Τη δημιουργία «συνδυαστικών πακέτων» που θα επιτρέπουν στους
καταναλωτές να αγοράζουν ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο από έναν
προμηθευτή εξετάζουν αρκετές εταιρείες από τον χώρο της ενέργειας, εν
όψει του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση της αγοράς αερίου, που
αναμένεται να δημοσιοποιηθεί ακόμα και μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα.
Το αποκλειστικό δικαίωμα των τριών Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία στη διάθεση φυσικού αερίου καταργείται, δίνοντας τη δυνατότητα και
σε άλλους παίκτες να δραστηριοποιηθούν στην αγορά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ορισμένοι από τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος ήδη έχουν ξεκινήσει τις προετοιμασίες, περιμένουν όμως το νομοσχέδιο για να καθορίσουν τις περαιτέρω κινήσεις τους. Τα πακέτα ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, που εδώ και χρόνια διατίθενται στην Ευρώπη, δεν αφήνουν ασυγκίνητη ούτε τη ΔΕΗ, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Ωστόσο, το νομοσχέδιο, που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, έχει καθυστερήσει και παρότι κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας μετέθεταν την ανακοίνωσή του από ημέρα σε ημέρα όλη την προηγούμενη εβδομάδα, οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις φαίνεται ότι ακόμα υπάρχουν, καθώς ακόμα δεν έχει επιτευχθεί η συμφωνία με τις δύο ΕΠΑ, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές.
Ο γόρδιος δεσμός που καλείται να λύσει το νομοσχέδιο είναι η κατάργηση του μονοπωλίου των τριών υφιστάμενων ΕΠΑ, μέτοχοι των οποίων με 49% και μάνατζερ είναι η αγγλο-ολλανδική Shell στην Αττική και η ιταλική Eni στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία. Το 51% ανήκει στη ΔΕΠΑ. Οταν ιδρύθηκαν οι ΕΠΑ, οι ξένοι όμιλοι απέκτησαν το αποκλειστικό δικαίωμα διάθεσης του αερίου στις περιοχές όπου δραστηριοποιούνται για πάνω από 30 και 20 χρόνια αντίστοιχα σαν αντάλλαγμα για τις επενδύσεις επέκτασης δικτύου στις ζώνες της δικαιοδοσίας τους. Πριν από περίπου ένα χρόνο και χωρίς να έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα της αποκλειστικότητας για κανένα από τους δύο ομίλους, η τρόικα και ιδιαίτερα η Ε.Ε. ζήτησε να σπάσει το μονοπώλιο, προκειμένου να δημιουργηθεί ανταγωνισμός στην αγορά. Η Shell και η Εni αντέδρασαν έντονα, απειλώντας με νομικές προσφυγές και διεκδίκηση αποζημιώσεων εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό δημόσιο, με το οποίο, μέσω της κρατικής ΔΕΠΑ, έχουν υπογράψει τις συμβάσεις αποκλειστικότητας στη διάθεση του αερίου.
Εδώ και μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας, η Κομισιόν και οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις, προκειμένου να βρεθεί φόρμουλα κοινής αποδοχής για το άνοιγμα της αγοράς. Τελευταίες πληροφορίες μιλούν για την παροχή ανταλλαγμάτων, όπως επέκταση της γεωγραφικής ζώνης δικαιοδοσίας κάθε ΕΠΑ, επιμήκυνση του χρόνου λήξης των αδειών λειτουργίας των ΕΠΑ ως το 2050, φορολογικές ελαφρύνσεις κ.λπ., που θα αποτυπωθούν στο νομοσχέδιο, όταν δοθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Από εκεί και πέρα, ο τρόπος που θα απελευθερωθεί η αγορά ακολουθεί το ευρωπαϊκό μοντέλο: Θα διαχωριστεί η εμπορία από τη διαχείριση των δικτύων, την οποία θα αναλάβει ανεξάρτητος φορέας. Τρίτοι προμηθευτές, πέραν των ΕΠΑ, θα μπορούν να πωλούν αέριο στη λιανική, το οποίο θα αγοράζουν στη χονδρική αγορά από τις δημοπρασίες της ΔΕΠΑ ή για τους μεγαλύτερους από τους νέους παίκτες να το φέρνουν με δικές τους παραγγελίες υγροποιημένου αερίου (LNG) και στη συνέχεια να το διαθέτουν στην αγορά. Αν και σε πρώτη φάση αναμένεται να μπορούν να πωλούν μόνον σε επαγγελματικούς καταναλωτές, βιομηχανίες, βιοτεχνίες, μεγάλα κτίρια κ.λπ., δεν αποκλείεται τελικά να δοθεί εξ αρχής το δικαίωμα διάθεσης αερίου και στα νοικοκυριά.
Παράλληλα, ανοίγει ένας ακόμα τομέας της αγοράς, το αέριο για την κίνηση οχημάτων, καθώς και η διάθεση συμπιεσμένου αερίου (CNG) και LNG στα νησιά και σε περιοχές της χώρας, όπου δεν υπάρχει δίκτυο. Ηδη η ΔΕΠΑ κατέθεσε σχετική αίτηση στη ΡΑΕ και σχεδιάζει να προχωρήσει με το CNG, το οποίο θα μεταφέρεται με ειδικά βυτία σε περιοχές της ηπειρωτικής χώρας και σε νησιά για την τροφοδοσία ηλεκτροπαραγωγικών σταθμών, βιομηχανιών, ξενοδοχείων, νοσοκομείων κ.λπ.
(της Μανταλένας Πίου, Ημερησία,)
Το αποκλειστικό δικαίωμα των τριών Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία στη διάθεση φυσικού αερίου καταργείται, δίνοντας τη δυνατότητα και
σε άλλους παίκτες να δραστηριοποιηθούν στην αγορά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ορισμένοι από τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος ήδη έχουν ξεκινήσει τις προετοιμασίες, περιμένουν όμως το νομοσχέδιο για να καθορίσουν τις περαιτέρω κινήσεις τους. Τα πακέτα ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, που εδώ και χρόνια διατίθενται στην Ευρώπη, δεν αφήνουν ασυγκίνητη ούτε τη ΔΕΗ, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Ωστόσο, το νομοσχέδιο, που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, έχει καθυστερήσει και παρότι κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας μετέθεταν την ανακοίνωσή του από ημέρα σε ημέρα όλη την προηγούμενη εβδομάδα, οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις φαίνεται ότι ακόμα υπάρχουν, καθώς ακόμα δεν έχει επιτευχθεί η συμφωνία με τις δύο ΕΠΑ, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές.
Ο γόρδιος δεσμός που καλείται να λύσει το νομοσχέδιο είναι η κατάργηση του μονοπωλίου των τριών υφιστάμενων ΕΠΑ, μέτοχοι των οποίων με 49% και μάνατζερ είναι η αγγλο-ολλανδική Shell στην Αττική και η ιταλική Eni στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία. Το 51% ανήκει στη ΔΕΠΑ. Οταν ιδρύθηκαν οι ΕΠΑ, οι ξένοι όμιλοι απέκτησαν το αποκλειστικό δικαίωμα διάθεσης του αερίου στις περιοχές όπου δραστηριοποιούνται για πάνω από 30 και 20 χρόνια αντίστοιχα σαν αντάλλαγμα για τις επενδύσεις επέκτασης δικτύου στις ζώνες της δικαιοδοσίας τους. Πριν από περίπου ένα χρόνο και χωρίς να έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα της αποκλειστικότητας για κανένα από τους δύο ομίλους, η τρόικα και ιδιαίτερα η Ε.Ε. ζήτησε να σπάσει το μονοπώλιο, προκειμένου να δημιουργηθεί ανταγωνισμός στην αγορά. Η Shell και η Εni αντέδρασαν έντονα, απειλώντας με νομικές προσφυγές και διεκδίκηση αποζημιώσεων εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό δημόσιο, με το οποίο, μέσω της κρατικής ΔΕΠΑ, έχουν υπογράψει τις συμβάσεις αποκλειστικότητας στη διάθεση του αερίου.
Εδώ και μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας, η Κομισιόν και οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις, προκειμένου να βρεθεί φόρμουλα κοινής αποδοχής για το άνοιγμα της αγοράς. Τελευταίες πληροφορίες μιλούν για την παροχή ανταλλαγμάτων, όπως επέκταση της γεωγραφικής ζώνης δικαιοδοσίας κάθε ΕΠΑ, επιμήκυνση του χρόνου λήξης των αδειών λειτουργίας των ΕΠΑ ως το 2050, φορολογικές ελαφρύνσεις κ.λπ., που θα αποτυπωθούν στο νομοσχέδιο, όταν δοθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Από εκεί και πέρα, ο τρόπος που θα απελευθερωθεί η αγορά ακολουθεί το ευρωπαϊκό μοντέλο: Θα διαχωριστεί η εμπορία από τη διαχείριση των δικτύων, την οποία θα αναλάβει ανεξάρτητος φορέας. Τρίτοι προμηθευτές, πέραν των ΕΠΑ, θα μπορούν να πωλούν αέριο στη λιανική, το οποίο θα αγοράζουν στη χονδρική αγορά από τις δημοπρασίες της ΔΕΠΑ ή για τους μεγαλύτερους από τους νέους παίκτες να το φέρνουν με δικές τους παραγγελίες υγροποιημένου αερίου (LNG) και στη συνέχεια να το διαθέτουν στην αγορά. Αν και σε πρώτη φάση αναμένεται να μπορούν να πωλούν μόνον σε επαγγελματικούς καταναλωτές, βιομηχανίες, βιοτεχνίες, μεγάλα κτίρια κ.λπ., δεν αποκλείεται τελικά να δοθεί εξ αρχής το δικαίωμα διάθεσης αερίου και στα νοικοκυριά.
Παράλληλα, ανοίγει ένας ακόμα τομέας της αγοράς, το αέριο για την κίνηση οχημάτων, καθώς και η διάθεση συμπιεσμένου αερίου (CNG) και LNG στα νησιά και σε περιοχές της χώρας, όπου δεν υπάρχει δίκτυο. Ηδη η ΔΕΠΑ κατέθεσε σχετική αίτηση στη ΡΑΕ και σχεδιάζει να προχωρήσει με το CNG, το οποίο θα μεταφέρεται με ειδικά βυτία σε περιοχές της ηπειρωτικής χώρας και σε νησιά για την τροφοδοσία ηλεκτροπαραγωγικών σταθμών, βιομηχανιών, ξενοδοχείων, νοσοκομείων κ.λπ.
(της Μανταλένας Πίου, Ημερησία,)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου