Δύο συν ένας οι πιθανοί ενδιαφερόμενοι για το 66% του ΑΔΜΗΕ, καθώς εκτός από την κινεζική State Grid και την ιταλική Terna που θεωρούνται δεδομένοι, κυβερνητικά στελέχη θεωρούν ότι στο διαγωνισμό θα εκδηλώσει ενδιαφέρον τουλάχιστον ένα από τα funds με τα οποία έχουν επικοινωνήσει πολλές φορές τις τελευταίες εβδομάδες.
Πέντε ημέρες πριν την Παρασκευή 9 Μαΐου, οπότε και εκπνέει η σχετική προθεσμία στο διαγωνισμό της ΔΕΗ, και η εκτίμηση είναι... ότι οποιοσδήποτε αριθμός πάνω από το 3 θα θεωρηθεί επιτυχία,
αφού η διαχείριση δικτύων ηλεκτρισμού αποτελεί ένα εξειδικευμένο
αντικείμενο, και ούτως ή άλλως οι σοβαροί παίκτες στο χώρο αυτό είναι
λιγοστοί και συγκεκριμένοι τόσο στην Ευρώπη, όσο και διεθνώς.
Με βάση πάντως τις επαφές που έχουν μέχρι τώρα γίνει από πλευράς τόσο
της κυβέρνησης, όσο και του ΤΑΙΠΕΔ, κάποιοι είναι ακόμη πιο αισιόδοξοι.
«Πιστεύω ότι μπορεί να δούμε συνολικά 4- 5 υποψηφίους. Δηλαδή τους δύο γνωστούς, μαζί με 2-3 funds από Β. Ευρώπη και ΗΠΑ. Εκτιμώ ότι τουλάχιστον οι 3 απ' αυτούς θα είναι σοβαροί παίκτες», λέει χαρακτηριστικά στέλεχος που παρακολουθεί από κοντά το εγχείρημα.
Πρόκειται για συνταξιοδοτικά ταμεία (pension funds) και σχήματα που επενδύουν στις υποδομές (infrastructure funds)
από ΗΠΑ και τη Βόρεια Ευρώπη, στελέχη των οποίων έχουν δεσμευθεί
προφορικά στους Έλληνες συνομιλητές τους ότι θα δώσουν το παρών τους στο
διαγωνισμό της 9ης Μαΐου.
Για παράδειγμα, κινητικότητα προς την κατεύθυνση εξαγοράς δικτύων
έχουν επιδείξει τελευταίως αρκετά Βορειοαμερικανικά funds, όπως η καναδική Borealis -το επενδυτικό όχημα του συνταξιοδοτικού ταμείου των Δημοτικών Υπαλλήλων του Οντάριο («OMERS»)- που τον περασμένο Δεκέμβριο εξαγόρασε μαζί με άλλους επενδυτές τη θυγατρική στα δίκτυα διανομής ηλεκτρισμού της φιλανδικής εταιρείας Fortum Corporation.
Κάτι ανάλογο είχε κάνει παλαιότερα η Goldman Sachs Infrastructure Fund αποκτώντας από την ισπανική Endesa το 80% του δικτύου της τελευταίας στο φυσικό αέριο, έναντι 1,1 δισ. ευρώ.
Μέχρι σήμερα, οι επαφές της ελληνικής πλευράς με εν δυνάμει ενδιαφερόμενους αφορούσαν διψήφιο αριθμό.
Σε άλλες περιπτώσεις, επικοινώνησαν με δική τους πρωτοβουλία οι ίδιοι
οι υποψήφιοι, και σε άλλες, τους κάλεσαν στελέχη της ελληνικής πλευράς
στο πλαίσιο του σχετικού μάρκετινγκ που έγινε -και φυσικά γίνεται ακόμη-
για τον ΑΔΜΗΕ, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι 280 συνολικά χρήστες από Ελλάδα και εξωτερικό άνοιξαν ή επιχείρησαν να κατεβάσουν την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον ΑΔΜΗΕ που δημοσιεύτηκε στα μέσα Απριλίου σε εγχώρια και ξένα μέσα ενημέρωσης (FT, WSJ, Economist). Εκ των 280, γύρω στους 50 ήταν χρήστες από το εξωτερικό (Ευρώπη, ΗΠΑ, Ασία).
Εννοείται ότι πρόκειται για ένα απλό στατιστικό στοιχείο, χωρίς να
έχει ιδιαίτερη αξία, αφού όσοι ενδιαφέρονται για τον ΑΔΜΗΕ ενημερώθηκαν
μέσω άλλων καναλιών για το περιεχόμενο του διαγωνισμού, αντί να
περιμένουν τη δημοσίευση στον ξένο Τύπο.
Στο 8,5% το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2014
Καταλυτικό ρόλο για την προσέλκυση πολλών ή μη επενδυτών στο διαγωνισμό θα παίξει το ύψος του σταθερού εσόδου του ΑΔΜΗΕ για τα επόμενα χρόνια.
Για το 2014, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με απόφαση που δημοσιεύτηκε στις 30 Απριλίου ανακοίνωσε ότι το σταθερό έσοδο του ΑΔΜΗΕ για φέτος θα είναι στα 256.765 ευρώ ή 8,5%, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν κι άλλο, τα ήδη επιβαρυμένα τιμολόγια των καταναλωτών. Με αυτή την απόφαση, προκύπτουν μικρές αυξομειώσεις στα τιμολόγια νοικοκυριών, επιχειρήσεων και βιομηχανιών.
Από το 2015 και μετά η μεθοδολογία υπολογισμού του εσόδου αλλάζει εντελώς, όπως προκύπτει και από το σχέδιο διαβούλευσης που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα της η ΡΑΕ.
Το έσοδο θα προσφέρει μια βασική απόδοση, και από εκεί και πέρα, αποκλειστικά για τα έργα εθνικής σημασίας (διασυνδέσεις Κυκλάδες, Κρήτης), θα δίνεται ένα μπόνους απόδοσης, ανάλογο, με την προστιθέμενη αξία της επένδυσης στην εθνική οικονομία. Το μπόνους αυτό θα είναι 1-2 μονάδες πάνω από τη βάση. Κάπως έτσι προκύπτει το ποσοστό 10%, το
οποίο κυκλοφορεί στην αγορά ως το επικρατέστερο σενάριο για την απόδοση
που θα έχουν τα έργα εθνικής και στρατηγικής σημασίας, κάτι που
αναμένεται να οριστικοποιηθεί πολύ σύντομα.
Σε κάθε περίπτωση η απόφαση της ΡΑΕ για το έσοδο των επομένων ετών θα αφορά την περίοδο 2015 - 2017 (1η ρυθμιστική περίοδος), και όχι φια περισσότερα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση η απόφαση της ΡΑΕ για το έσοδο των επομένων ετών θα αφορά την περίοδο 2015 - 2017 (1η ρυθμιστική περίοδος), και όχι φια περισσότερα χρόνια.
Η αιτία που η ΡΑΕ προτίμησε να ορίσει το έσοδο για μια 3ετία και όχι π.χ. 5ετία, ήταν προκειμένου να μην δεσμευτεί η
χώρα με μια υψηλή απόδοση σε μια μεταβατική και δύσκολη για την
οικονομία συγκυρία, καθώς μετά από λίγα χρόνια οι συνθήκες μπορεί να
είναι εντελώς διαφορετικές.
Ένα ερώτημα βέβαια είναι το πως θα επιμεριστεί στους καταναλωτές το έσοδο για τα νέα έργα (Κυκλάδες, Κρήτη), και για πόσο διάστημα. Προφανώς, αυτό θα κριθεί από το εύλογο διάστημα απόσβεσης αυτών των επενδύσεων, που σε καμία περίπτωση δεν θα μικρότερο των 10 ετών.
Ένα ερώτημα βέβαια είναι το πως θα επιμεριστεί στους καταναλωτές το έσοδο για τα νέα έργα (Κυκλάδες, Κρήτη), και για πόσο διάστημα. Προφανώς, αυτό θα κριθεί από το εύλογο διάστημα απόσβεσης αυτών των επενδύσεων, που σε καμία περίπτωση δεν θα μικρότερο των 10 ετών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου