ευρώ ετησίως.
Πέρα από τον πολιτικό αντίκτυπο μιας απόφασης για αύξηση των τιμολογίων, η εκτίμηση που κυριαρχεί στο ΥΠΕΚΑ και στη διοίκηση της ΔΕΗ είναι ότι μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα αποτελέσματα.
Αναγνωρίζουν δηλαδή τον κίνδυνο διόγκωσης των ελλειμμάτων λόγω της δυσκολίας των καταναλωτών να ανταποκριθούν στο πρόσθετο κόστος, ο οποίος πηγάζει από τις συσσωρευμένες ανεξόφλητες οφειλές προς τη ΔΕΗ που ξεπερνούν το 1,3 δισ. ευρώ. Αυτό είναι και το βασικό επιχείρημα που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ προέβαλε στον επίτροπο Ενέργειας Γκ. Ετινγκερ, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα. Ακόμη όμως και αν η κυβέρνηση καταφέρει να κερδίσει χρόνο για τον μηδενισμό του ελλείμματος και να βγει από τη δύσκολη θέση της επιβάρυνσης των καταναλωτών μέσω της αύξησης του τέλους ΑΠΕ, δεν θα αποφύγει τις αυξήσεις για περίπου 2,5 εκατ. οικιακούς καταναλωτές.
Πρόκειται για αυτούς που καταναλώνουν μέχρι 800 κιλοβατώρες το τετράμηνο και τιμολογούνται κάτω του κόστους, στο πλαίσιο μιας κοινωνικής πολιτικής που όμως εμφανίζει σοβαρές στρεβλώσεις. Η κατηγορία αυτή επιδοτείται ουσιαστικά από τις μικρές επιχειρήσεις που είναι συνδεδεμένες στη χαμηλή τάση και οι οποίες, στον βαθμό που υλοποιηθεί το αίτημα της τρόικας για κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων, θα επωφεληθούν με μια έκπτωση της τάξης του 4%-5%. Το θέμα της κατάργησης των σταυροειδών επιδοτήσεων τέθηκε εκ νέου από την τρόικα στις επαφές που είχε με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και τη ΔΕΗ τον Οκτώβριο. Η ΔΕΗ εξετάζει ήδη σενάρια στην κατεύθυνση αυτή, εκτιμώντας ότι θα διορθωθεί μια μεγάλη στρέβλωση, αφού -όπως χαρακτηριστικά τονίζουν αρμόδια στελέχη- με την υφιστάμενη κατάσταση «το μικρομάγαζο επιδοτεί τη δεύτερη και τρίτη κατοικία». Οπως εξηγούν, η κατηγορία των καταναλώσεων 0-800 κιλοβατώρες αριθμεί περί τους 2,5 εκατ. καταναλωτές. Μέσα σε αυτούς, όμως, δεν περιλαμβάνονται μόνο φτωχά νοικοκυριά αλλά και εξοχικά, δεύτερες και τρίτες κατοικίες. Αυτό που εξετάζεται είναι να βρεθούν με τη συμβολή της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) ποιες από αυτές τις καταναλώσεις αφορούν την πρώτη κατοικία και να μεταφερθούν στο ΚΟΤ που είναι συμβατό με τους κανόνες της Ε.Ε. H λύση αυτή θα επιτρέψει τη μείωση των εμπορικών τιμολογίων χαμηλής τάσης σε ποσοστό 4%-5% περίπου.
Η κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων θα επηρεάσει και τις αγροτικές καταναλώσεις, οι οποίες είναι επίσης επιδοτούμενες. Αυτή είναι μια πιο δύσκολη άσκηση για τη ΔΕΗ, η λύση της οποίας θα ξεκινήσει από τον επανέλεγχο των χρηστών καθώς η αίσθηση που υπάρχει στην επιχείρηση είναι ότι οι πραγματικοί δικαιούχοι είναι κατά πολύ λιγότεροι από αυτούς που εμφανίζονται. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα οικιακά τιμολόγια, αρμόδιοι παράγοντες της ΔΕΗ διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται να υποβάλουν εισήγηση για αυξήσεις.
(της Χρύσας Λιάγγου, Καθημερινή)
ηλεκτρικού ρεύματος, οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά, σε συνδυασμό με τις πιέσεις της τρόικας για κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων, θέτουν επί τάπητος το θέμα. Η μεγαλύτερη πίεση ασκείται από τον εκτροχιασμό του ελλείμματος του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ).
Το συνολικό έλλειμμα στα τέλη Νοεμβρίου διαμορφώθηκε στο 1.167 εκατ. ευρώ έναντι 1.046 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο, εξέλιξη που καθιστά αδύνατο τον στόχο που αποτελεί μνημονιακή δέσμευση για μηδενισμό στο τέλος του 2014.
Η κυβέρνηση έχει θέσει ήδη στην τρόικα αίτημα για παράταση της προθεσμίας του μηδενισμού τουλάχιστον για ένα εξάμηνο. Τα πράγματα έχουν δυσκολέψει καθώς η τρόικα απέρριψε το εθελοντικό new deal με τους παραγωγούς λειτουργούντων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) για μείωση των εγγυημένων τιμών, από το οποίο θα προέκυπτε σημαντική μείωση. Κατά κοινή εκτίμηση των αρμοδίων και της αγοράς, χωρίς αναπροσαρμογή του τέλους ΑΠΕ (ΕΤΜΑΕΡ) δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος για μηδενισμό, ακόμη και εάν η τρόικα κάνει αποδεκτό το αίτημα για παράταση.
Σε κάθε περίπτωση, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στο πλαίσιο των προβλεπόμενων από τον νόμο αρμοδιοτήτων της θα πρέπει μέχρι το τέλος του μήνα να αποφασίσει για το κλείσιμο του λογαριασμού ΑΠΕ και, ελλείψει άλλων μέτρων, είναι υποχρεωμένη να αναπροσαρμόσει το τέλος ΑΠΕ. Το θέμα θα τεθεί στην Ολομέλεια της ερχόμενης Πέμπτης και, με βάση τα νούμερα, θα πρέπει να εισηγηθεί μεσοσταθμική αύξηση στα 25 ευρώ η μεγαβατώρα από τα 14,6 ευρώ η μεγαβατώρα σήμερα.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ φέρεται να δέχεται εισηγήσεις από τεχνοκράτες συμβούλους της για μια πιο ήπια αύξηση της τάξης των 2 ευρώ η μεγαβατώρα. Ακόμη όμως και αυτή η αύξηση είναι εξαιρετικά δύσκολα διαχειρίσιμη από το ΥΠΕΚΑ, ειδικά υπό το κλίμα που έχουν διαμορφώσει τα μέτρα για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών και την αύξηση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΟ) για την κάλυψη του κόστους που προκύπτει, το οποίο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργού Γ. Μανιάτη, θα επιβαρύνει τους εκτός Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) καταναλωτές με ένα ευρώ ετησίως.
Πέρα από τον πολιτικό αντίκτυπο μιας απόφασης για αύξηση των τιμολογίων, η εκτίμηση που κυριαρχεί στο ΥΠΕΚΑ και στη διοίκηση της ΔΕΗ είναι ότι μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα αποτελέσματα.
Αναγνωρίζουν δηλαδή τον κίνδυνο διόγκωσης των ελλειμμάτων λόγω της δυσκολίας των καταναλωτών να ανταποκριθούν στο πρόσθετο κόστος, ο οποίος πηγάζει από τις συσσωρευμένες ανεξόφλητες οφειλές προς τη ΔΕΗ που ξεπερνούν το 1,3 δισ. ευρώ. Αυτό είναι και το βασικό επιχείρημα που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ προέβαλε στον επίτροπο Ενέργειας Γκ. Ετινγκερ, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα. Ακόμη όμως και αν η κυβέρνηση καταφέρει να κερδίσει χρόνο για τον μηδενισμό του ελλείμματος και να βγει από τη δύσκολη θέση της επιβάρυνσης των καταναλωτών μέσω της αύξησης του τέλους ΑΠΕ, δεν θα αποφύγει τις αυξήσεις για περίπου 2,5 εκατ. οικιακούς καταναλωτές.
Πρόκειται για αυτούς που καταναλώνουν μέχρι 800 κιλοβατώρες το τετράμηνο και τιμολογούνται κάτω του κόστους, στο πλαίσιο μιας κοινωνικής πολιτικής που όμως εμφανίζει σοβαρές στρεβλώσεις. Η κατηγορία αυτή επιδοτείται ουσιαστικά από τις μικρές επιχειρήσεις που είναι συνδεδεμένες στη χαμηλή τάση και οι οποίες, στον βαθμό που υλοποιηθεί το αίτημα της τρόικας για κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων, θα επωφεληθούν με μια έκπτωση της τάξης του 4%-5%. Το θέμα της κατάργησης των σταυροειδών επιδοτήσεων τέθηκε εκ νέου από την τρόικα στις επαφές που είχε με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και τη ΔΕΗ τον Οκτώβριο. Η ΔΕΗ εξετάζει ήδη σενάρια στην κατεύθυνση αυτή, εκτιμώντας ότι θα διορθωθεί μια μεγάλη στρέβλωση, αφού -όπως χαρακτηριστικά τονίζουν αρμόδια στελέχη- με την υφιστάμενη κατάσταση «το μικρομάγαζο επιδοτεί τη δεύτερη και τρίτη κατοικία». Οπως εξηγούν, η κατηγορία των καταναλώσεων 0-800 κιλοβατώρες αριθμεί περί τους 2,5 εκατ. καταναλωτές. Μέσα σε αυτούς, όμως, δεν περιλαμβάνονται μόνο φτωχά νοικοκυριά αλλά και εξοχικά, δεύτερες και τρίτες κατοικίες. Αυτό που εξετάζεται είναι να βρεθούν με τη συμβολή της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) ποιες από αυτές τις καταναλώσεις αφορούν την πρώτη κατοικία και να μεταφερθούν στο ΚΟΤ που είναι συμβατό με τους κανόνες της Ε.Ε. H λύση αυτή θα επιτρέψει τη μείωση των εμπορικών τιμολογίων χαμηλής τάσης σε ποσοστό 4%-5% περίπου.
Η κατάργηση των σταυροειδών επιδοτήσεων θα επηρεάσει και τις αγροτικές καταναλώσεις, οι οποίες είναι επίσης επιδοτούμενες. Αυτή είναι μια πιο δύσκολη άσκηση για τη ΔΕΗ, η λύση της οποίας θα ξεκινήσει από τον επανέλεγχο των χρηστών καθώς η αίσθηση που υπάρχει στην επιχείρηση είναι ότι οι πραγματικοί δικαιούχοι είναι κατά πολύ λιγότεροι από αυτούς που εμφανίζονται. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα οικιακά τιμολόγια, αρμόδιοι παράγοντες της ΔΕΗ διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται να υποβάλουν εισήγηση για αυξήσεις.
(της Χρύσας Λιάγγου, Καθημερινή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου