Dei Energy News

Κυριακή, 1 Δεκεμβρίου 2013

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ: ΠΟΙΟΝ ΣΥΜΦΕΡΕΙ;


(Η περίπτωση των νησιών του Αιγαίου)
Μια από τις άγνωστες αυξήσεις αποτελεί το κόστος διάσπασης της ΔΕΗ και η θυγατροποίηση των δικτύων της (εταιρείες ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ).  
 
Όσο η ΔΕΗ ήταν ενιαία και καθετοποιημένη επιχείρηση, η τιμή της KWh διαμορφωνόταν με βάση το κόστος παραγωγής συν ένα εύλογο κέρδος (4-6%). Με τη διάσπασή της σε τρεις εταιρείες, στην τιμή της KWh προστέθηκαν τρία εύλογα κέρδη, ώστε καθεμιά «να χρηματοδοτεί τη λειτουργία και τις επενδύσεις» της. Και την προίκα για τους υποψήφιους αγοραστές της…
Για τον ΑΔΜΗΕ, το εύλογο κέρδος, που εμφανίζεται στο λογαριασμό του ρεύματος ως Χρέωση Χρήσης Συστήματος, έχει καθορισθεί σε 8%. Μπροστά στην ιδιωτικοποίησή του, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να το αυξήσει σε 11-13%!! Χαράς Ευαγγέλια για τα 500.000 νοικοκυριά που είναι ήδη χωρίς ρεύμα και τα 1.600.000 που αδυνατούν να το πληρώσουν…
Όσο για τη διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης, πράγματι το κόστος παραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι πολύ ακριβότερο από το διασυνδεδεμένο σύστημα. Όμως, η κυβέρνηση πολύ όψιμα το επικαλείται. Μέχρι χτες, στους νόμους που επέβαλε, στα ΜΜΕ και στα επιχειρηματικά φόρουμ που τριγυρνούσε, πρόβαλε έναν άλλο «ύψιστης εθνικής προτεραιότητας» στόχο: την απαίτηση των «επενδυτών» που έχουν εγκαταστήσει ΑΠΕ στα νησιά αυτά, να επεκτείνουν τις πωλήσεις τους -που επιδοτούνται αδρότατα (190 €/MWhμεσοσταθμικά!)- στο διασυνδεδεμένο. Όλοι οι καλοί «επενδυτές» βρίσκονται εκεί: Μυτιληναίος, Κοπελούζος, Μπόμπολας, EdF-Energies Nouvelles…
Σε κάθε περίπτωση, το κόστος για την υλοποίηση των διασυνδέσεων έχει προϋπολογιστεί από τον ΑΔΜΗΕ σε 1,4 δις €. Ο «επενδυτής» που θα αγοράσει τον ΑΔΜΗΕ κοψοχρονιά για 300 εκ.€, θα βάλει 1,4 δις € για να κατασκευάσει τις διασυνδέσεις; Υπάρχει και πιο ευφάνταστο σενάριο: ο «επενδυτής» του ΑΔΜΗΕ θα προχωρήσει σε Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και θα αναλάβει την εκτέλεση των έργων, όπως ακριβώς ο Μπόμπολας την Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών. Ο δρόμος που υπήρχε καταστράφηκε, τα έργα σταμάτησαν το 2009, αλλά η Ολυμπία Οδός ΑΕ συνεχίζει να εισπράττει συνεχώς αυξανόμενα διόδια για τις «επενδύσεις» της!, Τώρα μαθαίνουμε ότι θα ακριβίνουν τα διόδια και θα μπούν νέα σε διάφορα σημεία γύρω από την αθήνα. Δηλαδή πληρώνουμε όλοι το κόστος των ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΟΔΩΝ, μια και δημόσοιοι δεν είναι και κονομάνε μερικοί μεγαλοεργολάβοι …!!!! 
Ποιο από τα δυο λοιπόν  βρίσκεται πιο κοντά στην πραγματικότητα;; Η ΔΕΗ, την τριετία της κρίσης και της ύφεσης, επένδυσε 2,95 δις €. Ο ΑΔΜΗΕ (ΔΕΗ-Μεταφορά ως το 2011) επένδυσε 253 εκ.€. Ο ΔΕΣΦΑ, θυγατρική του Ομίλου ΔΕΠΑ, που ξεπουλήθηκε στην Αζέρικη SOCAR έναντι 305 εκ.€, επένδυσε την ίδια περίοδο για την ανάπτυξη των αγωγών φ.α. 310 εκ.€! Για το «όφελος» της ελληνικής οικονομίας από το ξεπούλημα του ΔΕΣΦΑ, η κυβέρνηση ποιεί βεβαίως την νήσσαν. Από δημοσιεύματα μαθαίνουμε ότι οι Αζέροι «επενδυτές» απαιτούν για να ολοκληρωθεί η πώληση, να τους διασφαλίσει η κυβέρνηση τη «δυνατότητα άσκησης ανεξάρτητης εμπορικής πολιτικής». Κοινώς, να... αυξάνουν όποτε και όσο αυτοί θέλουν τα τέλη διέλευσης για τη χρήση των αγωγών φυσικού αερίου. Οι υποψήφιοι «επενδυτές» στον ΑΔΜΗΕ, τι θα ζητήσουν;

Δεν γνωρίζει η τρόικα και η κυβέρνησή της τα οικονομικά μεγέθη των δημόσιων επιχειρήσεων; Ακριβώς, γνωρίζουν πολύ καλά ότι 
όσο υπάρχει δημόσιος τομέας στην οικονομία, καθυστερεί η μετατροπή της χώρας σε οικόπεδο προς χάραξη Ειδικών οικονομικών Ζωνών και η «κινητικότητα» των κατοίκων της προς τα «αναπτυξιακά» τους σκλαβοπάζαρα. Γι’ αυτό κομματιάζουν και ξεπουλάνε τις δημόσιες επιχειρήσεις, απολύουν και διαλύουν κάθε δημόσια υπηρεσία, βγάζουν στον πλειστηριασμό το βιος του καθενός μας. Δυσφημίζουν ως «κάστρο των βολεμένων» ό,τι έχτισε και για ό,τι κόπιασε τούτος ο λαός.
Ας δούμε όμως την διασύνδεση των νησιών και από μια άλλη οπτική γωνία. Συνφέρει τον λαό αυτή η διασύνδεση; Ποιος θα κερδίσει και ποιος σαν κορόϊδο θα πληρώσει το μάρμαρο;
Διασύνδεση νησιών με ηπειρωτική χώρα:
Πρόκειται για έργα που απαιτούν ισχυρή χρηματοδότηση, γι' αυτό οι αποφάσεις λαμβάνονται μετά από προσεκτική εξέταση της μελέτης σκοπιμότητας και των λοιπών παραγόντων κάθε έργου. Όμως το black out της Σαντορίνης οδήγησε την πολιτική ηγεσία ν' αποφασίσει την άμεση προώθηση της διασύνδεσης του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα, και μάλιστα προκρίθηκε ως μέθοδος χρηματοδότησης η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.
 Οπωσδήποτε να μένει ένα τουριστικό νησί χωρίς ρεύμα για κάποιες μέρες είναι απαράδεκτο. Εξίσου όμως κατακριτέο είναι να λαμβάνονται τόσο σοβαρές αποφάσεις υπό την πίεση των γεγονότων. Αποφασίστηκε να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς η σύνδεση της Κρήτης, που ήδη έχει προγραμματιστεί για το τέλος της δεκαετίας, και ακόμη να επιταχυνθεί η σύνδεση των υπολοίπων νησιών.
Καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε ότι η εξασφάλιση της ηλεκτρικής τροφοδότησης, ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο, είναι απολύτως απαραίτητη. Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, όπως λ.χ. να εγκατασταθεί εφεδρική γεννήτρια. Η διασύνδεση είναι μια μέθοδος ακριβή. Επιλέγεται όταν το κόστος μπορεί να αποσβεστεί ή/και η επένδυση δημιουργεί προοπτικές ανάπτυξης. Παράγοντες που πρέπει οπωσδήποτε να συνυπολογιστούν είναι οι εξής:
Τα μικρά νησιά έχουν πολύ μικρή κατανάλωση τον χειμώνα και δυσανάλογα μεγάλη το καλοκαίρι.
Επειδή και οι υποβρύχιες γραμμές μπορεί να υποστούν βλάβη, χρειάζεται απαραίτητα εφεδρική γεννήτρια επί τόπου για λόγους ασφαλείας.
Υπάρχει έντονη ανεμόπτωση και επομένως η δυνατότητα εγκατάστασης αιολικών πάρκων πρέπει να ληφθεί υπόψη.
Η κατασκευή έργων με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, ιδιαίτερα σε εποχές των ισχνών αγελάδων, είναι ενδιαφέρουσα, αρκεί βέβαια να έχει παράγωγα οικονομικά αποτελέσματα. Ο ιδιώτης θα επενδύσει μόνο αν η απόδοση του κεφαλαίου είναι μεγάλη, σαφώς μεγαλύτερη από την απόδοση που η ΡΑΕ εγκρίνει στον ΑΔΜΗΕ όταν κάνει ανάλογες επενδύσεις (8%). Το κόστος αυτό επιβαρύνει προφανώς τον καταναλωτή. Αυτό είναι αποδεκτό μόνο αν είναι μικρότερο από τη σημερινή επιβάρυνση, αφού οι καταναλωτές στα νησιά πληρώνουν τις ίδιες τιμές με όλους, ή/και δημιουργείται προοπτική ανάπτυξης.
Μόνο όταν υπολογιστούν όλοι αυτοί οι παράγοντες μπορούν να ληφθούν σωστές αποφάσεις. Οι αποφάσεις υπό την πίεση της επικαιρότητας δεν βοηθούν.

Ερχετε λοιπόν η ΡΑΕ και ανακοινώνει τα εξής:
Τη λύση της ιδιωτικής χρηματοδότησης για την κατασκευή των υποβρύχιων ηλεκτρικών διασυνδέσεων των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο εξετάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, καθώς ο Διαχειριστής του Δικτύου Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) δηλώνει αδυναμία εξεύρεσης των απαιτούμενων οικονομικών πόρων για την υλοποίηση των έργων που περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου. Η ΡΑΕ ζητά παράλληλα από τον ΑΔΜΗΕ επιτάχυνση των διαδικασιών για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, η οποία σύμφωνα με την πρόταση του ΑΔΜΗΕ θα ολοκληρωθεί σε ορίζοντα δεκαετίας (2022) και αύξηση της μεταφορικής ικανότητας της διασύνδεσης της Κρήτης.

Ο ΑΔΜΗΕ λέει δηλώνει αδυναμία…!!!! Και την ίδια ώρα ο ΑΔΜΗΕ  κάνει  Προκήρυξη Μειοδοτικού Διαγωνισμού για τη Σύνδεση των Κυκλάδων με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Η ΡΑΕ τώρα εγκρίνει το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης.

 Αναλυτικά:

-Σε σχέση με τις Κυκλάδες η πρόταση του ΑΔΜΗΕ προβλέπει την υλοποίηση της διασύνδεσης σε τρεις φάσεις, με ορίζοντα ολοκλήρωσης διαδοχικά το 2016, το 2017 και το 2022. Η πρώτη φάση (2016) περιλαμβάνει τη διασύνδεση Λαυρίου-Σύρου και τις διασυνδέσεις της Σύρου με Πάρο και Μύκονο. Η δεύτερη (2017) τις διασυνδέσεις Πάρος-Νάξος, Νάξος-Μύκονος και τον υποσταθμό Νάξου και η τρίτη φάση (2022) τη δεύτερη γραμμή διασύνδεσης Λαύριο-Σύρος. Η ΡΑΕ θεωρεί ότι με το χρονοδιάγραμμα αυτό δεν εξασφαλίζονται έγκαιρα επαρκείς εφεδρείες με αποτέλεσμα να πρέπει να παραμείνουν σε ετοιμότητα τοπικές μονάδες παραγωγής, κάτι που αυξάνει το κόστος. Επίσης ότι δεν λαμβάνεται υπόψη «και ο αντίστοιχος κοινωνικός αντίκτυπος που θα προκληθεί στην τοπική οικονομία των νησιών αλλά και της χώρας, μέχρι την υλοποίηση της Γ' Φάσης του έργου, στην περίπτωση που συμβεί βλάβη, ειδικά κατά τη διάρκεια τουριστικής περιόδου (θερινή περίοδος), με αποτέλεσμα τη διακοπή της ηλεκτροδότησης στα νησιά αυτά». Η ΡΑΕ προκρίνει με την απόφασή της αφ' ενός σύντμηση της Γ' Φάσης του έργου, ώστε αυτή να ολοκληρωθεί μαζί με τη Β' Φάση (2017), ή το αργότερο μέχρι τα μέσα του 2018, αφ' ετέρου ολοκλήρωση της ενίσχυσης της υποβρύχιας διασύνδεσης Εύβοιας-'Ανδρου και 'Ανδρου- Τήνου έως το τέλος του έτους 2017, δηλαδή με την ολοκλήρωση της Β΄ φάσης.
«Η πρόταση για χρονική μετατόπιση της Γ' Φάσης αποτελεί κατά βάση συνέπεια της αδυναμίας εξεύρεσης πόρων, και όχι αποτέλεσμα κάποιου τεχνικού λόγου. Στις περιπτώσεις αυτές, η ΡΑΕ οφείλει να κινήσει τις διαδικασίες των παρ. 7 και 8 του άρθρου 108 του ν.4001/2011», καταλήγει η απόφαση της Αρχής. Στα άρθρα αυτά περιλαμβάνεται η χρηματοδότηση ή / και κατασκευή των έργων από τρίτους.
Ας δούμε όμως και τι προωθούσαν πριν λίγους μήνες μερικοί «εθνοπατέρες» μας για τα συμφέροντα μερικών, ο λαός δεν ανήκει σε αυτούς τους λίγους. Δεν έχει σχέση με την σύνδεση των νησιών μας, όμως είναι ενδεικτική της νοοτροπίας μερικών.
Ομάδα βουλευτών προωθούσε τροπολογία «δώρο» για τους Ομίλους Κοπελούζου και Παναγάκου με πρόσχημα την πρόσκαιρη στήριξη δύο μονάδων παραγωγής φωτοβολταϊκών στην Αχαΐα, οι οποίες υπολειτουργούν γιατί αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τον διεθνή ανταγωνισμό, ομάδα βουλευτών που υποστήριζαν ότι βρίσκονται σε συνεργασία με τον οργανισμό «Invest in Greece* προωθούσε τροπολογία «δώρο» για τους Ομίλους Κοπελούζου και Παναγάκου

Με την τροπολογία, για την οποία προετοιμαζόταν το έδαφος εδώ και ημέρες, θα επιβαρύνονταν οι καταναλωτές με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την επόμενη 20ετία με αντίστοιχα οφέλη για τους δύο ομίλους

Τα παράπονα Στο υπουργείο Περιβάλλοντος, που είχαν γίνει δέκτες παραπόνων από την αγορά, φρόντιζαν από τα μέσα της εβδομάδας να διαχωρίσουν τη θέση τους και υποστήριζαν ότι οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν όταν κατατεθεί επισήμως η τροπολογία

Το κείμενο της δήθεν «αναπτυξιακής» τροπολογίας προέβλεπε ότι φωτοβολταϊκά έργα που είχαν ενταχθεί στο «fast track» και έχουν άδεια παραγωγής πριν από τις 10 Αυγούστου του 2012, χωρίς να έχουν υπογράψει σύμβαση με τον ΛΑΓΗΕ, μπορούν να υπογράψουν ακόμη και τώρα σύμβαση με τον λειτουργό της αγοράς ηλεκτρισμού στην επιδοτούμενη τιμή που ίσχυε όταν έγινε δεκτή η αίτηση για fast track



Με απλά ελληνικά, οι δύο όμιλοι, που έχουν εντάξει στο fast track (για ταχεία αδειοδότηση) δύο έργα κατασκευής φωτοβολταϊκών, θα επιδοτούνταν για τα επόμενα 20 χρόνια με περίπου 350 ευρώ ανά μεγαβατώρα ηλεκτρικού
ρεύματος, δηλαδή ποσό διπλάσιο σε σχέση με τις ισχύουσες τιμές στην αγορά



Υπενθυμίζεται ότι αρκετοί όμιλοι έχουν εντάξει στο fast track έργα με «φουσκωμένους»
προϋπολογισμούς, που εδώ και χρόνια παραμένουν στα χαρτιά

Μάλιστα, τα περισσότερα εξ αυτών ουδέποτε θα υλοποιηθούν κυρίως γιατί απαιτούν τραπεζική χρηματοδότηση δισεκατομμυρίων ευρώ

Παραμένουν, όμως, στη λίστα προκειμένου η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να πανηγυρίζει για τις δήθεν επενδύσεις που προωθεί.

Τα δύο έργα φωτοβολταϊκών των δύο ομίλων, για τα οποία προωθούνταν η επίμαχη τροπολογία, είχαν ενταχθεί με προϋπολογισμό περί τα 800.000.000 ευρώ

Σήμερα, που έχουν πέσει οι τιμές των φωτοβολταϊκών, ο προϋπολογισμός τους προσεγγίζει τα 200.000.000 ευρώ, σύμφωνα με πηγές της αγοράς

(Εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ)

Και φυσικά έχουμε και το ότι  οι όμιλοι Κοπελούζου και Σαμαρά ανακοίνωσαν ένα μεγαλόπνοο επενδυτικό σχέδιο, ύψους 700 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή αιολικών σταθμών στις Κυκλάδες και τη μεταφορά της παραγόμενης ενέργειας στο ηπειρωτικό σύστημα μέσω υποβρυχίου καλωδίου.  Παρά τα όσα έχουμε αναφέρει παραπάνω το πάρτυ καλά κρατεί….Πλήρωνε Ελληνικέ λαέ , άλλωστε για τόσα άλλα πληρώνεις εδώ θα κολόσουμε να σου βάλουμε και  άλλα βάρη;

Τελικά μετά από όλο αυτό έχει κανείς την εντύπωση ότι οι ιδιώτες κινούνται για το δικό μας καλό; Εχουν ως προτεραιότητα να βοηθήσουν , να βάλουν “πλάτη”, αν θέλετε να το πείτε έτσι απλά, για την Ελλάδα μας ή απλά βρήκαν και έναν άλλο τρόπο για να βουτήξουν μέσα στην καρδάρα με το γάλα;. Παλαιότερα είχαμε τους έλληνες ευεργέτες τώρα απλά έχουμε τους έλληνες “παρταόλες”. Όχι δεν είμαστε αντίθετοι στις επενδύσεις από ιδιωτικά κεφάλαια, όμως στις αληθινές επενδύσεις που θα βοηθήσουν τον ιδιώτη και τον Ελληνικό λαό . Είμαστε αντίθετοι στο  πλιάτσικο και την νοοτροπία του βούτα νάχεις και αισχρο-κερδοσκόπησε όσο μπορείς ασχέτως από τις συνέπειες και τις επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο.
            

          http://www.avgi.gr

1 σχόλιο:

  1. ooopss....ξέχασες την πηγή μας δηλαδή την σελίδα μας.......δεν πειράζει όμως ευχαριστούμε για την αναδημοσίευση....¨)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Dei Energy News

ΕΙΔΗΣΕΙΣ Dei News