Η θεσμοθέτηση των δημοπρασιών τύπου NOME, ένα σχέδιο που
δουλεύεται επί δύο περίπου χρόνια και αποτέλεσε κεντρική επιλογή του ΥΠΕΚΑ για την αντιμετώπιση, σε μεταβατικό επίπεδο, των αγκυλώσεων τη αγοράς ηλεκτρισμού, φαίνεται ότι μπαίνει στον πάγο, μέχρι τουλάχιστον να ξεκαθαρίσει η πολιτική κατάσταση. Παρόλα αυτά, το σχέδιο που θα υποβάλλει η κυβέρνηση στην τρόικα και στην Κομισιόν, παρότι δεν πρόκειται σε αυτή τη φάση να ψηφιστεί από τη Βουλή και να εφαρμοστεί, έχει τεράστια «παράπλευρη» σημασία, καθώς από αυτό θα ..εξαρτηθεί αν θα θεωρηθούν ως κρατική ενίσχυση τα μειωμένα τιμολόγια ρεύματος που εξασφάλισε η βιομηχανία για το 2014 από τη Γενική Συνέλευση της ΔΕΗ τον περασμένο Φεβρουάριο και αυτά του 2015 που ευελπιστεί ότι θα εξασφαλίσει στη Γενική Συνέλευση της επιχείρησης στις 22 Δεκέμβρη. Ως γνωστόν έχουν υπάρξει σχετικές προσφυγές και η Κομισιόν τις εξετάζει...
Το χθεσινό δημοσίευμα του energypress (Διαβάστε περισσότερα εδώ), στο οποίο υπήρχε η διασταυρωμένη πληροφορία ότι το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε διαδικασία προσαρμογής, εν μέρει, στα κελεύσματα της τρόικας, του σχεδίου που έχει προκύψει από τη διαβούλευση και τις επεξεργασίες της ΡΑΕ, προκάλεσε την αντίδραση των εκπροσώπων της βιομηχανίας. Ο βασικός λόγος είναι ότι μια τέτοια εξέλιξη θα έθετε σε κίνδυνο τα «εξασφαλισμένα» σημερινά τιμολόγια. Ιδού γιατί: Η πρόταση της ΡΑΕ καταλήγει, με τη σχετική τεκμηρίωση, σε υπολογισμό του κόστους της λιγντικής παραγωγής της ΔΕΗ. Αυτός με τη σειρά του οδηγεί σε τιμές για τη βιομηχανία αντίστοιχες με τις σημερινές. Αυτό αποτελεί το καλύτερο επιχείρημα για να απορριφθούν οι προσφυγές εναντίον της απόφασης της Συνέλευσης της ΔΕΗ το Φεβρουάριο, καθώς τεκμηριώνεται ότι τα σημερινά τιμολόγια είναι εύλογα. Αντίθετα, αν η κυβέρνηση δεχθεί, έστω και εν μέρει, τις παρατηρήσεις της τρόικας και η τιμή που προκύψει από το σχέδιο για το NOME είναι υψηλότερη από τις υφιστάμενες, τότε τα σημερινά τιμολόγια θα θεωρηθούν από την Κομισιόν ως αποτέλεσμα κρατικής ενίσχυσης και θα ξεκινήσει η διαδικασία ανάκτησης της διαφοράς…
Αυτό είναι, πλέον, τα βασικό διακύβευμα της υπόθεσης NOME: ποιο σχέδιο θα σταλεί και όχι ποιο θα εφαρμοστεί, καθώς η πιθανότητα να θεσμοθετηθεί πραγματικά και να δουλέψει αυτό το σύστημα απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η θεσμοθέτηση δημοπρασιών τύπου NOME δεν αποτελεί μια ρυθμιστική απόφαση που παίρνει η ΡΑΕ, όπως είναι, για παράδειγμα, η περίπτωση των ΑΔΙ. Οι δημοπρασίες πρέπει να περάσουν από τη Βουλή και να ψηφιστούν κανονικά. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καν κατάληξη (το θέμα θα συζητηθεί με το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας για την ενέργεια που θα είναι την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα), θεωρείται αδύνατον να προλάβει η σχετική νομοθετική ρύθμιση να έρθει στη Βουλή. Ακόμα, δε, και να εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας και να μην έχουμε άμεσα εκλογές (σενάριο που δεν θεωρείται το πιθανότερο) εάν υπάρξουν αλλαγές στο σχέδιο προς την κατεύθυνση που πιέζει η τρόικα, είναι σχεδόν αδύνατο να υπερψηφιστεί μια τέτοια ρύθμιση από τη σημερινή, οριακή, σύνθεση της Βουλής. Ο λόγος είναι απλός: Θα πρόκειται για ρύθμιση στην οποία θα αντιτίθενται, για διαφορετικούς λόγους, τόσο η βιομηχανία όσο και η ΔΕΗ. Συνεπώς θα υπάρξει ο κρίσιμος αριθμός βουλευτών της πλειοψηφίας που θα «μπλοκάρει» την απόφαση.
Οι ενστάσεις της τρόικας
Το ΥΠΕΚΑ πάντως, δεν έχει στείλει το σχέδιο της ΡΑΕ notification στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν κανονικά, κατά την επίσκεψη που θα κάνει στη χώρα μας το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας για την ενέργεια την επόμενη εβδομάδα. Ποιες είναι οι ενστάσεις της τρόικας; Η τρόικα (αλλά και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν) βλέπει τις δημοπρασίες λιγνιτικού και υδροηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ, ως μέθοδο, κυρίως, μόχλευσης του ανταγωνισμού στη λιανική του ρεύματος και όχι ως «εργαλείο» εξασφάλισης ανταγωνιστικού ρεύματος στη βιομηχανία, όπως τις βλέπει η κυβέρνηση. Οι διαφορετικές επιδιώξεις «μεταφράζονται» σε διαφορετικές ρυθμίσεις και διαφορετικό περιεχόμενο του σχεδίου NOME.
Το σχέδιο της ΡΑΕ εξασφαλίζει ρεύμα για τις βιομηχανίες σε τιμές ανάλογες με εκείνες που προέκυψαν μετά την παρέμβαση του μετόχου (υπουργείο Οικονομικών) στη γενική συνέλευση της ΔΕΗ στις 28 Φεβρουαρίου. Αντίθετα, για τους προμηθευτές που θέλουν να αγοράσουν ρεύμα από τις δημοπρασίες και να το πουλήσουν στη λιανεμπορική (οικιακή και εμπορική) αγορά, οι τιμές που προκύπτουν δεν διαφοροποιούνται ουσιωδώς από τα επίπεδα στα οποία αγοράζουν και σήμερα. Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Με την εφαρμογή συντελεστών πάνω στην αρχική τιμή αναφοράς. Οι συντελεστές αυτοί κυμαίνονται από 0,7 έως 1,3. Αν ένας προμηθευτής πρόκειται να πουλήσει το ρεύμα που αγοράζει σε μια ενεργοβόρο βιομηχανία τύπου χαλυβουργία κ.λπ., θα έχει το χαμηλότερο συντελεστή 0,7 και συνεπώς θα αγοράζει πολύ φθηνά. Αν απευθύνεται στη λιανική της οικιακής κατανάλωσης, θα έχει το μεγαλύτερο συντελεστή 1,3.
Οι συντελεστές δικαιολογούνται στο σχέδιο, με βάση το διαφορετικό προφιλ που έχει κάθε κατηγορία καταναλωτών. «Αν κάναμε χωριστά δημοπρασίες για τους βιομηχανικούς και χωριστά για τους οικιακούς, η αρχική τιμή αναφοράς θα ήταν διαφορετική σε κάθε περίπτωση, καθώς αλλάζουν τα δεδομένα» υποστηρίζει αρμόδιος παράγοντας.
Κατά την προηγούμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια, αλλά και οι επικεφαλής της τρόικας, έκαναν σαφές ότι διαφωνούν με την ύπαρξη των συγκεκριμένων συντελεστών και θεωρούν ως υπερβολική ενίσχυση τα όσα προβλέπονται για τη βιομηχανία, ενώ αντίθετα δεν δίνεται επαρκές κίνητρο για να ανοίξει η αγορά στη λιανική.
Κίνδυνος κατάρρευσης
Σύμφωνα με αξιόπιστους συνομιλητές του energypress, εάν η κυβέρνηση, προκειμένου να «περάσει» το φθηνό ρεύμα για τη βιομηχανία, δεχθεί να μειωθεί αντίστοιχα και η τιμή του ρεύματος για τους προμηθευτές της λιανικής, το βέβαιο αποτέλεσμα θα είναι η κατάρρευση της ΔΕΗ της οποίας θα διαλυθεί η πελατειακή βάση. «Η ΔΕΗ δέχτηκε εκούσα άκουσα να ζημιωθεί γύρω στα 100 εκατ. το χρόνο για να υλοποιηθεί η κυβερνητική απόφαση για μείωση του ρεύματος στη βιομηχανία. Δεν θα μπορούσε όμως να δεχθεί μια νέα μεγάλη και ίσως μοιραία ζημιά για να επιδοτήσει τους ανταγωνιστές της» είναι το νόημα των όσων λέγονται από στελέχη της επιχείρησης.
Η αρχική τιμή
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο που έχει προκύψει από τις διαδικασίες που κίνησε η ΡΑΕ έχει δύο σκέλη: Το ένα αφορά το τεχνικό επίπεδο, τη μεθοδολογία, ενώ το δεύτερο αφορά τον καθορισμό της αρχικής τιμής αναφοράς, η οποία είναι στην πραγματικότητα η «καυτή πατάτα». Ο καθορισμός της αρχικής τιμής αναφοράς προκύπτει ως αποτέλεσμα του υπολογισμού, εκ μέρους του Ρυθμιστή, της εύλογης τιμής για το λιγνιτικό κόστος της ΔΕΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress,η αρχική τιμή αναφοράς ορίζεται στα επίπεδα των 35 – 38 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, καθαρά, χωρίς δηλαδή τις διάφορες χρεώσεις που ακολουθούν. Πάνω στην τιμή αυτή θα εφαρμόζονται οι συντελεστές που προαναφέρθηκαν και οι οποίοι αποτελούν το σημείο τριβής με τους δανειστές.
http://energypress.gr/news/reuma/Ston-aera-oi-dhmoprasies-NOME-THema-kratikwn-enishysewn-apo-to-parathyro-gia-ta-biomhhanika-timologia
δουλεύεται επί δύο περίπου χρόνια και αποτέλεσε κεντρική επιλογή του ΥΠΕΚΑ για την αντιμετώπιση, σε μεταβατικό επίπεδο, των αγκυλώσεων τη αγοράς ηλεκτρισμού, φαίνεται ότι μπαίνει στον πάγο, μέχρι τουλάχιστον να ξεκαθαρίσει η πολιτική κατάσταση. Παρόλα αυτά, το σχέδιο που θα υποβάλλει η κυβέρνηση στην τρόικα και στην Κομισιόν, παρότι δεν πρόκειται σε αυτή τη φάση να ψηφιστεί από τη Βουλή και να εφαρμοστεί, έχει τεράστια «παράπλευρη» σημασία, καθώς από αυτό θα ..εξαρτηθεί αν θα θεωρηθούν ως κρατική ενίσχυση τα μειωμένα τιμολόγια ρεύματος που εξασφάλισε η βιομηχανία για το 2014 από τη Γενική Συνέλευση της ΔΕΗ τον περασμένο Φεβρουάριο και αυτά του 2015 που ευελπιστεί ότι θα εξασφαλίσει στη Γενική Συνέλευση της επιχείρησης στις 22 Δεκέμβρη. Ως γνωστόν έχουν υπάρξει σχετικές προσφυγές και η Κομισιόν τις εξετάζει...
Το χθεσινό δημοσίευμα του energypress (Διαβάστε περισσότερα εδώ), στο οποίο υπήρχε η διασταυρωμένη πληροφορία ότι το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε διαδικασία προσαρμογής, εν μέρει, στα κελεύσματα της τρόικας, του σχεδίου που έχει προκύψει από τη διαβούλευση και τις επεξεργασίες της ΡΑΕ, προκάλεσε την αντίδραση των εκπροσώπων της βιομηχανίας. Ο βασικός λόγος είναι ότι μια τέτοια εξέλιξη θα έθετε σε κίνδυνο τα «εξασφαλισμένα» σημερινά τιμολόγια. Ιδού γιατί: Η πρόταση της ΡΑΕ καταλήγει, με τη σχετική τεκμηρίωση, σε υπολογισμό του κόστους της λιγντικής παραγωγής της ΔΕΗ. Αυτός με τη σειρά του οδηγεί σε τιμές για τη βιομηχανία αντίστοιχες με τις σημερινές. Αυτό αποτελεί το καλύτερο επιχείρημα για να απορριφθούν οι προσφυγές εναντίον της απόφασης της Συνέλευσης της ΔΕΗ το Φεβρουάριο, καθώς τεκμηριώνεται ότι τα σημερινά τιμολόγια είναι εύλογα. Αντίθετα, αν η κυβέρνηση δεχθεί, έστω και εν μέρει, τις παρατηρήσεις της τρόικας και η τιμή που προκύψει από το σχέδιο για το NOME είναι υψηλότερη από τις υφιστάμενες, τότε τα σημερινά τιμολόγια θα θεωρηθούν από την Κομισιόν ως αποτέλεσμα κρατικής ενίσχυσης και θα ξεκινήσει η διαδικασία ανάκτησης της διαφοράς…
Αυτό είναι, πλέον, τα βασικό διακύβευμα της υπόθεσης NOME: ποιο σχέδιο θα σταλεί και όχι ποιο θα εφαρμοστεί, καθώς η πιθανότητα να θεσμοθετηθεί πραγματικά και να δουλέψει αυτό το σύστημα απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η θεσμοθέτηση δημοπρασιών τύπου NOME δεν αποτελεί μια ρυθμιστική απόφαση που παίρνει η ΡΑΕ, όπως είναι, για παράδειγμα, η περίπτωση των ΑΔΙ. Οι δημοπρασίες πρέπει να περάσουν από τη Βουλή και να ψηφιστούν κανονικά. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καν κατάληξη (το θέμα θα συζητηθεί με το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας για την ενέργεια που θα είναι την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα), θεωρείται αδύνατον να προλάβει η σχετική νομοθετική ρύθμιση να έρθει στη Βουλή. Ακόμα, δε, και να εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας και να μην έχουμε άμεσα εκλογές (σενάριο που δεν θεωρείται το πιθανότερο) εάν υπάρξουν αλλαγές στο σχέδιο προς την κατεύθυνση που πιέζει η τρόικα, είναι σχεδόν αδύνατο να υπερψηφιστεί μια τέτοια ρύθμιση από τη σημερινή, οριακή, σύνθεση της Βουλής. Ο λόγος είναι απλός: Θα πρόκειται για ρύθμιση στην οποία θα αντιτίθενται, για διαφορετικούς λόγους, τόσο η βιομηχανία όσο και η ΔΕΗ. Συνεπώς θα υπάρξει ο κρίσιμος αριθμός βουλευτών της πλειοψηφίας που θα «μπλοκάρει» την απόφαση.
Οι ενστάσεις της τρόικας
Το ΥΠΕΚΑ πάντως, δεν έχει στείλει το σχέδιο της ΡΑΕ notification στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν κανονικά, κατά την επίσκεψη που θα κάνει στη χώρα μας το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας για την ενέργεια την επόμενη εβδομάδα. Ποιες είναι οι ενστάσεις της τρόικας; Η τρόικα (αλλά και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν) βλέπει τις δημοπρασίες λιγνιτικού και υδροηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ, ως μέθοδο, κυρίως, μόχλευσης του ανταγωνισμού στη λιανική του ρεύματος και όχι ως «εργαλείο» εξασφάλισης ανταγωνιστικού ρεύματος στη βιομηχανία, όπως τις βλέπει η κυβέρνηση. Οι διαφορετικές επιδιώξεις «μεταφράζονται» σε διαφορετικές ρυθμίσεις και διαφορετικό περιεχόμενο του σχεδίου NOME.
Το σχέδιο της ΡΑΕ εξασφαλίζει ρεύμα για τις βιομηχανίες σε τιμές ανάλογες με εκείνες που προέκυψαν μετά την παρέμβαση του μετόχου (υπουργείο Οικονομικών) στη γενική συνέλευση της ΔΕΗ στις 28 Φεβρουαρίου. Αντίθετα, για τους προμηθευτές που θέλουν να αγοράσουν ρεύμα από τις δημοπρασίες και να το πουλήσουν στη λιανεμπορική (οικιακή και εμπορική) αγορά, οι τιμές που προκύπτουν δεν διαφοροποιούνται ουσιωδώς από τα επίπεδα στα οποία αγοράζουν και σήμερα. Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Με την εφαρμογή συντελεστών πάνω στην αρχική τιμή αναφοράς. Οι συντελεστές αυτοί κυμαίνονται από 0,7 έως 1,3. Αν ένας προμηθευτής πρόκειται να πουλήσει το ρεύμα που αγοράζει σε μια ενεργοβόρο βιομηχανία τύπου χαλυβουργία κ.λπ., θα έχει το χαμηλότερο συντελεστή 0,7 και συνεπώς θα αγοράζει πολύ φθηνά. Αν απευθύνεται στη λιανική της οικιακής κατανάλωσης, θα έχει το μεγαλύτερο συντελεστή 1,3.
Οι συντελεστές δικαιολογούνται στο σχέδιο, με βάση το διαφορετικό προφιλ που έχει κάθε κατηγορία καταναλωτών. «Αν κάναμε χωριστά δημοπρασίες για τους βιομηχανικούς και χωριστά για τους οικιακούς, η αρχική τιμή αναφοράς θα ήταν διαφορετική σε κάθε περίπτωση, καθώς αλλάζουν τα δεδομένα» υποστηρίζει αρμόδιος παράγοντας.
Κατά την προηγούμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια, αλλά και οι επικεφαλής της τρόικας, έκαναν σαφές ότι διαφωνούν με την ύπαρξη των συγκεκριμένων συντελεστών και θεωρούν ως υπερβολική ενίσχυση τα όσα προβλέπονται για τη βιομηχανία, ενώ αντίθετα δεν δίνεται επαρκές κίνητρο για να ανοίξει η αγορά στη λιανική.
Κίνδυνος κατάρρευσης
Σύμφωνα με αξιόπιστους συνομιλητές του energypress, εάν η κυβέρνηση, προκειμένου να «περάσει» το φθηνό ρεύμα για τη βιομηχανία, δεχθεί να μειωθεί αντίστοιχα και η τιμή του ρεύματος για τους προμηθευτές της λιανικής, το βέβαιο αποτέλεσμα θα είναι η κατάρρευση της ΔΕΗ της οποίας θα διαλυθεί η πελατειακή βάση. «Η ΔΕΗ δέχτηκε εκούσα άκουσα να ζημιωθεί γύρω στα 100 εκατ. το χρόνο για να υλοποιηθεί η κυβερνητική απόφαση για μείωση του ρεύματος στη βιομηχανία. Δεν θα μπορούσε όμως να δεχθεί μια νέα μεγάλη και ίσως μοιραία ζημιά για να επιδοτήσει τους ανταγωνιστές της» είναι το νόημα των όσων λέγονται από στελέχη της επιχείρησης.
Η αρχική τιμή
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο που έχει προκύψει από τις διαδικασίες που κίνησε η ΡΑΕ έχει δύο σκέλη: Το ένα αφορά το τεχνικό επίπεδο, τη μεθοδολογία, ενώ το δεύτερο αφορά τον καθορισμό της αρχικής τιμής αναφοράς, η οποία είναι στην πραγματικότητα η «καυτή πατάτα». Ο καθορισμός της αρχικής τιμής αναφοράς προκύπτει ως αποτέλεσμα του υπολογισμού, εκ μέρους του Ρυθμιστή, της εύλογης τιμής για το λιγνιτικό κόστος της ΔΕΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress,η αρχική τιμή αναφοράς ορίζεται στα επίπεδα των 35 – 38 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, καθαρά, χωρίς δηλαδή τις διάφορες χρεώσεις που ακολουθούν. Πάνω στην τιμή αυτή θα εφαρμόζονται οι συντελεστές που προαναφέρθηκαν και οι οποίοι αποτελούν το σημείο τριβής με τους δανειστές.
http://energypress.gr/news/reuma/Ston-aera-oi-dhmoprasies-NOME-THema-kratikwn-enishysewn-apo-to-parathyro-gia-ta-biomhhanika-timologia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου