Dei Energy News

Τρίτη, 7 Αυγούστου 2012

Elpedison: Οι στρεβλώσεις δεν αφήνουν να αναπτυχθεί η λιανική του ρεύματος


http://www.energypress.gr/
Οι αποκρατικοποιήσεις, η πώληση μονάδων της ΔΕΗ, είναι θέματα, που απαιτούν περισσότερο χρόνο. Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα είναι να αρθούν οι στρεβλώσεις που χαρακτηρίζουν την αγορά προμήθειας του ρεύματος, ώστε να αναπτυχθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να ξανανοίξει, σε υγιή βάση η αγορά. Αυτό υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, μιλώντας στο energypress, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Elpedison Trading και της Elpedison Power. Ο κ. Piguet αναλύει τη στρατηγική της εταιρείας για την προσέλκυση πελατών στη Χαμηλή και τη Μέση Τάση καθώς και την πελατο-κεντρική αντίληψη, που χαρακτηρίζει τη λειτουργία της εταιρείας.
Στην πρώτη ερώτηση που του θέσαμε, για τους λόγους που έκαναν την αγορά λιανικής του ρεύματος να … κλείσει, πριν καλά-καλά ανοίξει, ο κ. Piguet απαριθμεί μια σειρά στρεβλώσεων, που χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη αγορά. Οι πιο σημαντικές, όπως αναφέρει, είναι οι εξής:
Κατ’ αρχήν, τα τιμολόγια στη χαμηλή τάση είναι ακόμα ρυθμιζόμενα. «Είναι πολύ σημαντικός παράγοντας το να απελευθερωθούν και να συνδεθεί η  λιανική τιμή με τη χονδρική, αλλά και να καταργηθούν οι σταυροειδείς επιδοτήσεις, που υπάρχουν ακόμα σε κάποια τιμολόγια στη χαμηλή τάση», λέει χαρακτηριστικά και συνεχίζει:

«Το ζήτημα αυτό έχει να κάνει με το ανταγωνιστικό σκέλος, των τιμολογίων. Όμως, πολλή δουλειά ακόμη και χώρος για βελτίωση υπάρχει και στην πλευρά του ρυθμιζόμενου σκέλους του κάθε λογαριασμού. Ο στόχος είναι όλα αυτά τα κόστη, τα ΥΚΩ, τα κόστη δικτύου κλπ, που αυτή τη στιγμή είναι από τα υψηλότερα που ισχύουν στην Ευρώπη, να ρυθμιστούν με τέτοιον τρόπο, ώστε να υπάρχει όφελος και για τον καταναλωτή αλλά και περιθώριο για τον προμηθευτή, για να μπορέσει να λειτουργήσει».
Οι… εισπράκτορες
Πολύ σημαντικό θέμα, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Elpedison, είναι το θέμα της υπερ-φορολόγησης του ρεύματος (για παράδειγμα ο φόρος στο αέρι, που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή, είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη), αλλά και  των φόρων και των τελών που συνοδεύουν το λογαριασμό του ηλεκτρικού. «Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ο προμηθευτής ηλεκτρικού ρεύματος να γίνεται εισπράκτορας των φόρων. Ξεκινήσαμε με την ΕΡΤ, με τα τέλη υπέρ Δήμων, και τώρα μπήκε και ο φόρος των ακινήτων. Στόχος του κάθε προμηθευτή δεν είναι να συλλέγει φόρους, αλλά να μπορεί να συλλέγει τα χρήματα για τις υπηρεσίες που προσφέρει ο ίδιος. Για τις υπηρεσίες ενέργειας δηλαδή».
Όπως εξηγεί, η σύνδεση των φόρων με το λογαριασμό, δυσκολεύει τον προμηθευτή να εισπράξει από τον πελάτη, γιατί ο λογαριασμός γίνεται σημαντικά πιο μεγάλος. Επιπλέον, ειδικά το ΕΕΤΗΔΕ, αποτελεί έναν σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για τον ανταγωνισμό, γιατί εάν κάποιος δεν έχει αποπληρώσει το τέλος ακινήτων, δεν μπορεί να αλλάξει προμηθευτή.  Μάλιστα, τονίζει, ότι τα λειτουργικά κόστη της Εταιρείας για την είσπραξη των φόρων δεν καλύπτονται καν από τους τρίτους φορείς.
«Το ΕΕΤΗΔΕ ήταν για εμάς ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα το 2011, μέχρι και τον Απρίλιο του 2012. Στην πραγματικότητα,  αυτός είναι και ο λόγος που δεν αποκτήσαμε το μερίδιο της αγοράς που είχαμε θέσει αρχικά σαν στόχο. Γιατί οι πελάτες δεν αποφάσιζαν εύκολα, λόγω αυτής της δυσκολίας, να αλλάξουν προμηθευτή. Αυτό όμως που μας απασχολεί ιδιαίτερα είναι το θέμα του ΕΕΤΗΔΕ για το 2012, που απ’ ότι φαίνεται θα εξακολουθήσει να  εισπράττεται μέσω του λογαριασμού του ηλεκτρικού ρεύματος. 
Επισημαίνει επιπλέον, ότι λόγω του ΕΕΤΗΔΕ, και η ΔΕΗ είχε πολλά προβλήματα στην είσπραξη των λογαριασμών, γεγονός που επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα της ίδιας αλλά και της αγοράς ευρύτερα, με αποτέλεσμα να υπόκεινται τις συνέπειες όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου.
Θολό τοπίο στις μετρήσεις
Ερωτώμενος για τις υπηρεσίες που λαμβάνει η Elpedison από το ΔΕΔΗΕ, ο κ. Piguet διαπιστώνει πρόβλημα στην ποιότητά τους. Όπως λέει:
«Αντιμετωπίζουμε συχνά καθυστερήσεις με τις μετρήσεις, είτε τις αρχικές είτε τις τελικές. Αυτό μας δυσκολεύει σημαντικά, γιατί μέχρι να ξεκινήσει η εκπροσώπηση περνάει μεγάλο διάστημα, πολύ μεγαλύτερο από αυτό που προβλέπει ο Κώδικας. Επίσης, εκτός από τις μετρήσεις που μας έρχονται, τις αρχικές και τις τελευταίες, αρκετές φορές δεν ξέρουμε τι γίνεται στο μεσοδιάστημα, δηλαδή όταν ζητάμε να διακοπεί η σύνδεση ενός μετρητή ή να σταματήσει η εκπροσώπηση. Τα συγκεκριμένα στοιχεία μας έρχονται με μεγάλη καθυστέρηση, γεγονός που μας δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα».
Πάνω από 10.000 μετρητές
Γιατί όμως στη Μέση Τάση, όπου υπήρξε απελευθέρωση των τιμολογίων, δεν αναπτύχθηκε ο ανταγωνισμός από τους εναλλακτικούς προμηθευτές; Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της Elpedison, κρίσιμη παράμετρο αποτελεί το ότι δεν έχει γίνει ακόμα η σύνδεση με τη χονδρική τιμή. «Όταν γίνει η σύνδεση της χονδρικής με τη λιανική τιμή, τότε θα μπορέσει να αναπτυχθεί πραγματικά η αγορά και ο ανταγωνισμός. Σήμερα, σε συγκεκριμένες κατηγορίες πελατών Μέσης Τάσης, σε αυτές
πελατών με χαμηλό συντελεστή χρησιμοποίησης, για τις οποίες έχουμε διαμορφώσει  τυποποιημένα προϊόντα, έχουμε πάει πολύ καλά. Μάλιστα, σημαντικά ονόματα εταιρειών έχουν προσχωρήσει στο χαρτοφυλάκιό μας», υποστηρίζει.
Αποκαλύπτει μάλιστα ότι η εταιρεία έχει υπερ-δεκαπλασιάσει τους πελάτες της σε σχέση με το 2011, ξεπερνώντας τους 10.000 μετρητές: «Εμείς ξεκινήσαμε πριν από 2 χρόνια, το 2010, με πελάτες μέσης τάσης. Επειδή όμως δεν είναι σκόπιμο να είσαι μόνο στη μέση τάση ή μόνο στη χαμηλή τάση, το 2011 ξεκινήσαμε και στη χαμηλή τάση και προχωρήσαμε σταδιακά, χτίζοντας ένα καλά ισορροπημένο χαρτοφυλάκιο πελατών. Σήμερα έχουμε ξεπεράσει τους 10.000 μετρητές. Πιθανόν, δεν είναι ένα εντυπωσιακό νούμερο, για μας όμως είναι σημαντικό για δύο λόγους: πρώτον, γιατί έχει κατακτηθεί με  σταθερά και σίγουρα βήματα, γεγονός το οποίο δίνει και σε εμάς ασφάλεια και, δεύτερον, γιατί σε σχέση με το 2011, απεικονίζει για την  Elpedison μία πολύ μεγάλη αύξηση μετρητών».
Σταθερά βήματα
Αναφερόμενος στη μελλοντική πολιτική της εταιρείας για την προσέλκυση πελατών της Xαμηλής Tάσης, ο κ. Piguet δηλώνει ότι «σε καμία περίπτωση δε θέλουμε να είμαστε ιδιαίτερα επιθετικοί, γιατί είδαμε ότι η επιθετικότητα στην ελληνική αγορά οδήγησε σε χρεοκοπίες. Στόχος μας είναι, και αυτό το έχουμε αποδείξει έως τώρα, να προχωράμε με βήματα σταθερά και ομαλά. Γιατί θέλουμε να έχουμε μία συνεπή και μακροπρόθεσμη τοποθέτηση στην αγορά και, επίσης, να «χτίζουμε» δυνατές σχέσεις με τους πελάτες μας. Θέλουμε να δραστηριοποιούμαστε στην αγορά αυτή και να κρατάμε τη θέση μας, εφόσον και η ίδια η αγορά το επιτρέπει, και από άποψη πιστοληπτικής ικανότητας των πελατών».
Όσον αφορά τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Elpedison στην λιανική του ρεύματος, ο κ. Piguet τονίζει: «Αυτό που σίγουρα μας διαφοροποιεί είναι η υψηλή ποιότητα που προσφέρουμε ως προς την εξυπηρέτηση των πελατών μας. Το γεγονός αυτό κάνει τη μεγάλη διαφορά για πολλούς πελάτες. Επίσης, προσφέρουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες στους πελάτες μας, κάτι το οποίο οι άλλοι δεν κάνουν. Η σχέση μας με τον πελάτη δεν υφίσταται μόνο μέσω του λογαριασμού αλλά επιδιώκουμε την επαφή μαζί του σε διάφορες φάσεις αυτής της σχέσης. Επιπλέον, στο χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών μας προσπαθούμε να εντάσσουμε προϊόντα και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, που διευκολύνουν πραγματικά τον πελάτη».
Νέες πρωτοβουλίες
Στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης και της παροχής επιπλέον υπηρεσιών προς τους πελάτες της, η Elpedison προχώρησε στη συνεργασία με την κάρτα YES της Eurobank. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα; Μέσα από αυτή τη συνεργασία, η Elpedison δίνει τη δυνατότητα  στον πελάτη της, εάν επιλέξει να πληρώνει το λογαριασμό του ηλεκτρικού του ρεύματος μέσω πάγιας εντολής με την κάρτα YES, να μην χρειάζεται να πληρώσει εγγύηση. Επίσης, εάν είναι παλιός πελάτης της Elpedison και τώρα γίνει και κάτοχος της YES κάρτας, εφόσον επιλέξει ως τρόπο πληρωμής την πάγια εντολή μέσω της κάρτας YES, του επιστρέφεται η εγγύηση.
«Η εγγύηση είναι ένα σημαντικό ποσό για τον καταναλωτή, που εάν το πάρει και το χρησιμοποιήσει όπως θέλει, θα έχει κέρδος. Παράλληλα, με την κάρτα αυτή, ο πελάτης έχει 2% όφελος από τη συνολική αξία του λογαριασμού του ηλεκτρικού ρεύματος. Και αυτό το 2% μπορεί να το ωφεληθεί, με τη μορφή έκπτωσης, στις αγορές που θα κάνει στα συνεργαζόμενα καταστήματα της κάρτας YES, και παράλληλα στις συναλλαγές που κάνει με συγκεκριμένα πρατήρια ΕΚΟ» εξηγεί ο κ. Piguet και προσθέτει:
«Στις μέρες μας, το να βρίσκεσαι κοντά στον πελάτη, δεν είναι μια επιλογή, είναι μια υποχρέωση. Η Elpedison  λειτουργεί υπό αυτό το πρίσμα. Μάλιστα, αυτό που θα κάνουμε πολύ σύντομα είναι να αποστείλουμε στους πελάτες μας ένα ηλεκτρονικό newsletter, που θα τους ενημερώνει για τα νέα της εταιρίας που τους αφορούν. Η προσωποποιημένη αυτή  επαφή θα επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Επίσης, προχωράμε στην κατεύθυνση νέων υπηρεσιών, μέσω της ιστοσελίδας μας, επιπλέον αυτών που ήδη προσφέρουμε. Ένας άλλος τομέας που αξιολογούμε, στην παρούσα φάση, είναι αυτός της προστασίας του πελάτη».
Να ανέβει ο πήχης
Ρωτήσαμε τον κ. Piguet αν φοβάται το ενδεχόμενο να «ξυπνήσει» ο γίγαντας που λέγεται ΔΕΗ και να βελτιώσει το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχει στους πελάτες της και αν αυτό αποτελεί πρόβλημα για μια εταιρεία, όπως η Elpedison, που φιλοδοξεί να αυξήσει τη διείσδυσή της στη λιανική αγορά. «Είναι καλό για τη χώρα να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός, γιατί έτσι ωφελείται και ο τελικός καταναλωτής. Εάν μάλιστα η ΔΕΗ αποτελέσει ένα κίνητρο για εμάς, ώστε να βελτιωθούμε ακόμα περισσότερο, να γίνουμε ακόμα πιο καινοτόμοι, αυτό θα ήταν σίγουρα καλό.
Πρόσθεσε δε ότι η Elpedison έχει τη στήριξη των μετόχων της, των Ομίλων ΕΛΠΕ και η EDISON, που έχουν σημαντικό know-how. Η EDISON δε, έχει πολύ μεγάλη εμπειρία από τη λιανική αγορά της Ιταλίας, κάτι που μπορεί να αξιοποιηθεί.
Τα αμέσως επόμενα βήματα
Όσον αφορά τις προοπτικές της αγοράς προμήθειας ρεύματος σε συνάρτηση με τις αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί με τις αποκρατικοποιήσεις και την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, ο κ. Piguet τόνισε ότι αποτελούν δομικές αλλαγές.  Όπως είπε χαρακτηριστικά, «όλα αυτά, η πρόσβαση, οι λιγνίτες, τα νερά, απαιτούν χρόνο. Στο μεταξύ όμως η  αγορά πρέπει να βελτιωθεί. Θα πρέπει λοιπόν να γίνουν κατ’ αρχήν  οι απαραίτητες αλλαγές στη λιανική αγορά, να αρθούν δηλαδή οι στρεβλώσεις που προανέφερα. Τέτοιου είδους αλλαγές μπορούν να γίνουν σε ένα χρονικό ορίζοντα 6 μηνών – 1 έτους. Αν όντως υλοποιηθούν, θα βοηθήσουν την αγορά να αποκτήσει ρευστότητα και να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός σε υγιή βάση».
Ασφάλιση κινδύνου
Ο κ. Piguet διατυπώνει, τέλος, μια πρόταση σχετικά με την ασφάλεια της αγοράς: «να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός, ο οποίος θα ελέγχει τον χρηματοοικονομικό κίνδυνο των εταιριών, που λειτουργούν στην αγορά προμήθειας ενέργειας. Δηλαδή, θα ασφαλίζει τον κίνδυνο, έτσι ώστε να μη βρεθούμε και πάλι στην κατάσταση που βρεθήκαμε πριν μερικούς μήνες, με τις χρεοκοπίες των άλλων εταιριών. Αυτό, το να μπορούσε ένας Οργανισμός να παρακολουθεί το ρίσκο που έχουν καθημερινά οι προμηθευτές, με τις καθημερινές συναλλαγές και να βάζει ενδεχομένως κάποια όρια, είναι κάτι το οποίο θα ήταν προς όφελος και της αγοράς αλλά και του τελικού καταναλωτή. Εξάλλου, είναι κάτι που το συναντάμε και στις αγορές του εξωτερικού».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Dei Energy News

ΕΙΔΗΣΕΙΣ Dei News